Filosofie: Enkele citaten om na te denken

filosofische debatten en bedrijven.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Opnieuw: Opnieuw:




par Christophe » 11/04/16, 12:56

Obamot schreef:1) het zou leuk zijn om de bron van deze tabel te publiceren.
2) Begrijp niet hoe we tot zulke cijfers komen, het mondiale BBP bedraagt ​​ca. 65 miljard dollar!
3) Je moet weten waar je het over hebt. Als het om het volume van de transacties bij de banken gaat, betekent dat niets, aangezien het in dit geval brutocijfers zijn en het noodzakelijk is om deze bedragen op zich te nemen, slechts een paar procent van de commissies van banken en andere financiële organisaties.
Als ik 100 ton cacao op de beurs koop (€1600 per ton) bedraagt ​​het transactievolume €160, maar dit bedrag is de marktwaarde van het product en niet het bedrag van de commissie die €000 zou bedragen...! Bij mij komt de fout daar vandaan.


Ja, het is niet erg duidelijk...zijn het de "uitgaven of investeringen" per jaar? 32 miljard aan belastingparadijzen per jaar is 000% van het mondiale bbp, dus ook daar is het veel.

Wordt het cijfer voor X jaar gekapitaliseerd?

1) Bron: Facebook dus...moet met een korreltje zout genomen worden zoals ik in het bericht zei.

2) Het BBP is de creatie van rijkdom per jaar... hier hebben we het misschien over gekapitaliseerde cijfers, dus het is volledig compatibel, dus er zou grofweg 10 jaar mondiaal BBP op de derivatenmarkt zijn (als deze cijfers kloppen ...)

2 bis) En de hefboomeffecten van banken? Een bank die er 1 heeft, kan er meer dan 20 investeren... zie nog veel meer... 20 is het "lekkende" getal... zou niet verbaasd zijn als het voor bepaalde producten meer richting de 100 zou gaan...

3) Tegenvoorbeeld: in Frankrijk (en zeker in veel Europese landen) zijn de uitgaven aan onderwijs (veruit) hoger dan de militaire uitgaven...
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Filosofie: Enkele citaten om na te denken




par Janic » 12/04/16, 09:02

christophe hello
de onderwijsuitgaven zijn (veel) hoger dan de militaire uitgaven...
verwar onderwijs niet met instructie! Deze verwarring komt helaas vaak voor en is zelfs ‘officieel’ door de formulering ervan.
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Opnieuw:




par Obamot » 12/04/16, 12:22

Christophe schreef:Het is helemaal geen citaat, maar ik plaats het hier toch (cijfers om te controleren):

Beeld

Als deze cijfers waar zijn (vooral de "derivaten")...arme mensheid...arm kapitalisme...


Drugshandel illegaal, vertegenwoordigde in 321.6 2003 miljard dollar >>>
Wij kunnen aftrekken:
— dat de cijfers in de tabel dateren van ongeveer 2008/2010.
— dat dit cijfer een jaarcijfer is.

Mondiale militaire uitgaven, bereikte in 1 204 miljard dollar >>>
Wij kunnen aftrekken:
— dat dit cijfer ook een jaarcijfer is.

Advertentiekosten worden hier geschat op 529 miljard >>> (2015) maar het is moeilijk in te schatten omdat reclame geen marketing is, noch POS, noch POS, noch marktonderzoek... (Wiki geeft 300 miljard in 2000 >>>)
Ik denk dat dit cijfer van 2 miljard niet zo verkeerd is voor het totaal.

speculatie (welke?) => Ik haal mijn joker tevoorschijn!

belastingparadijzen
1170 miljard in 2007 >>>
Cijfer moeilijk te verifiëren, omdat het nodig is om onderscheid te maken tussen belastingontduiking (we betalen belasting door het hoofdkantoor van het bedrijf te vestigen in een land met een aantrekkelijk belastingstelsel) en belastingontduiking (we betalen helemaal geen belasting meer in het land waar de fondsen worden gestort.)

Derivaten (speculatie), correct cijfer volgens wikipedia >>>

Eindelijk lijkt uw tabel over het algemeen correct! Het is huiveringwekkend!

En dan te bedenken dat slechts 1 tot 2% van de bewoners van de planeet (primaire sector), de rest laat (over)leven. Sector ook slachtoffer van speculatie.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: Filosofie: Enkele citaten om na te denken




par Christophe » 12/04/16, 12:47

Janic schreef:verwar onderwijs niet met instructie! Deze verwarring komt helaas vaak voor en is zelfs ‘officieel’ door de formulering ervan.


Ik begrijp de strekking van je opmerking niet echt. Wat bedoel je met "instructie"?

Ik had het over het nationale onderwijsbudget: dat is veel hoger dan dat van het leger in Frankrijk...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Opnieuw: Opnieuw:




par Christophe » 12/04/16, 12:51

Obamot schreef:Eindelijk lijkt uw tabel over het algemeen correct! Het is huiveringwekkend!


Bedankt voor het controleren van de cijfers...

Behalve voor belastingparadijzen (maar vanwege de aard van het "paradijs" is het moeilijk om exacte cijfers te hebben!!), zoals je zegt, blijft het nogal hangen...

En dan willen regeringen ons duurzame bezuinigingen opleggen? Onfatsoenlijke belastingen en belastingtarieven?

Hoe zeg je? Om burgers te bewapenen misschien?
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Filosofie: Enkele citaten om na te denken




par Janic » 12/04/16, 18:22

Ik begrijp de strekking van je opmerking niet echt. Wat bedoel je met "instructie"?
Onderwijs lag aan de oorsprong van de school voor iedereen, waar noties van kennis, zelfs elementaire, van lezen, schrijven en tellen moesten worden gebracht.
Onderwijs staat los van deze noties van kennis en gaat over het weten hoe te leven in de samenleving, en is niet echt de directe verantwoordelijkheid van de school (ook al is dat min of meer geleidelijk geworden).
Historisch gezien (om terug te komen op de toespraken van die tijd) presenteerde de seculiere school zichzelf als een concurrerend alternatief voor confessionele scholen die bijna in een monopoliepositie verkeerden. Deze ‘scholen’ voorzagen niet alleen in elementen van basiskennis, maar ook in systemen van zogenaamde morele en, in dit geval, zogenaamde religieuze opvoedingswaarden.
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Filosofie: Enkele citaten om na te denken




par Did67 » 12/04/16, 18:39

De vraag, die heel eerlijk en zelfs essentieel is, is nooit duidelijk opgelost: aan seculiere scholen is altijd gevraagd om ook ‘republikeinse waarden’ in te prenten... (seculiere) moraliteitscursussen hebben bestaan, zijn verdwenen, zijn teruggekomen...

Opvoeden is het overbrengen van kennis, kennis... Je kunt heel geleerd zijn en een grote klootzak of een grote schurk...

Opvoeden is het inprenten van waarden, principes, moraal en gedrag... Je kunt een man van grote waarde zijn en analfabeet (ik heb er een paar ontmoet, vooral in Afrika).

De trend gaat opnieuw heel duidelijk in de richting van onderwijs, gebaseerd op de observatie dat er binnen onze Republiek niet langer een gemeenschappelijke basis van waarden bestaat. Ten koste van het onderwijs (wat is het nut van onderwijs, afgezien van basiskennis – lezen, schrijven, redeneren – in het tijdperk van Google en Wikipedia?)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Diabolorent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 165
Inschrijving: 13/02/18, 16:37
Plaats: Digne les Bains
x 26

Re: Filosofie: Enkele citaten om na te denken




par Diabolorent » 13/04/18, 15:39

De mate van beschaving van een samenleving wordt gemeten aan de hand van de aandacht die zij besteedt aan de zwaksten.

“Er is geen wredere tirannie dan die welke wordt uitgeoefend in de schaduw van de wet en met de kleuren van gerechtigheid” : Montesquieu.

“Als je kritiek krijgt vanwege het gebrek aan professionaliteit in je werk, onthoud dan dat de ark van Noach door amateurs werd gebouwd, terwijl de Titanic door professionals werd gebouwd. »

“Door te voorkomen dat we sterven, zullen we uiteindelijk voorkomen dat we leven” : Pascal Bruckner - De tirannie van de boete.
0 x
"Het is geen teken van goede geestelijke gezondheid om goed aangepast te zijn aan een zieke samenleving" Jiddu Krishnamurti.
PVresistif
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 169
Inschrijving: 26/02/18, 12:44
x 40

Re: Filosofie: Enkele citaten om na te denken




par PVresistif » 15/04/18, 11:07

"Als u de krant niet leest, bent u niet op de hoogte. Als je de krant leest, ben je verkeerd geïnformeerd. [Mark Twain.]
"Mannen worden onwetend maar niet dom geboren. Het is onderwijs dat ze stom maakt. [Bertrand Russell.]
"In deze tijden van universele bedrog is het vertellen van de waarheid een revolutionaire daad. [George Orwell.]
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: Filosofie: Enkele citaten om na te denken




par Christophe » 22/05/18, 11:49

Geen quote maar een mooie montage:

33111431_10216703007596830_2148114849278722048_n.jpg
33111431_10216703007596830_2148114849278722048_n.jpg (93.33 KB) Betreden 3490 keer
0 x

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 321-gasten