De Bluff op France 2. wegwerp maatschappij!

filosofische debatten en bedrijven.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

De Bluff op France 2. wegwerp maatschappij!

par Ahmed » 20/02/10, 14:22

Niemand verwijst naar dit nummer van France 2 die toch direct behandelt belangrijke onderwerpen, dus ik lijm mezelf!

Samenvatting voor degenen die niet gezien hebben:
Vendors kettingen supermarkten apparaat beïnvloeden premies die systematisch te begeleiden kopers om de meest winstgevende producten voor hun vak.

De reparateurs (van deze zelfde dozen), getest op een simpele storing (motorstekker losgekoppeld), stellen zich 9 van de 10 keer tevreden om even kort naar het apparaat (vaatwasser) te kijken, het "dood" te verklaren en te factureren hun optreden".

Bij het interviewen van productingenieurs die gewillig in-house scripties propageren, zijn ze ineens stil als de journalist hen vertelt over de bewust verkorte levensduur van deze apparaten (de zogenaamde geplande veroudering) en stamelt ze gewoon. : "wij communiceren niet over dit onderwerp".

In tegen punt presenteerde een grondige onafhankelijke hersteller en een bedrijf dat reparaties flatscreens door het veranderen van alleen het defecte onderdeel van de elektronische kaarten, en tegen een redelijke prijs.

Wat betekent dat u te inspireren?

Edit:

Christophe later in het onderwerp schreef:Hier 2 interessante fragmenten: https://www.econologie.com/fiabilite-de ... -4286.html

(...)

Volledig rapport te zien: https://www.econologie.com/le-grand-blu ... -4312.html


Lees ook over het onderwerp: industriële-veroudering-het-verhaal-van-bedrog-t9854.html

Opnieuw bewerken geschrapt en Ytube Daily:
Video beoordeling: http://envoye-special.france2.fr/les-re ... bluff.html

En een ander rapport uitgezonden op Arte vroege 2011: klaar om te gooien over de geschiedenis van de industriële veroudering: https://www.econologie.com/telechargeme ... rogrammee/
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

par sen-no-sen » 20/02/10, 15:54

Salut!
Nou ik denk dat dit weerspiegelt de ideologische kern van ons bedrijf: om de groei te voldoen.
Dezelfde praktijk bestaat in de automotive gebied (onder andere ...), of we vervanging van een ja of een nee = significant geld instroom voor OEM's!
De wegwerpmaatschappij ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7

par olifant » 20/02/10, 16:31

Er zijn goed dertig jaar, de recensie "Test-Achat" publiceerde een opbouwende enquête, dus over een supereenvoudige mislukking (hoofdschakelaar van een tv) was het opbouwend.

Aan de andere kant vertelt een vriend van mijn "ouderwetse" probleemoplosser me dat het hoe dan ook pijnlijk wordt: het wordt moeilijk om veel fouten op recente apparatuur te detecteren en de subassemblage te veranderen (er zijn er maar drie een flatscreen-tv) wordt pijnlijk:
prijs van de kamer (in 2 3 keer de oorspronkelijke prijs) + winst + verzendkosten + arbeid = 3 / 4 de prijs van een nieuwe.
Het moet ook een regelmatige zijn op het merk, omdat service manuals zijn duur
Laten we nu realistisch zijn op bepaalde apparaten: de eerste VHS videorecorder dat ik verkocht was $ 1979 56000 FB (ofwel 1400 2,2 euro vermenigvuldigd met het equivalent van 3080 euro): het is absoluut noodzakelijk om te herstellen was. Een fundamentele DVD is de handel op 59 79 euro, terwijl werkuur te openen en een diagnose is de handel tussen de 30 en 50 euro.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

par sen-no-sen » 20/02/10, 16:57

elephant schreef:Laten we nu realistisch zijn op bepaalde apparaten: de eerste VHS videorecorder dat ik verkocht was $ 1979 56000 FB (ofwel 1400 2,2 euro vermenigvuldigd met het equivalent van 3080 euro): het is absoluut noodzakelijk om te herstellen was. Een fundamentele DVD is de handel op 59 79 euro, terwijl werkuur te openen en een diagnose is de handel tussen de 30 en 50 euro.


Het voorbeeld dat u aanhaalt, is volkomen correct, maar toch komt bijna alle elektronische apparatuur tegenwoordig uit Azië, een land dat "sociale dumping" toepast.
Dus in feite vanuit een puur economisch oogpunt goedkoper (op dit gebied wil, en toch ... goedkope olie, niet voor lang ...) te vervangen, maar vanuit een ecologisch perspectief c is een aberratie!
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7

par olifant » 20/02/10, 17:31

Er zijn betere:

De regelgeving vereist dat het Waalse Gewest op de computer spullen overheid recyclen aan het eind van het leven: dat is, om het te vernietigen om materialen terug te krijgen (metalen, kunststoffen)
De Vlamingen zijn slimmer: overheden kunnen verkopen, die net verouderde machines voor een prijs kan herstellen zonder de concurrentie.
In dezelfde lijn: de Europese Gemeenschappen geven hun oude spullen (in 4 10 jaar) aan Oxfam, die opnieuw in goede staat: u en vind oude PC, sterke bruikbaar bureau voor 150 euro.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

par Ahmed » 20/02/10, 20:00

@ olifant:
Het laatste deel van uw eerste post terecht bloot hoe het huidige probleem zich voordoet, in zuiver economische termen. Dit is zeker relevant, maar maakt het mogelijk om dingen te overwegen dat binnen een bepaald systeemZonder meer in het algemeen te zien.

De voortdurende stijging van de productiviteit (productie) geleidelijk leidt tot een overeenkomstige daling van de verkoopprijzen, die zelf vraagt ​​om een ​​verhoging van de productiviteit (= automatisering verder, meer intensieve menselijke arbeid en / of minder betaald) om een ​​te behouden internal rate of return voldoende.
De andere gevolgen zijn de verslechtering van de kwaliteit en het zoeken naar nieuwe bronnen van winst in verband met de verkoop van het product: extra winst op reserveonderdelen, toevoeging van een onderscheidend kenmerk "kan" zoals 50 programma's op een wasmachine, cadeau " bonux ", gestreepte tandpasta, mode (wisselt per functie) ...

De kwestie van de reserveonderdelen niet overgewaardeerd die kunnen ontstaan ​​bij grote apparaten, zoals automotive, in andere gebieden Ik ben niet zeker dat de fabrikanten zijn het minst geïnteresseerd ...
In het rapport, zien we dat om in te grijpen op een elektronische kaart vereist een aanzienlijke tooling en met de integratie van Oplopend stuwstraalvectoren, zeer binnenkort zal het onmogelijk zijn om dat te doen.
Lang geleden heb ik items te herstellen, heb ik deze ontwikkeling gevonden: vaak is er geen mogelijkheid van een eventuele vergoeding, en het is er gebeurd met me onlangs om te proberen een nieuw object (een eerste defect te herstellen was gegaan als onderpand en de tweede was niet veel beter, als gevolg van defecte design)!

Het is een schande (maar dat is de limiet van de tv-genre: het blijft een show), het rapport presenteert deze praktijken als verrassend, schokkend, maar gelukkig zijn er eerlijk en gewetensvol om deze staat van tegen te gaan betreurenswaardig dingen.
Het is een moralistisch standpunt wordt goedgekeurd, het beter om te vergeten dat het doel systemische* Is alleen de ruilwaarde (profit), en dat het gebruik waarde (wat het onderzoek van de koper) is overgebleven, Dat wil zeggen het is slechts een voorwendsel voor de realisatie van de ruilwaarde.

Natuurlijk, de werkelijkheid is complex en zeker zijn er nog steeds mensen die niet helemaal niet werken volgens deze logica: (! En onbedoelde) ze zijn belangrijk In de perverse werking van het economisch systeem, omdat ze afleiding door het creëren van verwarring in de hoofden.

* En niet alleen de ketenen van de winkels in kwestie.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7

par olifant » 20/02/10, 22:01

Mij ​​is verteld dat Mercedes Benz zijn onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten ..... met reserveonderdelen financierde!

Oke, nu laten we eerlijk zijn: ik zou mijn HP A3 kleur of zelfs de HP 9XX (A4) mijn vrouw niet ruilen tegen mijn Radio Shack printer Daisy 1986: 20 kilo en meer basic 2500 euro (X 1,6, denk ik).
... En ik heb een datum, gegooid 6250 euro (X2) draagbare kleuren video materiaal naar de container werf. M ^ me de kat Lietseu niet hebben willen om meer te spelen! Een camera 300 euro vandaag is beter!
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
Zorglub
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 501
Inschrijving: 24/11/09, 10:12

par Zorglub » 21/02/10, 09:22

Ik doe dezelfde conclusie! wanneer men de uitrusting gerepareerde vijftien geleden nog actief het elektriciteitsverbruik hoger zou gebruiken, de kwaliteit, de lagere prestaties, de hoeveelheid gebruikte superieur materiaal, verontreiniging kan hoger (die gegenereerd worden door productie, reparatie)
Wat stoort me het meest op dit moment is dat we niet systematisch herstel oplossing van het materiaal dat wordt weggegooid ondernemen
huidige bakken zijn goudmijnen
de uitgifte, er een paar jaar geleden een gelijkwaardige gepubliceerd en was reeds ten tijde
als ik mijn eerste video van 80 jaar vandaag vergelijken 15 kg woog weegt hij 1.5à 2 kg (maar niet te repareren en wegwerp)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

par Did67 » 21/02/10, 11:16

Één of ander element:

1) De verslavende kant van consumptie: de 'waarde' is niet het gebruik dat we ervan maken (zo niet, waarom dan van mobiele telefoon wisselen als het perfect werkt?), Maar ook het beeld dat we hopen te geven van jezelf ... En zo verdwijnt elke 2 jaar het "beeldeffect" dat het object heeft en moet je er een kopen, duurder, om er nieuwe voldoening uit te halen ...

Dus ik denk dat er een "verslavende" (zoals een drug) kant aan ons gebruik is. En dat we behandeld moeten worden ... Het is dringend (voor ons, ook voor de planeet!).

2) Moeilijkheden om zeker te repareren; loonkosten zeker ... Dus het is natuurlijk niet altijd "winstgevend"!

Maar: a) hoe zit het met niet-geïntegreerde ecologische kosten? Dus de samenleving van "alles wegwerp" toch ergens in de doodlopende weg ...

b) hoe zit het met de simpele kleine storing die we niet eens meer ontdekken - we moeten het debat niet "afbuigen". Het feit dat door het rapport wordt vastgesteld, is dat 3 van de 4 reparateurs in de show geen ultraeenvoudige diagnose hebben gesteld, een "mislukking" die ze hadden kunnen opsporen met een eenvoudige Metrix ...

De motor werkt niet? (Alle hebben gezien) Dus hij de macht krijgt? Niet leuk? Er is Does sap uitgang programmeur? Net als ja! Hoe komt het dat dit niet passeren tussen de twee? Hier, een losgekoppelde connector ... Ik herinnert nog steeds de kleuren zijn gecodeerd zoon!

5 jaar geleden, net na de garantie vervalt (extra), mijn vaatwasser lekt. Ik keerde terug, een passend dat werd gewreven werd doorboord. Grand betekent: silicone, fiets buis, kettingen ... Alles voor 10 ballen! 5 jaar en dat maakt het werken!

Ik ben ervan overtuigd, die keek naar de show, dat als ik had gemaakt voor reparatie, zou hij hebben mij geadviseerd om een ​​nieuwe te kopen! Het is nog steeds de enkel of dubbel leven (als het daar sterven).

Nee, er zijn schandalige dingen! Het beloningssysteem voor verkopers en herstellers en - voor een deel neem ik hen niet helemaal de schuld - een soort gebrek aan professioneel geweten, het is het teken van een gedegenereerde samenleving ... ).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839

par Flytox » 21/02/10, 12:00

Als het gaat om elektronica, heeft de evolutie meteorisch geweest en vergelijkingen zijn moeilijk. Op de grijze energie oogpunt van energieverbruik, afval en toxiciteit van de gebruikte in de Aziatische landen die een percentage steeds belangrijker voor de wereldwijde elektronica leveren materialen, de beste en de slechtste, vaak na het testament de Western client.

Door nadelen, in de productie in de westerse landen, is het maken van de inspanningen van de hoeveelheid en het aantal giftige / schadelijke werknemers, zelfs als we in de wegwerpbare blijven. De verandering had veel erger kunnen zijn met betrekking tot het milieu.
De meest giftige is het commerciële methode die is gericht op veroudering te creëren bij de wortel.

Ter illustratie van "wegwerpbaarheid":

Deze voltmeter € 5 kocht gisteren aan de heer Bricostoumpf:

Beeld

Het werkt erg goed en heeft een zeer goede mogelijkheden voor de prijs:

Beeld

Wanneer de batterij is € 4 .15, zullen we de batterij of voltmeter veranderen ????
http://www.ldlc.com/fiche/PB00035848.html
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 238-gasten