De wereld na het coronavirus

filosofische debatten en bedrijven.
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Na Coronavirus




par GuyGadebois » 17/06/20, 22:11

Mijn generatie was vóór Covid al bezorgd en boos. De protesten voor het klimaat en voor vrouwen die zij in 2019 leidde, waren daar een uiting van. Deze generatie, geboren grofweg tussen de val van de Berlijnse Muur en het aanbreken van het derde millennium, bestaat uit kinderen van de laatste babyboomers. Met andere woorden: deze generatie is de erfgenaam van de gefantaseerde en onhoudbare wereld van hun ouders, die zelf de enige generatie zullen blijven die tegelijkertijd volledige werkgelegenheid (eind van de Dertig Glorieuze Jaren) en ecologische zorgeloosheid (explosie van consumptie) heeft ervaren. tijd. Deze generatie regeert ons vandaag de dag. Ze is zo trots om de erfgenaam van 68 mei te zijn voor degenen aan de linkerkant, en zo trots om de beul van de verzorgingsstaat te zijn voor degenen aan de rechterkant. Aan de ene of de andere kant waren de oorzaken die deze generatie moest verdedigen onbeduidend vergeleken met de uitdagingen waarmee mijn generatie te maken kreeg. In de jaren zeventig de straat opgaan voor het recht op feesten en liefde lijkt inderdaad belachelijk in het licht van de strijd om het klimaat te overleven die mijn generatie moet voeren, voor zichzelf en haar eigen kinderen. Maar als je de post-Achtenzestigers de schuld zou geven, zou je de verkeerde vijand hebben. Het wilde kapitalisme, de werkelijke oorzaak van de ongelijkheid en de ineenstorting van het klimaat, moet in ons vizier blijven.

Mijn generatie was vóór Covid al arm en boos. Omdat ze zich ervan bewust was dat ze nooit de levensstandaard van haar ouders zou bereiken, moest ze ontslag nemen. Een buffer tussen twee eeuwen, neen, tussen twee millennials. Mijn generatie is niet geboren met een smartphone in de hand, maar moet toch een aantal IT-tools beheersen om een ​​baan te vinden. Mijn generatie, die met het ene oor hoort dat het studeren van sociale en menswetenschappen alleen maar tot werkloosheid zal leiden, maar met het andere leert dat kunstmatige intelligentie alle andere beroepen zal vernietigen, is verloren. Mijn generatie is het zat om vaak onbetaalde stages te lopen, moe van het vechten voor salarissen waarmee ze nauwelijks hun ziektekostenverzekering en huur kunnen betalen. Mijn generatie weet dat het de wereld moet veranderen. Ze weet dat ze als buffer tussen twee tijdperken de brug moet zijn tussen de wereld van haar ouders en die van haar kinderen, dat wil zeggen de brug tussen economische zorgeloosheid en ecologisch bewustzijn. Wat een missie! Als we willen slagen, moeten we de maatschappelijke noemers die ons regeren opnieuw uitvinden, of de heilige wetten van groei, productiviteit en bbp definitief begraven. De strijd is nog lang niet gewonnen.

Mijn generatie voelde zich tijdens Covid opgeofferd. Ze was al op zoek naar een baan en ontdekte dat haar sociaal-professionele toekomst nog een paar maanden of zelfs een paar jaar in gevaar zou komen. Waarvoor en voor wie hebben we onze economische toekomst opgeofferd? Waarvoor en voor wie hebben we honderden miljoenen mensen over de hele wereld in onzekerheid gebracht? Voor een virus dat minder doodt dan de griep. En voor mensen ouder dan tachtig jaar. Ik denk niet dat mijn 89-jarige grootvader, als hij de wereld om hem heen nog zou kunnen begrijpen, blij zou zijn om te horen dat zijn kleinzoon zich moet gaan inschrijven in het hospice als hij vijf jaar studie heeft afgerond. Toen mijn grootvader in de jaren vijftig zijn bachelordiploma behaalde en de arbeidsmarkt betrad, bevond zijn professionele toekomst zich op een plateau. Mijn generatie is het ook beu om te zien dat sociale beroepen onderbetaald worden, terwijl andere beroepen, die als enige doel hebben om aan het eind van de maand de grootste marge te behalen, overgewaardeerd worden. Wat een nobele zaak om nog meer geld te willen verdienen, terwijl degenen die zich beroepshalve inzetten voor het algemeen belang hun rekeningen niet kunnen betalen.

Mijn generatie wil, na Covid, een kans maken. Ze heeft honger, ze dorst naar het leven, ze wil de wereld verkennen en bijdragen aan de komst van een betere samenleving. Om dit te doen zal er naar haar geluisterd moeten worden, zowel door haar babyboomer-ouders als door haar grootouders die nu veilig zijn voor Covid. Mijn generatie heeft zichzelf opgeofferd om haar grootouders te redden van het coronavirus, zij zal zichzelf opofferen om de planeet te redden die hun ouders hen hebben nagelaten. En jij, geboren vóór de val van de muur, wat zal jouw offer zijn?

https://jdmichel.blog.tdg.ch/archive/20 ... .html#more
1 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Na Coronavirus




par Christophe » 18/06/20, 03:14

Ohhhhh wat een verrassing!

Het Franse leger plant toekomstige ‘staat tegen staat’-botsingen

https://www.lemonde.fr/international/ar ... _3210.html
0 x
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: Na Coronavirus




par ABC2019 » 18/06/20, 06:45

Petrus schreef:Behalve dat het niet hun doel is om het economische model te veranderen en de consumptie terug te brengen tot een duurzaam niveau,

als de consumptie wordt verminderd, heeft dat in ieder geval dezelfde invloed op het klimaat en de planeet, die zich niets aantrekt van het economische model erachter. Nu is dit waarschijnlijk niet de optimale oplossing, maar wat zou je bij hetzelfde verminderde verbruik precies verwachten van een “verandering in het economische model”? Wat zou er uiteindelijk voor jou veranderen voor de samenleving als we het zouden toepassen? inkomensverdeling? Hoe zou je willen dat het evolueert?
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Na Coronavirus




par Christophe » 18/06/20, 10:35

ABC2019 schreef:
Petrus schreef:Behalve dat het niet hun doel is om het economische model te veranderen en de consumptie terug te brengen tot een duurzaam niveau,

als de consumptie wordt verminderd, heeft dat in ieder geval dezelfde invloed op het klimaat en de planeet, die zich niets aantrekt van het economische model erachter.


Je hebt hier zojuist een schatting gemaakt klimaatverandering-co2/omm-co2-concentratierecord-t13290-10.html dat het nodig zou zijn de fossiele uitstoot met de helft verminderen om invloed te hebben op de CO2-concentratie in de atmosfeer, d.w.z. in de orde van -1 ppm...om nog maar te zwijgen van de klimaatfeedbacklussen die we al in gang hebben gezet!!

Kortom, het is niet gewonnen...
0 x
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: Na Coronavirus




par ABC2019 » 18/06/20, 13:28

Het is absoluut geen vanzelfsprekendheid. Als het zo gemakkelijk zou zijn, zouden we al dertig jaar niet hebben gediscussieerd over de manier waarop we het zouden moeten doen.

De uitstoot verlagen door het bbp, en dus het gemiddelde inkomen, te verlagen, we weten hoe we dat moeten doen, het gebeurt tijdens alle crises, inclusief deze. Maar ‘groene’ groei zonder groei van de uitstoot is op dit moment een fantasie.
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
Peter
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 588
Inschrijving: 15/09/05, 02:20
x 313

Re: Na Coronavirus




par Peter » 18/06/20, 19:50

ABC2019 schreef:als de consumptie wordt verminderd, heeft dat in ieder geval dezelfde invloed op het klimaat en de planeet, die zich niets aantrekt van het economische model erachter. Nu is dit waarschijnlijk niet de optimale oplossing, maar wat zou je bij hetzelfde verminderde verbruik precies verwachten van een “verandering in het economische model”? Wat zou er uiteindelijk voor jou veranderen voor de samenleving als we het zouden toepassen? inkomensverdeling? Hoe zou je willen dat het evolueert?

Wat ik bedoel is dat de daling van de consumptie niet voortkomt uit hun wil, maar uit een onvermijdelijke fysieke beperking. Ze zijn vastbesloten om het extractivisme voort te zetten tot het maximum van wat technisch mogelijk is, dus veel verder dan wat duurzaam is.

Waar ik op wacht (ik denk niet dat dit zal gebeuren voordat we tegen de muur botsen) is dat we het dogma van de groei loslaten, dat we stoppen met het verspillen van hulpbronnen (of in ieder geval stoppen met het subsidiëren ervan): onnodig grote en zware auto's, geplande veroudering, luchtvervoer...
Laten we stoppen met het vertellen van verhalen over oneindige groei en een onzichtbare hand die alle problemen met technologie oplost en ons een levensvatbaar alternatief biedt voor dit systeem dat gedoemd is in te storten.
Dit brengt ook een vermindering van de ongelijkheid met zich mee, die momenteel veel te groot is voor een vreedzame samenleving.
1 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Na Coronavirus




par GuyGadebois » 18/06/20, 19:59

De grote aantrekkingskracht en goochelarij van de consumentisten is te zeggen dat zij voor de hele planeet dezelfde levensstandaard willen als in het Westen. Maar we zien duidelijk dat dit onmogelijk is, aangezien de hulpbronnen al behoorlijk uitgeput zijn en voor sommigen op het punt staan ​​op te drogen. Het neoliberale discours is daarom het ergste bedrog dat er bestaat: het is een bedrog op het concrete niveau en een schaamteloze leugen op het abstracte niveau. In plaats van toe te geven dat wij, de bevoorrechten, hoger leven dan onze kont en dat we een beetje naar beneden moeten komen, nee, doen we alsof we dezelfde druipende en excrementele samenleving wensen voor de armen in andere landen die, als ze in deze situatie zitten, staat van zijn, is dit vooral te danken aan onze ‘universele’ waarden en onze totale plundering.
Degrowth is daarom een ​​essentiële voorwaarde voor het gewenste ‘planetaire geluk’.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9831
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2672

Re: Na Coronavirus




par sicetaitsimple » 18/06/20, 22:16

GuyGadebois schreef: In plaats van toe te geven dat wij, de bevoorrechten, hoger leven dan onze kont en dat we een beetje naar beneden moeten komen, nee, doen we alsof we dezelfde druipende en excrementele samenleving wensen voor de armen in andere landen die, als ze in deze situatie zitten, staat van zijn, is dit vooral te danken aan onze “universele” waarden en onze totale plundering.
Degrowth is daarom een ​​essentiële voorwaarde voor het gewenste ‘planetaire geluk’.


Is het lang geleden dat u ons nieuws vertelde over uw prachtige, gloednieuwe benzineauto voor € 30000,-? Gaat het goed, werkt het nog goed?
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Na Coronavirus




par GuyGadebois » 18/06/20, 22:19

Alleen ‘gas’ is waar. Probeer het nog eens.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9831
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2672

Re: Na Coronavirus




par sicetaitsimple » 18/06/20, 22:27

GuyGadebois schreef:Alleen ‘gas’ is waar. Probeer het nog eens.


Ah sorry.. Corrigeer mijn zin....Tweedehands, niet helemaal €30.000?

Ik zal het kopiëren, je hoeft alleen maar te corrigeren: van uw prachtige gloednieuwe benzineauto voor € 30000,-?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 307-gasten