Empathie cement van de menselijke samenleving?

filosofische debatten en bedrijven.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Empathie cement van de menselijke samenleving?




par Christophe » 28/05/14, 14:34

Een interessant dossier over empathie (waarvan ik de indruk heb dat het steeds meer ontbreekt in onze samenlevingen):

Empathie, het zuurdesem van moraliteit

Door te ervaren wat anderen voelen, verplaatsen we ons in hun schoenen en begrijpen we hoe we hen kunnen helpen. Empathische moraliteit is een sociale lijm.

(...)


http://www.cerveauetpsycho.fr/ewb_pages ... -32917.php
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 28/05/14, 20:29

Empathie is natuurlijk en we delen het met andere levende wezens...
Helaas heeft het een grens: fetisjisme, dat prioriteit geeft aan alles wat verband houdt met deze geobjectiveerde projectie van onze verbeelding.
Of het nu een god is aan wie het van goede smaak is om sommige van zijn tijdgenoten als offer aan te bieden, of, zoals in ons geval, de fetisj van waarde die van ons verlangt deze boven het respect van onze medemensen te plaatsen, of om preciezer: om ze alleen vanuit het perspectief van waarde te beschouwen, aangezien het een sociale relatie is die wordt gemedieerd door geld.
In dit opzicht moet de term 'fetisj' niet worden beschouwd als een allegorie, een eenvoudige manier van spreken, maar als een verwerkelijkte mentale constructie.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 28/05/14, 20:53

Empathie, sociaal cement...Ja...Wees voorzichtig met excessen.

Zeker, een bron als elke andere om te exploiteren...

http://www.solimut.fr/convention-collec ... tures.html

Zou het niet eerder een promotiemiddel zijn om mensen te laten geloven dat dit of dat bedrijf 'humanistische waarden' en empathie heeft en toepast?

Waarom moeten we de naam van het bedrijf koppelen aan de vrijgevigheid van deze medewerkers in vrijwel elke lijn? Waarom dit duistere visioen? In een bedrijf dat ik goed ken, stortten ze zich hierop (vooral voor de concurrentie, media-aandacht vereist), terwijl ze het welzijn van hun medewerkers elke dag organiseren in de puurste managementstijl zoals "Frantz Tellecome".

:schok: :frons: : Mrgreen:
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 28/05/14, 21:29

Dit illustreert alleen maar mijn boodschap...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 29/05/14, 15:41

Kunnen we een concept, wat het ook mag zijn, herschrijven op basis van wat samenlevingen ermee doen???

Er wordt misbruik gemaakt van ‘ecologie’, maar het is een wetenschap die bestaat. En bij uitbreiding, maar alleen bij uitbreiding, een politieke benadering.

Er wordt misbruik gemaakt van het begrip effectiviteit, dat nog steeds bestaat.

En nu: empathie.

Laten we een concept dat gebaseerd is op het beledigende of zelfs ongepaste gebruik ervan door deze of gene samenleving, deze of gene groep onderzoekers, of deze of gene ‘lobby’ niet in twijfel trekken!!!

Of laten we de debatten rond dit concept niet van daaruit vervuilen.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 29/05/14, 22:08

Dit is helemaal geen kwestie van misbruik of misbruik; empathie is per definitie 'vrij' en kan in ons kader alleen officieel worden erkend als het de creatie van waarde mogelijk maakt, hetzij direct (psychiater...), hetzij indirect. (bedrijfs- of instellingscommunicatie...).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Lietseu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2327
Inschrijving: 06/04/07, 06:33
Plaats: Antwerpen België, Skype lietseu1
x 3




par Lietseu » 30/05/14, 14:59

Chatten,

+ 2 Did67

Over empathie gesproken als een wasmiddel, hier zijn we dan, in de consumentistische nachtmerrie van onze maatschappij in nood....

We zijn nog ver verwijderd van de definitie van het woord empathie: wijze van intuïtieve kennis van anderen, die gebaseerd is op het vermogen om zichzelf in de plaats van de ander te verplaatsen...
Een heel programma, waarbij intuïtie voor de meeste van onze tijdgenoten geen enkele betekenis meer heeft... behalve misschien in de zin "Ik heb de intuïtie dat ik een goede deal ga krijgen"
Wat mij betreft spreekt het boeddhistische gevoel van empathie mij meer aan; ik zie het als een manier om compassie te tonen op het meest ‘sympathieke’ niveau in de eerste betekenis van het woord.

Miauw en veel succes allemaal
0 x
Door het verwijderen van Human Nature, het was ver van zijn natuur! Lietseu
"De kracht van liefde, moet sterker zijn dan de liefde voor kracht" eigentijds Lie Tseu?
Men ziet duidelijk alleen met het hart, de belangrijkste is onzichtbaar voor de ogen ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Empathie, cement van menselijke samenlevingen?




par Christophe » 17/04/21, 11:25

De volkomen nepstudie van dit moment die landen rangschikt op basis van hun empathie in de wereld!

VS en Saoedi-Arabië arriveren in de TOP 10! WTF!!

empathie_wereld.jpg
empathy_monde.jpg (54.22 KB) 2441 keer geraadpleegd


Ik zou graag willen weten wat een zwarte man uit de Bronx of een Saoedische vrouw ervan denkt!

Waarschijnlijk een dubbelblinde, drievoudig gerandomiseerde studie, medegefinancierd door Gilead en Pfizer! : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen:

https://www.iflscience.com/editors-blog ... countries/

:schok: :schok: :schok: :schok:
0 x
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Empathie, cement van menselijke samenlevingen?




par eclectron » 17/04/21, 15:39

Zuid-Korea ook. : Mrgreen:
https://fr.wikipedia.org/wiki/Liste_des ... de_suicide

We horen vaak dat het Koreaanse schoolsysteem een ​​verstikkend systeem is, waarin studenten met enorme psychologische druk te maken krijgen en waar tegen elke prijs professioneel succes behaald moet worden. De realiteit ligt helaas heel dicht bij deze opvatting

https://blog.courrierinternational.com/ ... conception.

Het is gemakkelijker om je met anderen te identificeren in wat zij voelen, als iedereen hetzelfde voelt, dat wil zeggen een groot ongemak in relatie tot de maatschappelijke druk! : Mrgreen:
De VS, Saoedi-Arabië en Zuid-Korea zijn behoorlijk homogeen en conformistisch, elk op hun eigen manier.
1 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Empathie, cement van menselijke samenlevingen?




par Christophe » 17/04/21, 16:20

Goed gezien! Het doet me denken aan de coole studie over corruptie waarin de rijkste landen als de minst corrupte werden geclassificeerd!

Maar wat hebben wij een lol!!

In de familie 'Corruptie en belangenverstrengeling' vraag ik het aan moeder Pfizer en zoon Gilead : Mrgreen:
0 x

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 288-gasten