De verspreiding van sociale modi door voornamen!

filosofische debatten en bedrijven.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

De verspreiding van sociale modi door voornamen!




par Christophe » 28/12/17, 01:28

Interessante interactieve kaarten van 1946 tot 2015 met de meest modieuze vrouwelijke en mannelijke voornamen voor elk jaar in Frankrijk: http://www.lemonde.fr/les-decodeurs/art ... 55770.html

Ik vind dit sociologisch zeer interessant de verspreiding van mode!, jammer dat het niet gedetailleerder is, maar sommige jaren is het de stoomwals (zie 2 voorbeelden hieronder)...

Bron: https://www.insee.fr/fr/statistiques/2540004

“Belle en Sébastien”-mode?

voornaam_1977.png
prenom_1977.png (98.37 KB) 2595 keer geraadpleegd


“Stéphanie de Monaco”-mode?

voornaam_women_1974.png
prenom_femmes_1974.png (103.22 KB) 2595 keer geraadpleegd
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: De verspreiding van sociale mode via voornamen!




par Grelinette » 28/12/17, 14:07

Je vraagt ​​je af of dit het gevolg is van de grootste kans of dat er sprake is van een uitlokkende factor waardoor een voornaam op een gegeven moment vaker wordt gekozen dan de andere? In bepaalde gevallen is dat zeer waarschijnlijk: het is voor een voetballer die schittert (bijvoorbeeld Zidane) voldoende om op een gegeven moment een voornaam op te krikken, maar voor andere...

Algoritmen (bots) moeten automatisch zoveel mogelijk sociale, maatschappelijke en omgevingsparameters analyseren om te bepalen of er een verband bestaat tussen bepaalde schijnbaar niet-gerelateerde fenomenen.
(Het zou mij niet verbazen als grote bedrijven als Google plezier beleven aan dit soort analyses...).

Ik ben er bijvoorbeeld zeker van dat de equinox-getijden een invloed hebben op de rotatie van de staarten van koeien, en bijgevolg lijkt het mij niet onmogelijk dat schommelingen op de aandelenmarkt ook worden beïnvloed door de rotatie van de staarten van koeien. het is andersom... maar ik heb het nog niet kunnen bewijzen! : Cheesy:

Edit: het principe van de correlatie tussen twee ogenschijnlijk ongerelateerde fenomenen doet me denken aan deze anekdote: een computerbedrijf begreep niet waarom hun hele systeem stilviel elke keer als het volle maan was!... Heb je een idee?
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: De verspreiding van sociale mode via voornamen!




par Christophe » 28/12/17, 14:21

Grelinette schreef:Je vraagt ​​je af of dit het gevolg is van de grootste kans of dat er sprake is van een uitlokkende factor waardoor een voornaam op een gegeven moment vaker wordt gekozen dan de andere?


Het heet... mode, toch? Mode liever... als heel Frankrijk van kleur verandert, is dat geen toeval... het aangehaalde artikel beweert dat cultuur minder invloed heeft dan we denken... Dus wat is dat dan? De verbinding van zielen?

Wees voorzichtig, de voornaam blijft ook laag: maximaal 15% van de geboorten, dus het is niet zo'n "vloedgolf" als we op de kaarten zien... Maar wat interessant is, is de spreiding die ik vind :) Ik houd van het Corsicaanse en Elzassische verzet van bepaalde jaren... : Cheesy: : Cheesy:

Grelinette schreef:Edit: het principe van de correlatie tussen twee ogenschijnlijk ongerelateerde fenomenen doet me denken aan deze anekdote: een computerbedrijf begreep niet waarom hun hele systeem stilviel elke keer als het volle maan was!... Heb je een idee?


Ah, ik heb hier een paar weken geleden een artikel over gelezen (over "statistische toevalligheden" die niets met elkaar te maken hebben), ik zal proberen het te vinden...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: De verspreiding van sociale mode via voornamen!




par Christophe » 28/12/17, 14:24

Ik heb het exacte artikel niet gevonden, maar ik heb beter gevonden: https://www.courrierinternational.com/g ... e-labsurde

1275-tijd-web.jpg
1275-zeit-web.jpg (428.5 KB) 2545 keer bekeken


Het heet de correlaties van het absurde : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy:

Remarque:

Omgekeerd sluit een lage correlatiecoëfficiënt niet uit dat twee variabelen invloed op elkaar uitoefenen.


Absoluut, het enige dat nodig is, is een tijdverschuiving... en de coef. correlatie kan instorten terwijl de invloed duidelijk is... ah, de geneugten van statistische analyses : Cheesy:

Voorbeeld: in vivo bevruchtingen (hopelijk kunnen we over statistieken beschikken) versus geboorten zal er altijd een gat van 9 maanden zijn, dus een slechte coef. correlatie (uiteraard afhankelijk van de analysetijdschaal) en toch... : Cheesy: : Cheesy:
0 x

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Ahmed, gegyx, Macro en 185 gasten