Retoriek versus filosofie

filosofische debatten en bedrijven.
Avatar de l'utilisateur
thibr
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 723
Inschrijving: 07/01/18, 09:19
x 269

Retoriek versus filosofie




par thibr » 11/11/20, 19:28


Twee millennia lang hebben ze elkaar gezocht, gekibbeld en soms zelfs oorlog gevoerd.


Retoriek of filosofie?

Wat is het nuttigst voor mannen?

Filosofen zullen retorici bekritiseren omdat ze te weinig aandacht besteden aan de waarheid, omdat ze alles inzetten op effectiviteit, zelfs als dat betekent: bedriegen, oordelen verdoezelen, manipuleren.

Op hun beurt zullen redenaars filosofen bekritiseren omdat ze te veel tijd besteden aan hun theorieën en te weinig in contact met het leven.

Het is gemakkelijk om schone handen te hebben als je geen handen hebt. Ja, de redenaar gaat ervan uit dat hij alles uit de kast zal halen om degenen te helpen die morgen vorm willen geven.

Maar hoewel ik in het retoriekteam speel, moedig ik je uiteraard aan om jezelf te voeden met filosofie.

Daarom deed ik een beroep op een van de trotse hedendaagse vertegenwoordigers ervan.


goede reflectie : Mrgreen:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: Retoriek versus filosofie




par Christophe » 11/11/20, 19:38

Ik sla mijn beurt over! : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: Retoriek versus filosofie




par Exnihiloest » 11/11/20, 20:01

Thibr schreef:https://www.youtube.com/watch?v=ozYlXG3QeUI
Twee millennia lang hebben ze elkaar gezocht, gekibbeld en soms zelfs oorlog gevoerd.


Retoriek of filosofie?

Wat is het nuttigst voor mannen?

Filosofen zullen retorici bekritiseren omdat ze te weinig aandacht besteden aan de waarheid, omdat ze alles inzetten op effectiviteit, zelfs als dat betekent: bedriegen, oordelen verdoezelen, manipuleren.

Op hun beurt zullen redenaars filosofen bekritiseren omdat ze te veel tijd besteden aan hun theorieën en te weinig in contact met het leven.

Het is gemakkelijk om schone handen te hebben als je geen handen hebt. Ja, de redenaar gaat ervan uit dat hij alles uit de kast zal halen om degenen te helpen die morgen vorm willen geven.

Maar hoewel ik in het retoriekteam speel, moedig ik je uiteraard aan om jezelf te voeden met filosofie.

Daarom deed ik een beroep op een van de trotse hedendaagse vertegenwoordigers ervan.


goede reflectie : Mrgreen:


Ondubbelzinnig antwoord, filosofie.
In de eerste plaats gaat het verwijt dat de retorici aan het adres van hem maken niet op. Filosofie is goed verankerd in de werkelijkheid en dat moet ook zo zijn, omdat het een reflectie is op onze toestand. Zeker, het wordt niet altijd beoefend met krachtige demonstratie van gedetailleerde opmerkingen, maar als dat wel zo is, is het fascinerend omdat we echt inzicht krijgen in de werkelijkheid die we dan anders zien. Dat kan ook, maar dan in een te hermetisch taalgebruik en de relatie met de werkelijkheid zal voor niet-ingewijden niet zichtbaar zijn. Dit is het lot van sommige filosofieleraren zonder pedagogiek, met hun studenten, terwijl anderen weten hoe ze reacties bij jongeren moeten opwekken en uitlokken.
Als de kunst van de retoriek nuttig is om iemands ideeën helder uit te drukken, wordt ze misbruikt, vooral bij communicatie, wat naar mijn mening de huidige vorm is: het gaat er niet om vragen te stellen om de geest te openen of te prikkelen, noch om toespraken te houden. over alle aspecten van een probleem, noch om de waarheid in twijfel te trekken en te zoeken, maar om uw eigen waarheid over te brengen en de ander ertoe te brengen uw standpunt over te nemen. Dit is de kunst van politici en verkopers. Als je het niet met hen eens bent, zullen ze je zeggen: "Als het ons niet is gelukt je te overtuigen, komt dat omdat we ons waarschijnlijk slecht hebben uitgedrukt." Ze zullen nooit zeggen: “als je het niet met ons eens bent, komt dat omdat je ons goed hebt begrepen, maar de dingen volgens je eigen criteria bekijkt”.
Philo: 1 Retoriek: 0.
0 x
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Retoriek versus filosofie




par eclectron » 12/11/20, 08:27

Exnihiloest schreef:
Philo: 1 Retoriek: 0.

Filosofie = Liefde voor de waarheid.
Ik weet niet waarom, ik vind je niet geloofwaardig of coherent als je schrijft: "Philo: 1 Retoriek: 0"
cf: aflevering over de “ABC-machine” waarin u mijn eerdere opmerkingen niet hebt gelezen of bewust negeerde om uw vooropgezette en valse ideeën aan mij toe te schrijven.
Dit is niet de liefde voor de waarheid... en het is de liefde voor de waarheid in mij die dat zegt : Wink:
Oplichter! : Lol: : Lol: : Lol:
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: Retoriek versus filosofie




par ABC2019 » 12/11/20, 08:32

eclectron schreef:
Exnihiloest schreef:
Philo: 1 Retoriek: 0.

Filosofie = Liefde voor de waarheid.
Ik weet niet waarom, ik vind je niet geloofwaardig of coherent als je schrijft: "Philo: 1 Retoriek: 0"
cf: aflevering over de “ABC-machine” waarin u mijn eerdere opmerkingen niet hebt gelezen of bewust negeerde om uw vooropgezette en valse ideeën aan mij toe te schrijven.
Dit is niet de liefde voor de waarheid... en het is de liefde voor de waarheid in mij die dat zegt : Wink:
Oplichter! : Lol: : Lol: : Lol:

Dat is echter mooie retoriek. : Mrgreen:
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Retoriek versus filosofie




par eclectron » 12/11/20, 08:54

ABC2019 schreef:
eclectron schreef:
Exnihiloest schreef:
....
Oplichter! : Lol: : Lol: : Lol:

Dat is echter mooie retoriek. : Mrgreen:

Ik had het niet over jou, maar misschien voelde je, door jezelf te identificeren, compassie voor je strijdmakker?

Toegepast op een slechte zaak, is dit waartoe retoriek in staat is (fictie uiteraard : Wink: , algemene film!):
1 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Retoriek versus filosofie




par Janic » 12/11/20, 10:02

Filosofie = Liefde voor de waarheid.
of ook liefde voor wijsheid! Wie kan er vandaag, net als gisteren, op bogen dat hij dit evenaart? Het enige wat we nog hebben is retoriek! Philo=0, reto=10 : Cheesy:
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Retoriek versus filosofie




par eclectron » 12/11/20, 10:14

Janic schreef:
Filosofie = Liefde voor de waarheid.
of ook liefde voor wijsheid! Wie kan er vandaag, net als gisteren, op bogen dat hij dit evenaart? Het enige wat we nog hebben is retoriek! Philo=0, reto=10 : Cheesy:

Ja, ik begrijp je, maar ik ben het er niet mee eens.
Het is wanneer de retoriek verstomt dat wijsheid kan ontstaan. 'misschien', maar er is niets systematischs aan. : Wink:
'Liefde, waarheid, wijsheid' hebben nog mooie dagen voor de boeg, ook al doen de tijden ons enorm twijfelen... : Roll:
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Retoriek versus filosofie




par Janic » 12/11/20, 10:19

Ja, ik begrijp je, maar ik ben het er niet mee eens.
Het is wanneer de retoriek verstomt dat wijsheid kan ontstaan. 'misschien', maar er is niets systematischs aan. : Wink:
'Liefde, waarheid, wijsheid' hebben nog mooie dagen voor de boeg, ook al doen de tijden ons enorm twijfelen... : Roll:
Het is al millennia aan de gang (volgens sommigen miljoenen jaren) en afgezien van enkele mislukte pogingen heeft de wijsheid nauwelijks aanhangers gekregen. Vandaar de retoriek als troostprijs! :?
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Retoriek versus filosofie




par eclectron » 12/11/20, 12:24

Janic schreef:
Ja, ik begrijp je, maar ik ben het er niet mee eens.
Het is wanneer de retoriek verstomt dat wijsheid kan ontstaan. 'misschien', maar er is niets systematischs aan. : Wink:
'Liefde, waarheid, wijsheid' hebben nog mooie dagen voor de boeg, ook al doen de tijden ons enorm twijfelen... : Roll:
Het is al millennia aan de gang (volgens sommigen miljoenen jaren) en afgezien van enkele mislukte pogingen heeft de wijsheid nauwelijks aanhangers gekregen. Vandaar de retoriek als troostprijs! :?

Wat ik niet leuk vind aan retoriek is de mogelijkheid om in de duistere kant terecht te komen, terwijl wijsheid dat niet doet.
Anders is het geen wijsheid meer.
Oké, wijsheid verliest altijd, maar statistisch gezien zal het op een dag uiteindelijk winnen! : Lol:
Alleen maakt 'winnen' geen deel uit van zijn vocabulaire! : Lol: : Lol: : Lol:
We weten niet wanneer wijsheid wint. : Wink: maar het werkt...

Terugkijkend denk ik dat wij als mensheid iets minder dom zijn dan eeuwen geleden.
We brengen niet langer offers aan de goden om hun gunsten te kopen.
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 279-gasten