Einde van de wereld (voor 2012), astronomie en aannames

filosofische debatten en bedrijven.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Einde van de wereld (voor 2012), astronomie en aannames

par Christophe » 12/02/11, 19:19

Hier is het eerste artikel dat ik las over "het einde van de wereld van 1 december 21" dat niet afkomstig is van een "UFO en al het spul"-site of uit Hollywood (film uit 2012)...

Aan te vullen met andere "serieuze" bronnen...

Geen trollen alsjeblieft!

Moeten we het einde van de wereld verwachten in 2012?

Is het einde van de wereld voor 2012? Een rilling gaat door de bomvolle zaal van de Royal Society in Londen, wanneer astrofysicus Jocelyn Bell Burnell de vraag in de lucht gooit.

De wetenschapper, beroemd omdat ze in 1967 voor het eerst het signaal van een pulsar ontdekte, pakte het onderwerp aan omdat aan het einde van elk van haar lezingen iemand zei: "Dat is allemaal heel goed, maar denk je dat de wereld in 2012 vergaat? "

Het rampenscenario is afkomstig uit de Maya-kalender. De Maya's, die geloofden dat de goden regelmatig de wereld maakten en ongedaan maakten, dachten dat ze leefden in een "lange telling" die begon op 11 augustus 3114 voor Christus en zou eindigen op 21 december 2012.

Waar ze waarschijnlijk dachten dat er een nieuwe "lange telling" zou volgen, grepen veel valse profeten de datum aan om het einde van de wereld te voorspellen, onder invloed van diverse oorzaken: de val van een meteoriet, het uitlijnen van planeten, effect van de magnetisch veld van de zon...

Alle theorieën die des te meer bijten in de mening dat ze zijn opgebouwd uit pseudowetenschappelijke elementen, merkt mevrouw Burnell op. De vraag die op Google wordt gesteld, levert zo'n 56 miljoen referenties op, en sommigen geloven zelfs dat het einde van de wereld precies om 11:11 uur is.

Hoe zit het met? De winterzonnewende vindt plaats om 11:12 uur op 21 december, maar tot nu toe zonder grote rampen te veroorzaken.

Sommigen roepen een omkering van het magnetische veld van de zon op. Dit fenomeen bestaat, het vindt zelfs eens in de 11 jaar plaats, met een wisselende activiteitspiek en min of meer significante zonnestormen. Maar de huidige cyclus wordt gekenmerkt door lage activiteit en "de zon is vrij kalm geworden", merkt de wetenschapper op.

En de aarde? Sommigen voorspellen dat het ook zijn magnetisch veld zal veranderen en... de andere kant op zal draaien. In feite heeft er sinds de aanwezigheid van de mens op aarde twee keer een verandering in het magnetisch veld van de aarde plaatsgevonden, de laatste keer 750.000 jaar geleden. Maar de aarde draait altijd dezelfde kant op, "en we zijn er nog", lanceert de wetenschapper.

De uitlijning van de planeten zou de aarde zo kunnen schudden dat het het einde van de wereld zou kunnen betekenen, zeggen sommigen. Behalve dat de volgende uitlijning pas in 2040 plaatsvindt, en dat de planeten slechts voor een klein deel de aardse aantrekkingskracht binnendringen. De laatste uitlijning (Jupiter, Venus, Maan, Aarde) in 2008 bleef onopgemerkt.

Blijven de meteorieten, die grote schade kunnen aanrichten. De inslag van een meteoriet met een diameter van 10 km 65 miljoen jaar geleden in Mexico (Chixculub) zou verantwoordelijk zijn voor het verdwijnen van de dinosaurussen.

Maar gigantische telescopen zijn nu in staat om grote meteorieten te detecteren en het risico op een botsing te berekenen, zegt de astrofysicus. Er bestaan ​​ook technologieën om ze van hun traject af te leiden, zoals het sturen van een raket naar een inslagpunt.

Misschien wel het meest fantasierijke is de hypothese dat we in het zwarte gat in het centrum van ons melkwegstelsel vallen. Behalve dat de aarde 26.000 lichtjaar verwijderd is van het gat, wat het vrijwel onmogelijk maakt om daar op 21 december 2012 te zijn, om nog maar te zwijgen van de zwaartekracht en de baan van de aarde, die ons op een goede afstand houden.

Uiteindelijk heeft dit soort profetie geen wetenschappelijke basis en voedt het zich alleen met de goedgelovigheid van het publiek, merkt de natuurkundige op.

"Je zult ongetwijfeld kerstcadeaus voor 2012 moeten kopen", zegt ze lachend.

Jocelyn Bell Burnell heeft een van de hoofdprijzen van de Royal Academy gewonnen, de Michael Faraday Prize for Science Communication.

Door Marie-Pierre FEREY


Bron: http://www.lesechos.fr/entreprises-sect ... 321833.htm
Dernière édition par Christophe de 27 / 02 / 13, 14: 17, 3 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
kumkat
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 217
Inschrijving: 03/02/11, 09:20

par kumkat » 14/02/11, 13:01

Ik heb de bron niet meer in gedachten, maar ik geloof dat de Maya-kalender
kondigt het einde aan van Een wereld en niet VAN de wereld...
De wereld zou dus blijven draaien maar dan anders dan vandaag
we zouden dus een beurs-, olie- of ecologische crisis kunnen hebben...
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4

par lejustemilieu » 14/02/11, 13:17

kumkat schreef:Ik heb de bron niet meer in gedachten, maar ik geloof dat de Maya-kalender
kondigt het einde aan van Een wereld en niet VAN de wereld...
De wereld zou dus blijven draaien maar dan anders dan vandaag
we zouden dus een beurs-, olie- of ecologische crisis kunnen hebben...

: Cheesy: : Cheesy: maar we zijn er al!
Open gewoon je ogen en weet een beetje over de menselijke geschiedenis.
Maya's zijn niet nodig.
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

par Christophe » 11/03/11, 15:02

Absoluut rechtvaardig!

Om terug te keren naar de astronomische hypothesen: ik heb zojuist de "komeet Elenin" ontdekt: http://en.wikipedia.org/wiki/C/2010_X1

(gekoppeld door "some" aan "nibiru" (ook wel planeet X genoemd), vooral op youtube).

En deze informatie zal sommige mensen opnieuw paranoten maken (aanhangers van "numerologie" die ik persoonlijk als een pseudowetenschap beschouw):

Volgende perihelium: 10 september 2011


10 / 9 / 11 = 11 / 9 / 01 ondersteboven ... hihihiih ja ik weet dat het gemakkelijk was!

Eén ding lijkt zeker: de frequentie van grote aardbevingen neemt toe! : Idee: :?

Zie het japan van vanmorgen: https://www.econologie.com/forums/seisme-du- ... 10575.html
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10

par dedeleco » 11/03/11, 15:57

Sommigen ontsporen, maar het ergste, totaal onvoorspelbaar, de supernova op minder dan 300 lichtjaar afstand, we hebben maar een paar seconden om erop te anticiperen en dood te worden bestraald!!
Maar aangezien het leven ondanks dit al 600 miljoen jaar is blijven bestaan, zullen er overlevenden zijn, vooral ondergronds!

Nee, de frequentie van aardbevingen verandert niet, pure kanswetten!!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

par Christophe » 11/03/11, 15:58

Euh, 300 lichtjaren, is dat niet 300 jaar vertraging? : Cheesy:
0 x
Geepy
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 17/11/07, 13:34

par Geepy » 11/03/11, 18:59

Ja, maar zoals je pas over 300 jaar zult weten, heb je geen tijdslimiet!
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

par sen-no-sen » 11/03/11, 20:19

dedeleco schreef:Sommigen ontsporen, maar het ergste, totaal onvoorspelbaar, de supernova op minder dan 300 lichtjaar afstand, we hebben maar een paar seconden om erop te anticiperen en dood te worden bestraald!!
Maar aangezien het leven ondanks dit al 600 miljoen jaar is blijven bestaan, zullen er overlevenden zijn, vooral ondergronds!

Nee, de frequentie van aardbevingen verandert niet, pure kanswetten!!


Je hebt het over een Gamma-explosie, een dergelijke gebeurtenis zou 440 miljoen jaar geleden verantwoordelijk zijn geweest voor een massale uitsterving op aarde.
Maar dat is niet nodig, de mens alleen is grotendeels in staat om zijn eigen vernietiging te beheersen...zonder dat de natuur ons zelfs maar 'helpt'...
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
ibis
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 85
Inschrijving: 31/12/08, 15:56
Plaats: Ain

par ibis » 11/03/11, 21:16

Christophe schreef:
10 / 9 / 11 = 11 / 9 / 01 ondersteboven ... hihihiih ja ik weet dat het gemakkelijk was!


Dit einde van de wereld is niemand minder dan de dag na 20.12.2012
De volgende komt zeker de dag na 21.12. 2112
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

par Christophe » 22/04/11, 16:13

NASA neemt het fenomeen 2012 / Nibiru serieus sinds ze een speciale pagina met veelgestelde vragen hebben gemaakt: http://astrobiology.nasa.gov/ask-an-ast ... nd-answers

Ze bevestigen punt voor punt de hypothese van de Fake, de Hoax... wat nibiru betreft, dat betekent niet dat er in 2012 niets anders zal gebeuren... of helemaal niets :)

In Frankrijk krijgen we in ieder geval in 2012 hoogstwaarschijnlijk al een ramp: sarkozy ronde 2... : Mrgreen: : Mrgreen:
Dernière édition par Christophe de 08 / 06 / 11, 18: 59, 1 keer bewerkt.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Majestic-12 [Bot] en 348 gasten