Filosofie: Enkele citaten om na te denken

filosofische debatten en bedrijven.
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 09/07/12, 18:59

Nicotic (die we van harte welkom heten) zei:

Als we in God geloven, zijn we onderworpen, toch?


Ik zou zeggen: het is allemaal een kwestie van manier: we hebben een vrije wil!
God gehoorzamen: ja! Het is nog steeds een van de meest prestigieuze persoonlijkheden die op dit moment beschikbaar zijn.
Zich onderwerpen aan bepaalde vuile manipulatieve idioten die zwaaien met de Koran, Talmoed, Bijbel enz. om zich te laten gehoorzamen: duizend keer nee!

Je zult ook merken dat de Koran, ook al is het niet het beste van het beste,... wat... 600 pagina's is?
De commentaren van de koran, bronnen van vele tegenslagen in deze wereld tellen in totaal 1 miljoen pagina's, zo lijkt het.

NLP leert ons om van bepaalde uitspraken te zeggen "wie zegt dat?" Als je eenmaal het antwoord hebt en je de motieven en belangen van de aangever kunt achterhalen, kun je een keuze maken en eventueel zijn argumenten tegengaan door deze te actualiseren. (En eventueel de kleine idioot vrijlaten die het principe herhaalt)

Nu, de 10 basisprincipes: "je zult niet doden, je zult niet stelen, enz..." (samengevat: je zult niet kwaad worden :D ) is best cool en acceptabel, nietwaar? :D
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Nicotic
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 9
Inschrijving: 08/07/12, 20:28




par Nicotic » 09/07/12, 20:26

Ja moet ik trouwens als nieuweling een presentatie of iets dergelijks maken?

Wat ik daarmee bedoelde, is dat door te accepteren dat een alwetend persoon de wereld regeert en ermee doet wat hij wil, en dan te zeggen dat we zijn principes moeten respecteren.
Dit is deze inzending!
Ik ben een atheïst, ja het is waar en ik vind dat de wereld moet evolueren naar vrij denken! Ik zeg het, maar ik dwing niemand om zo te denken, want dat zou mij tegenspreken...
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 10/07/12, 10:03

Wat ik daarmee bedoelde, is dat door te accepteren dat een alwetend persoon de wereld regeert en ermee doet wat hij wil, en dan te zeggen dat we zijn principes moeten respecteren.
Dit is deze inzending!
Vrije wil is slechts een illusie, zodat we geloven ons leven te sturen en erger dat van de anderen. Fysiologisch zijn we al afhankelijk van de wetten van de biologie en psychologisch is het niet veel beter. wijsheid is eerder om deze afhankelijkheden te herkennen en ze te accepteren om er de positieve persoonlijke of collectieve aspecten uit te halen, zoals "je zult geen turras punt, enz ..."
Ik ben een atheïst, ja het is waar en ik vind dat de wereld moet evolueren naar vrij denken! Ik zeg het, maar ik dwing niemand om zo te denken, want dat zou mij tegenspreken...
helemaal mee eens!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 10/07/12, 10:07

Janic schreef:wijsheid is eerder om deze afhankelijkheden te erkennen en ze te accepteren om er de positieve persoonlijke of collectieve aspecten uit te halen, zoals "je zult niet doden, enz..."


Concreet in het dagelijks leven, hoe zou u uw " etc in deze wereld van ieder voor zich?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6522
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1639




par Macro » 10/07/12, 10:17

: Cheesy: Het doet me denken aan de fabelachtige sesam die alle deuren kan openen: jouw vrijheid houdt op waar die van je naaste begint...
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 10/07/12, 12:04

Janic schreef: Vrije wil is slechts een illusie, zodat we geloven ons leven te sturen en erger dat van de anderen.


Geloof je niet in vrije wil?

Fysiologisch zijn we al afhankelijk van de wetten van de biologie en psychologisch is het niet veel beter. wijsheid is eerder om deze afhankelijkheden te herkennen en ze te accepteren om er de positieve persoonlijke of collectieve aspecten uit te halen, zoals "je zult geen turras punt, enz ..."


Het idee van vrije wil maakt deel uit van het respect voor de wetten van de fysica enz... hoe we onze toekomst ook goed kiezen, zelfs als we, zoals je zegt, aanleg hebben om ons mannen automaat, op voorwaarde dat we de keuze hebben om vrij te worden (dit is de basis van veel religies en filosofieën).
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 10/07/12, 13:23

Geloof je niet in vrije wil?
wat zijn de grenzen van veronderstelde vrije wil? Ter vergelijking: mijn vrije wil op de weg is om sneller of langzamer te rijden; min of meer naar links, waarbij elke afwijking consequenties heeft die dramatisch kunnen zijn voor jezelf of voor anderen. Maar mensen moeten in deze vrijheid geloven (in tegenstelling tot fatalisme) om zichzelf niet als een simpele machine te beschouwen. Maar deze vraag is nog niet klaar om een ​​"universeel" antwoord te vinden!
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 10/07/12, 14:22

Janic schreef:
Geloof je niet in vrije wil?
wat zijn de grenzen van veronderstelde vrije wil?


Die van de natuurkunde en de daaruit voortvloeiende biologie.
Als we denken aan de mogelijkheden die voor ons openstaan, nou ja, ik denk dat we een vrije wil hebben, die niettemin beperkt is tot de hierboven genoemde wetten en principes.
Heb je wel eens nagedacht over de miljoenen mogelijkheden die de toekomst(en) ons bieden?
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 10/07/12, 14:42

Heb je wel eens nagedacht over de miljoenen mogelijkheden die de toekomst(en) ons bieden?
tenzij deze mogelijkheden al vooraf bepaald zijn, wat blijkbaar niemand weet! Inderdaad, bouwt de levende aan zijn toekomst of beseft hij die alleen?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 10/07/12, 16:02

Macro schreef:
Obamot schreef:
Janic schreef:wijsheid is eerder om deze afhankelijkheden te erkennen en ze te accepteren om er de positieve persoonlijke of collectieve aspecten uit te halen, zoals "je zult niet doden, enz..."


Concreet in het dagelijks leven, hoe zou u uw " etc in deze wereld van ieder voor zich?


: Cheesy: Het doet me denken aan de fabelachtige sesam die alle deuren kan openen: jouw vrijheid houdt op waar die van je naaste begint...


Van Janic weet ik het niet.
Er was geen tweede graad in mijn post en ik geloof dat het oprecht is. :|
0 x

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : gegyx en 232 gasten