Evolutie van gedachtesystemen, mythen en overtuigingen in de geschiedenis.

filosofische debatten en bedrijven.
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Evolutie van gedachtesystemen, mythen en overtuigingen in de geschiedenis.




par sen-no-sen » 02/11/19, 11:07

Ik open dit onderwerp over de evolutie van geloofssystemen, om vervuiling van andere onderwerpen te voorkomen...

Hier een blogartikel Homofabulus over de opkomst van religies en morele filosofieën:

De vraag van de dag is dus: Waarom zien we rond 400 voor Christus ineens soortgelijke religies die de nadruk leggen op zelfdiscipline en moreel gedrag verschijnen in drie regio’s van de wereld die zo ver uit elkaar liggen als de Gangesvallei, het Middellandse Zeegebied en China? Waarom zijn we afgestapt van religies die tot nu toe goden postuleerden waar we bang voor moeten zijn, maar die niet zeggen wat goed en fout is om te doen, naar religies die moraliserende goden postuleren?

Een onlangs gepubliceerd artikel in het tijdschrift Current Biology suggereert een hypothese gebaseerd op de theorie van levensgeschiedeniskenmerken die we eerder op deze blog hebben besproken. We weten dat de rijkdom van een individu invloed heeft op zijn motivaties en “beloningssystemen”. Iemand die comfortabel leeft, zal eerder langetermijndoelen stellen, afstand nemen van zogenaamde ‘snelle’ strategieën (snel hulpbronnen verkrijgen, zich snel voortplanten, enz.) en naar een ‘langzamere’ strategie kijken die meer coöperatief gedrag omvat. Na verloop van tijd gaat de voorkeur uit naar zelfbeheersing boven impulsiviteit. Uit het onderzoek blijkt precies dat tijdens de axiale periode de energieopname in de drie hierboven genoemde regio’s (Gangesvallei, China en het oostelijke Middellandse Zeegebied) dramatisch is toegenomen, met meer dan 20 kcal/dag/persoon, terwijl traditionele jager-verzamelaarsgemeenschappen de 000 kcal niet overschrijden en grote aantallen archaïsche samenlevingen zoals Egypte of de Sumeriërs hebben een maximum van 4000 kcal.

Beeld
Evolutie van de energieopvang in verschillende delen van de wereld tijdens de axiale periode
http://homofabulus.com/pourquoi-les-dieux-sont-devenus-moraux-tous-en-meme-temps/

PS: Ik kan geen grafiek vinden over de evolutie van de hoeveelheid energie die sinds de prehistorie is gedissipeerd per type samenleving (als een liefdadige ziel mij kan horen!), omdat het erop lijkt dat er een duidelijk verband tussen het verdwenen energieniveau en het geloofssysteem.
In de premoderne periode hebben onderzoekers de neiging om te denken in termen van calorie-inname, maar als dit punt interessant is, staat het ons niet toe om het niveau van complexiteit van een samenleving en religieuze categorie (monotheïsme, polytheïsme, enz.) voldoende met elkaar te verbinden.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
thibr
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 723
Inschrijving: 07/01/18, 09:19
x 269

Re: Evolutie van gedachtesystemen, mythen en overtuigingen in de geschiedenis.




par thibr » 02/11/19, 11:18

kleine vraag
Moeten we onder energievangst verstaan ​​de energie die door de samenleving in kwestie aan religieuze activiteiten wordt besteed?
0 x
Avatar de l'utilisateur
phil12
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 530
Inschrijving: 05/10/09, 13:58
Plaats: Occitanie
x 156

Re: Evolutie van gedachtesystemen, mythen en overtuigingen in de geschiedenis.




par phil12 » 02/11/19, 12:09

Hallo,

Omdat het onderwerp zal leiden tot een lek aan stijlgreep

Debat gesloten gezien de vooruitgang van onze kennis!

Jammer dat je geen watts en darmen meer kunt eten, maar het is beter voor de planeet!
0 x
Duurzaam energie consulting voor bouw
http://www.philippeservices.net/
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Evolutie van gedachtesystemen, mythen en overtuigingen in de geschiedenis.




par sen-no-sen » 02/11/19, 12:21

Thibr schreef:kleine vraag
Moeten we onder energievangst verstaan ​​de energie die door de samenleving in kwestie aan religieuze activiteiten wordt besteed?


Nee, het is gewoon de calorie-inname per persoon/dag.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Evolutie van gedachtesystemen, mythen en overtuigingen in de geschiedenis.




par sen-no-sen » 02/11/19, 12:31

phil12 schreef:Hallo,

vanuit een puur wetenschappelijk gezichtspunt bestaat het omdat de wetenschap nog niet in staat is geweest om door een wiskundige demonstratie of een reproduceerbaar experiment aan te tonen dat het niet bestond./


God is een concept, iedereen is vrij om erin te geloven of niet, het is een kwestie van geloof.
Per definitie kan wetenschappelijk onderzoek het bestaan/niet-bestaan ​​van God niet vaststellen, omdat hij verondersteld wordt aan de wetenschappelijke methodologie te ontsnappen.
Aan de andere kant laat de studie van geloofssystemen heel duidelijk zien dat religies, mythen en andere ideologieën (dit geldt ook voor het economisch liberalisme) gecorreleerd zijn met de structuur van de samenleving, en dus door de energiedissipatie ervan... waardoor we elementen van een antwoord op de ‘goddelijke’ vraag, dat wil zeggen eerder een gevolg dan een oorzaak van veranderingen in het milieu.
Het is niet erg ingewikkeld om je voor te stellen dat de weergave van de wereld van een neolithische mens niet dezelfde is als die van een uitvoerende macht die vandaag de dag in de defensie werkt.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
phil12
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 530
Inschrijving: 05/10/09, 13:58
Plaats: Occitanie
x 156

Re: Evolutie van gedachtesystemen, mythen en overtuigingen in de geschiedenis.




par phil12 » 02/11/19, 12:40

>Per definitie kan wetenschappelijk onderzoek het bestaan/niet-bestaan ​​van God niet vaststellen, omdat hij verondersteld wordt te ontsnappen aan de wetenschappelijke methodologie.>

Dus per definitie kent de wetenschap op bepaalde terreinen haar methodologische beperkingen, waardoor zij QED overbodig maakt!
Jammer voor sommige van onze medevormers die er alleen maar naar oordelen!
0 x
Duurzaam energie consulting voor bouw
http://www.philippeservices.net/
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Evolutie van gedachtesystemen, mythen en overtuigingen in de geschiedenis.




par GuyGadebois » 02/11/19, 12:53

Wie zegt dat meer rijkdom (nooit eerlijk verdeeld) is, zegt dat er meer ongelijkheid is. Wie zegt dat meer ongelijkheid meer sociale spanningen betekent. Het is daarom noodzakelijk om een ​​‘moreel systeem’ te vinden (zelfs als deze moraliteit uit meerdere lagen bestaat en daardoor immoreel wordt) dat de menigte controleert. Het uitvinden van een immanent ‘opperwezen’ dat de mens beveelt, wordt een kunstgreep die inwerkt op een hypothetische beloning na de dood (en de angst om die niet te ontvangen) en zelfmanagement mogelijk maakt van menigten die gelovigen zijn geworden (gehoorzaam, onderworpen aan dogma’s). Het is een hypothese.
Dernière édition par GuyGadebois de 02 / 11 / 19, 13: 04, 1 keer bewerkt.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Evolutie van gedachtesystemen, mythen en overtuigingen in de geschiedenis.




par GuyGadebois » 02/11/19, 13:01

phil12 schreef:>Per definitie kan wetenschappelijk onderzoek het bestaan/niet-bestaan ​​van God niet vaststellen, omdat hij verondersteld wordt te ontsnappen aan de wetenschappelijke methodologie.>

Dus per definitie kent de wetenschap op bepaalde terreinen haar methodologische beperkingen, waardoor zij QED overbodig maakt! <<< Nou nee, ik heb er moeite mee om te zien hoe de wetenschap een pure fantasie, een menselijke mentale constructie, zou kunnen bevestigen of weerleggen...
Jammer voor sommige van onze medevormers die er alleen maar naar oordelen! <<< Als ik het doelwit ben, weet dan dat ik een hyperactieve spiritualiteit heb sinds ik ongeveer 7 jaar oud was. Vanaf dat moment had ik religie nooit meer nodig. Bovendien aanbid ik de wetenschap niet.

QED? Wat hebben we gedemonstreerd?
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Evolutie van gedachtesystemen, mythen en overtuigingen in de geschiedenis.




par sen-no-sen » 02/11/19, 13:47

GuyGadebois schreef:<<< Nou nee, ik heb er moeite mee om te zien hoe de wetenschap een pure fantasie, een menselijke mentale constructie, zou kunnen bevestigen of weerleggen...


Wat we zien is dat het idee van God in de loop van de tijd evolueert volgens een vrij eenvoudig patroon:Hoe meer de mate van complexiteit (en dus de verspilde energie) van een menselijke samenleving toeneemt, hoe lager het aantal godheden dat wordt aanbeden.
De eerste menselijke samenlevingen waren dat animisten,toen kwam de verschijning van polytheïsme na de opkomst van de beschaving, daarna was het (indien van toepassing) de opkomst van monolatrie(1), en dan eindelijk monotheïsme, waarbij het techno-industriële tijdperk wordt gedomineerd door structureel atheïsme (2).


1)Monolatrie: religieuze doctrine, vorm van polytheïsme, die het bestaan ​​van meerdere goden erkent, maar er één bij voorkeur aanbidt, of zelfs met uitsluiting van andere.
2)Structureel atheïsme: atheïsme veroorzaakt door de maatschappelijke structuur, te onderscheiden van filosofisch atheïsme.
We moeten begrijpen dat het de samenleving is die atheïstisch is en niet noodzakelijkerwijs haar subelementen (de mens), maar door feedback zien we dat het aantal gelovigen dat deze naam waardig is, al een eeuw lang afneemt in de geïndustrialiseerde landen.
Beeld
Beeld
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Evolutie van gedachtesystemen, mythen en overtuigingen in de geschiedenis.




par Janic » 02/11/19, 14:14

Met terugwerkende kracht zien we echter dat het aantal gelovigen die deze naam waardig zijn, in de geïndustrialiseerde landen al een eeuw lang afneemt.
Ik denk dat we onderscheid moeten maken tussen een geloof, zelfs een niet-religieuze, en een praktijk.
We kunnen heel goed geloven in de noodzaak om onze ecologische voetafdruk te verkleinen, het is een overtuiging, en er praktisch verre van zijn, omdat de voorgestelde middelen volgens de individuen niet geschikt zijn. Deze site laat gemakkelijk alle verschillen zien op het gebied van bijvoorbeeld ecologie.
Ander punt! het begrip god is niet zozeer een concept (dat vervolgens moet worden gedefinieerd volgens onze culturele criteria) als een postulaat dat dat niet hoeft te doen. Bijvoorbeeld het concept van leven na de dood, gebaseerd op welke criteria, en een postulaat dat geen enkele vorm van concept vereist. Er is of er is niet, en dat is niet denkbaar avant het.
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 179-gasten