Filosofie: Enkele citaten om na te denken

filosofische debatten en bedrijven.
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Filosofie: Enkele citaten om na te denken




par Obamot » 12/11/22, 06:02

...in een land waar veel Fransen niet meer weten hoe ze Frans moeten schrijven...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Filosofie: Enkele citaten om na te denken




par Obamot » 16/04/23, 13:32

Opgedragen aan degenen die willen schieten forum door er een "mainstream duplicaat"dubbelblind!



Ons ertoe aanzetten om alles te rechtvaardigen, zelfcensuur:

HET GESCHIL HIER IS ONS!

En Bam!!!
2 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14965
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4363

Re: Filosofie: Enkele citaten om na te denken




par GuyGadeboisTheBack » 16/04/23, 13:41

Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Filosofie: Enkele citaten om na te denken




par Obamot » 16/04/23, 13:44

WoW al een "grappig"...?
Je voelt je aangevallen... de McDonalds-gedachte...

Nou, "wij" is walging...
... van uw censuur!


(Dat is het, het is klaar, niets te regelen) : Mrgreen:
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Filosofie: Enkele citaten om na te denken




par Janic » 16/04/23, 14:15

uitstekende reactie van bercoff! Bourdin is een consensuele journalist die meer van het type is: "vandaag krabben we" door de geit en de kool te sparen om als iemand "respectabel" te worden beschouwd, in tegenstelling tot Bercoff die zijn voeten in de schaal steekt en spettert. Ter vergelijking zou het Mélenchon VS Marine le Pen zijn.
1 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Filosofie: Enkele citaten om na te denken




par Obamot » 16/04/23, 14:57

Bourdin-kopie van het Amerikaanse talkshowgenre Larry King Live
Larry King schreef:- "Ik ben nooit vergeten dat ik arm was en ik bleef maar denken aan hoeveel geluk ik had"..

....maar door een bleke kopie en door zijn rol te overspelen. Zoals elke plagiaat die de behoefte voelt om te doen...

Bourdin worstelt ook om zijn plek te vinden als hij zichzelf niet bovenaan de lijst ziet staan ​​(hé, dat klopt voor mij. qq.)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Filosofie: Enkele citaten om na te denken




par Christophe » 05/11/23, 12:04

Einstein was een leraar van de derde klas? Dat wist ik niet...

Kortom, de vorm is zeker slecht, maar de inhoud is goed...

Op een dag schreef Albert Einstein op het bord:
9x1 = 9
9 x 2 = 18
9x3 = 27
9x4 = 36
9x5 = 45
9x6 = 54
9x7 = 63
9x8 = 72
9x9 = 81
9x10 = 91

Er ontstond plotseling chaos in de kamer omdat Einstein een fout had gemaakt en al zijn studenten hem uitlachten.

Albert wachtte tot iedereen stil was en zei:

“Ondanks het feit dat ik negen problemen correct analyseerde, feliciteerde niemand mij”

Maar toen ik een fout maakte, begon iedereen te lachen.

Dit betekent dat zelfs als iemand slaagt, de samenleving hem niet zal feliciteren, maar zijn kleinste tekortkoming zal opmerken... en dat zullen de critici geweldig vinden.
2 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Filosofie: Enkele citaten om na te denken




par Christophe » 05/11/23, 12:14

Nog een :

"Een ongelovige hoogleraar filosofie die in een zaal vol studenten staat, stelt een van hen een vraag:
- Jij bent een christelijke zoon, nietwaar?
Ja, hoogleraar.
- Dus jij gelooft in God
- Natuurlijk.
- Is God goed?
Natuurlijk is hij goed.
-En is God almachtig? Is God tot alles in staat?
- Tak.
- En jij - ben jij goed of slecht?
- volgens de Bijbel ben ik slecht.
Op het gezicht van de leraar verscheen een glimlach van Zijne Hoogheid
- Ach tak, Biblia!
En na een moment van reflectie voegt hij eraan toe:
- Ik heb een voorbeeld voor je. Stel dat u een zieke en lijdende persoon kent die u kunt genezen. Jij hebt dit vermogen. Zou jij deze persoon willen helpen? Of zou je het op zijn minst proberen?
Natuurlijk, hoogleraar.
- Dus het gaat goed met je...!
- Ik denk niet dat je het zo kunt zeggen.
- Maar waarom niet ? Je zou een zieke in nood helpen als je maar de kans had. De meesten van ons zouden dat doen. Maar God doet dat niet.
Ondanks het stilzwijgen van de student blijft de professor praten
- Dat helpt niet, hè? Mijn broer was een christen en stierf aan kanker, ook al bad hij tot Jezus om genezing. Dus Jezus is goed? Kunt u deze vraag voor mij beantwoorden?
De leerling zwijgt, voegt de leraar eraan toe
- Je kunt niet antwoorden, hè?
Om een ​​student even de tijd te geven om na te denken, pakt de professor een glas van zijn bureau en neemt een slok water.
- Laten we bij het begin beginnen, jongen. God is goed ?
- Kom op... hij is goed.
-En Satan is goed?
Zonder aarzeling reageert de leerling
- Nee nee.
-En van wie komt Satan?
De student trilde als:
- Van God.
Precies. Daarom schiep God Satan. Vertel me nu nog eens, zoon: is er kwaad in de wereld?
- Het bestaat professor...
Het kwaad is dus aanwezig in het universum. God heeft het universum geschapen, toch?
Het is waar.
- Wie heeft het kwaad geschapen? Omdat God alle dingen heeft geschapen, heeft God ook het kwaad geschapen. En aangezien het kwaad bestaat, is God volgens de regels van de logica ook het kwaad.
De leerling kan geen antwoord meer vinden.
- Zijn er ziekten, immoraliteit, haat, walging? Al deze wreedheden die verschijnen in de kaars die ons omringt?
De leerling reageert met trillende stem
- Ze gebeuren.
-En wie heeft ze gemaakt?
Het was stil in de kamer, dus de leraar herhaalt de vraag
- Wie deed dat ?
Bij gebrek aan reactie stopt de professor zijn pas en begint de zaal rond te kijken. Alle studenten zijn dood.
Vertel het me - spreek tegen een andere persoon
- Geloof je in Jezus Christus, zoon?
Een krachtige toon van het antwoord trekt de aandacht van de leraar:
- Ja professor, dat denk ik wel.
Een oudere man voor een student:
- In het licht van de wetenschap heb je vijf zintuigen die je gebruikt om de wereld om je heen te evalueren. Heb jij Jezus ooit gezien?
- Nee, professor. Ik heb het nog nooit eerder gezien.
- Vertel ons eens: heb je je Jezus al gehoord?
- Geen leraar..
- Heb jij jouw Jezus ooit aangeraakt, geproefd of geroken? Heeft u ooit fysiek contact gehad met Jezus Christus of God, in welke vorm dan ook?
- Geen professor. Helaas heb ik dit soort contact niet gehad.
-En je gelooft nog steeds in Hem?
- Tak.
- Volgens alle experimenteerregels bevestigt de wetenschap dat jouw God niet bestaat... Wat denk jij, zoon?
- Niets - dit is een reactie - ik heb alleen mijn geloof.
- Ja, ik geloof... - herhaalt de professor - en dit is waar de wetenschap een probleem met God tegenkomt. Er is geen bewijs, alleen geloof.
Een student is even stil, waarna hij zichzelf een vraag stelt:
Professor - Bestaat warmte?
- Tak.
- Bestaat er zo'n koud fenomeen?
- Ja zoon, de kou bestaat ook.
- Nee, professor, kou bestaat niet.
Een duidelijk geïnteresseerde professor wendde zich tot de student.
Iedereen in de kamer was bevroren. De leerling begint uit te leggen:
- Je hebt misschien veel hitte, meer hitte, superheet, megaheet, oneindige hitte, hitte tot witheid, weinig hitte of geen hitte, maar we hebben niets om koud te noemen. Je kunt stoffen afkoelen tot min 273,15 graden Celsius (het absolute nulpunt), wat betekent dat er geen warmte is - lager kunnen we niet komen. Kou bestaat niet, anders zouden we stoffen kunnen afkoelen tot temperaturen onder de 273,15°C. Elke stof of elk ding wordt onderzocht wanneer het energie bezit of de bron ervan is. Het absolute nulpunt is de totale afwezigheid van warmte. Zoals u ziet professor, is kou slechts een woord dat we het gebrek aan warmte moeten beschrijven. We kunnen de kou niet meten. We meten warmte in energie-eenheden, omdat warmte energie is. Koude is niet het tegenovergestelde van warmte, koude is de afwezigheid ervan.
Er heerste een diepe stilte in de vergaderzaal. In een verre hoek liet iemand een veer vallen, waardoor het leek alsof er met een hamer werd geslagen.
En de duisternis, professor? Bestaat er zoiets als duisternis?
- Ja - de professor antwoordt zonder aarzeling - wat is nacht als het geen duisternis is?
- Je hebt het weer mis. Duisternis is niet iets, duisternis is de afwezigheid van Je kunt weinig licht hebben, normaal licht, fel licht, flitsend licht, maar als dat licht ontbreekt, dan is er niets en het is wat we duisternis noemen. Dit is de betekenis van het woord duisternis. Duisternis bestaat niet. Als het bestond, zou je het nog donkerder kunnen maken, toch?
Leraar lacht naar een leerling. Het wordt een goed semester
- Wat bedoel je daarmee, jongeman?
- Ik geloof, professor, dat de aannames van uw redenering vanaf het begin onjuist zijn, en daarom is de getrokken conclusie ook onjuist.
Deze keer is het gezicht van de professor verrast:
- Nep ? Hoe ga je mij dit uitleggen?
- De basis van je redenering is gebaseerd op dualisme - legt de student uit
- je zegt dat er leven is en dat er dood is, dat er een goede God en een slechte God is. Beschouwt u God als een eindig persoon die gemeten moet worden? Professor, de wetenschap is niet in staat zelfs een fenomeen als het denken te verklaren. Hij gebruikt de concepten elektriciteit en magnetisme, zonder de essentie van een van deze verschijnselen volledig te kennen. De verklaring dat
dat de dood het tegenovergestelde is van leven bewijst het negeren van het feit dat de dood niet bestaat als een afgemeten fenomeen. De dood is niet het tegenovergestelde van het leven, maar de afwezigheid ervan. En nu professor, antwoord mij alstublieft. geef je les aan studenten die vandaan komen
- Als je het evolutieproces bedoelt, jongeman, dat is het.
- Heb je dit proces ooit met eigen ogen gezien?
De professor schudde glimlachend zijn hoofd, zich realiserend in welke richting het argument van de student ging. Een heel goed semester inderdaad.
- Aangezien niemand van ons ooit getuige is geweest van evolutionaire processen en niet in staat is deze te traceren door welk experiment dan ook uit te voeren, geeft u ons in deze situatie, volgens zijn eerdere argument, niet langer wetenschappelijk advies. Bent u niet meer een prediker dan een wetenschapper dan?
Hij stierf in de kamer. Een student die wacht tot de spanning afneemt.
- Zodat je begrijpt hoe je mijn voorganger hebt gemanipuleerd, wil ik je nog een voorbeeld geven: een student kijkt de kamer rond
-Heeft iemand van jullie ooit de hersenen van een professor gezien?
Het publiek barst in lachen uit.
-Heeft iemand van jullie ooit de hersenen van de professor gehoord, aangeraakt, geproefd of geroken? Het lijkt op niemand. Dus volgens de wetenschappelijke onderzoeksmethode die u eerder noemde, kunt u met alle respect zeggen dat u geen hersens heeft, professor. Als de wetenschap zegt dat u geen hersenen heeft, hoe kunnen we dan uw lezingen, professor, vertrouwen?
Er valt een doodse stilte in de kamer. De leraar kijkt ongelovig naar de ogen van de leerling. Na een moment van stilte, die een eeuwigheid leek te duren, verslikte de professor zich:
- Het lijkt erop dat je het als vanzelfsprekend zult moeten beschouwen.
- Dus je geeft toe dat geloof bestaat, en bovendien: het is een essentieel onderdeel van ons dagelijks leven. Nu, meneer de professor, vertel mij alstublieft: bestaat het kwaad?
Ik ben niet zo zeker van de antwoorden die de leraar zegt
- Natuurlijk bestaat het. Wij zien ze elke dag. Althans in de dagelijkse uitvoering van mens tegen mens. Over alle uitbraken van misdaad en geweld in de wereld. Deze verschijnselen zijn tenslotte alleen maar slecht.
Dit is waar een leerling op reageert:
- Het kwaad bestaat niet, professor, of beter gezegd het verschijnt niet als een fenomeen op zichzelf. Het kwaad is simpelweg de afwezigheid van God. Het is als duisternis en kou, het fungeert als een door de mens gemaakt woord om de afwezigheid van God te beschrijven. God heeft het kwaad niet geschapen. Het kwaad ontstaat wanneer de mens God niet in zijn hart heeft. Het kwaad is als kou veroorzaakt door gebrek aan hitte en duisternis veroorzaakt door gebrek aan licht.
De professor gleed hulpeloos in de stoel.
De tweede leerling was Albert Einstein. Einstein schreef in 1921 een boek met de titel ‘God en Wetenschap’.
2 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Filosofie: Enkele citaten om na te denken




par Christophe » 05/11/23, 12:20

Het is beslist Einstein-ochtend...

Deze kan echter authentiek zijn...

einstein.jpg
einstein.jpg (303.43 KiB) 465 keer bekeken
1 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16178
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263

Re: Filosofie: Enkele citaten om na te denken




par Remundo » 05/11/23, 13:28

Volgens alle regels van het experimenteren bevestigt de wetenschap dat jouw God niet bestaat...

Dit uittreksel gaat snel.

De wetenschap zegt tevreden dat zij het bestaan ​​van ‘God’ niet kan aantonen of weerleggen, wat bovendien een slecht gedefinieerd concept (of ding?) is.

De wetenschap zegt ook dat er geen hypothese over God nodig is (en meer in het algemeen geen enkele spiritualiteit, inclusief atheïsme) om de wereld om ons heen te analyseren.

Maar de tekst is best interessant. : Idee:
1 x
Beeld

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Majestic-12 [Bot] en 304 gasten