Rechter zijn in Frankrijk...

filosofische debatten en bedrijven.
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2214
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 506

Rechter zijn in Frankrijk...




par phil59 » 23/11/22, 21:16

Volgens wat ik "geloofde of niet", zelfs in Frankrijk, om rechter te zijn, hoef je geen speciale kennis van het recht te hebben, maar eerder een goede algemene kennis, een goede openheid van geest, die een goede kennis hebben van de wet...

Wat denk jij?

Ik denk bij mezelf, iets stoms...

Veel moderne voertuigen melden u wanneer de witte lijn wordt overschreden, of wanbeheer van uw rijzone, en veel, elektrisch of niet, zijn verbonden met een server...

Van daaruit zou het afdwingen van de "code", "dom en gemeen", mogelijk zijn en zou elke afwijking kunnen worden verwoord.

Klein voorbeeld, want alleen met een voertuig zouden we dezelfde chauffeur meerdere keren per dag kunnen belasten. Wat kan, wordt al in andere verhoudingen gedaan, zonder zelfs maar noodzakelijkerwijs een "publiek gevaar" voor anderen te zijn.

Is het essentieel om koste wat het kost de wet te handhaven en een machine, die geeft, schuldig of niet, zonder enige analyse te plaatsen, of een mens, met al zijn fouten, zijn gebreken, zijn vooroordelen en bovendien te zijn een mens, om een ​​situatie te beoordelen?

Schokkend, ja, dat is zeker.

Nemen we aan dat een rechte lijn de kortste weg is, waarbij we alle "gaten" vergeten die er kunnen zijn, of kunnen we een beetje zien, om bepaalde omwegen te maken en niet in alle gaten te vallen?

Ik weet het niet, maar een gemengde zou in ieder geval een oplossing kunnen zijn, of niet?
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
jean.caissepas
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 660
Inschrijving: 01/12/09, 00:20
Plaats: R.alpes
x 423

Re: Rechter worden in Frankrijk....




par jean.caissepas » 23/11/22, 22:17

Mijn neef studeerde meer dan 30 jaar geleden rechten om rechter te worden.

Van de beschikbare plaatsen in de competitie was 80% gereserveerd voor de zonen van keurmeesters....

Nog een maffia blijkbaar...

Ze slaagden er niet in en gingen iets anders doen omdat het beroep van advocaat haar niet interesseerde.
0 x
Verleden gewoonten moet veranderen,
omdat de toekomst mag niet sterven.
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2214
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 506

Re: Rechter worden in Frankrijk....




par phil59 » 23/11/22, 22:25

Waarschijnlijk veel minder dan dat nu, maar het is gemakkelijker.

En de voorbereiding op de wedstrijd, in Bordeaux, is een beetje... speciaal, zullen we maar zeggen.

Maar het is ook geen benijdenswaardige plek voor iemand die zijn werk ter harte neemt.
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: Rechter worden in Frankrijk....




par Christophe » 24/11/22, 09:09

phil59 schreef:Volgens wat ik "geloofde of niet", zelfs in Frankrijk, om rechter te zijn, hoef je geen speciale kennis van het recht te hebben, maar eerder een goede algemene kennis, een goede openheid van geest, die een goede kennis hebben van de wet...


Je dacht verkeerd...

Nee, je hoeft alleen maar naar de school van de rechterlijke macht te gaan... opgedragen aan de besten die een voorstudie in de rechten hebben gedaan (licentie, master...)... dus als je "enige kennis" in de rechten moet hebben ... .
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2214
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 506

Re: Rechter worden in Frankrijk....




par phil59 » 24/11/22, 10:27

Om de concurrentie voorbij te gaan, absoluut niet.

De selectie wordt gemaakt op de cultuur G, en ruimdenkendheid, de wet is daar zeer weinig in.

Op de magistratuurschool is het een ander verhaal, maar je moet slagen voor de wedstrijd.

Competitie, na "als je een baan bent binnengegaan", kun je intern slagen, met een vrij hoog slagingspercentage.
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: Rechter worden in Frankrijk....




par Christophe » 24/11/22, 11:48

Ah en dus denk je dat we op de school van de rechtspraak geen rechten studeren volgens je eerste bericht hierboven? : Lol: : Lol: : Lol:

Het is waar dat we op technische scholen niet echt meer mechanica studeren...
(Ik ben een van de laatste overlevenden! : Lol: : Lol: : Lol:)

ps: heb je een voorbeeld van de wedstrijd zodat we... zelf kunnen oordelen aangezien je er een lijkt te hebben gezien? : Mrgreen:
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2214
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 506

Re: Rechter worden in Frankrijk....




par phil59 » 24/11/22, 12:47

Ik heb een van mijn kinderen, degene die een master in de rechten heeft, heeft voorbereidingen getroffen in Bordeaux, ik heb haar er een of twee keer heen gereden, toen ik van de gelegenheid gebruik maakte om enkele dagen in het gebied door te brengen met mijn vrouw ...

Ik zie haar zondag, ik zal haar vragen of ze de vakken nog heeft.

Maar het is zeker, uit wat ze me vertelde, was de wet, eindelijk haar diepgaande kennis, niet het pure thema.

Er waren grofweg zo'n vijftig G-cultuurwerken waarop ze kon terugvallen om 'haar woorden' te ondersteunen.

Degenen die het meest succesvol waren, waren mensen die bijvoorbeeld aan Sciences-Po studeerden.
1 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 157-gasten