Web sociale netwerken: vrijheid? Behandeling? Domheid?

filosofische debatten en bedrijven.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Web sociale netwerken: vrijheid? Behandeling? Domheid?




par Christophe » 20/05/11, 02:54

Social media-onderwerp afgesplitst van: https://www.econologie.com/forums/tunisie-cr ... 10417.html
specifiek als reactie op: https://www.econologie.com/forums/post202450.html#202450

Obamot schreef:Beeld


Sociale netwerken zijn vooral een gevaar voor de reflectie, het redeneren, de intelligentie, het geheugen... en de kwaliteit van de informatie op internet! Bij gebrek aan de hoeveelheid informatie die er is!

Het spookt al een paar dagen door mijn hoofd: het lijkt mij dat het internet de afgelopen twee tot drie jaar steeds zinlozer is geworden... hoogstwaarschijnlijk vanwege de sociale netwerken, waarbij iedereen zoveel mogelijk wil 'geven en hebben'... zie de narcissenmaatschappij.

Uiteindelijk wordt wat gegeven en ontvangen wordt steeds zinlozer (of herhaald)... er is te veel informatie, we onthouden niet langer de essentie, we concentreren ons op de details, we weten niet meer hoe we moeten denken, we hebben geen geheugen meer....

Het is ook niet specifiek voor het net: op het nieuws van FR2 van gisteren hadden we recht op informatie over de maaltijden van DSK!!! Nee maar? Wat maakt het uit wat hij at? Er wordt vast en zeker ook heel belangrijke informatie doorgegeven via Twitter of Facebook...

Dichter bij ons: kijk maar eens naar al deze "pseudo-groene" sites (zeer mooi ontwerp, ellendige inhoud...) die sinds 2008 op de groene golf surfen en zeer gewend zijn aan sociale netwerken (ga naar Germaine, kom op mijn groene site! ) en door de pedalen te greenwashen op onzin en informatie bij 2 ballen...

Ik wed dat er onder deze sites niet één van de webmasters is die zonne-energie gebruikt of thuis drankjes drinkt, en nog minder die weet hoe het precies werkt...

Bovendien bevinden de meeste zich in Parijs intra muros... duidelijk bekend om de thermische en ecologische kwaliteiten van de accommodatie! HAHA!! Goed, sorry, het was de tirade van 3 uur min 10!

Dit alles om te zeggen: laten we op onze hoede zijn voor "nutteloosheid, verkeerde voorlichting en manipulatie" via internet... omdat ik de indruk heb dat ze allemaal vooruitgang boeken...

Mening gedeeld door sommigen van jullie of niet?
Dernière édition par Christophe de 20 / 05 / 11, 11: 05, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 20/05/11, 03:52

Het zou de moeite waard zijn om een ​​nieuw topic te starten:

“Webnetwerken: vrijheid of gevaar?”

Omdat er waarschijnlijk tientallen berichten nodig zullen zijn om de slag te slaan Beeld

O mijn God, het is laat.... : Roll:

Welterusten! : Cheesy: uh ik bedoel sallam alley kum
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 20/05/11, 12:31

0 x
Aumicron
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 387
Inschrijving: 16/09/09, 16:43
Plaats: Bordeaux




par Aumicron » 20/05/11, 14:50

Christophe schreef:Dit alles om te zeggen: laten we op onze hoede zijn voor “futiliteit, verkeerde voorlichting en manipulatie” via internet

Een mooi voorbeeld wat mij betreft:

https://www.econologie.com/forums/l-affaire- ... 10789.html

Zeer weinig verband met econologie, zeer weinig verband met de titel maar 150 interventies in 5 dagen...

Zinloosheid zei je?
0 x
Om te betogen.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 20/05/11, 14:55

Absoluut, econologie vormt geen uitzondering op de regel...CQDF!...

Je moet "een beetje" over het nieuws praten en daarom is het een goed praktijkvoorbeeld van de teruggang in kwaliteit van het informatieniveau... ook over econologie!! :( : Mrgreen:

Serieuzer: het inhoudelijke debat over de politieke gevolgen (PS en UMP op de knieën?) en meer in het algemeen over de moraal in de politiek Is hij interessant! Dit is vooral de reden waarom ik dit onderwerp heb geopend! (zie de titel...)

Na "mediavoyeurisme" kun je niet anders dan even kijken...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 20/05/11, 15:40

Aumicron, ik weet dat je dingen ziet in het oneindig kleine : Cheesy:
...maar schiet niet op de kleine ambulance, : Cheesy:

Anders 'Tophe: Ik aarzel tussen 50/50, de publieke keuze of de oproep tot een heet konijn Beeld uit NY.

Nou, ik heb het gevoel dat ik nog steeds "rauw uit de gieterij" zal zijn ^^.

Eerste opmerkingen over de “algemene voorwaarden” van sociale netwerken: taal

De nieuwe voertuigtaal die sociale netwerken overnemen is het archetype van:
– wat sociaal is, wat verdwijnt ten gunste van consumptie, efficiëntie, enz.
– de samenleving van “schieten en delen» (mijn berichten, mijn foto's, mijn video's, mijn consumptie-ervaringen)
— de samenleving van ik hou van je, ik neem je, ik hou meer van je, ik gooi je snel... (hallo DSK...)
— Geanglicaniseerd en minimalistisch schrijven (en hersenen van dezelfde grootte...^^)
– de komst van een samenleving waarin “de macht wordt gedeeld” zonder dat er ook maar iets wordt gedaan en zonder al te veel moeite.
— de samenleving van ALLES en NU koi... takawaar...
– je moet (door) ZIJN "in de plaats" het is pipolisation die het wil (goed)...
— het toppunt is om een ​​VIP te zijn zonder enig specifiek talent (de hokken beschouwen het vandaag als hun rang.. hoi, hoi, hoi)
...etc... Binnenkort moeten we ze het diploma overhandigen voordat ze met de les beginnen! : Mrgreen:

...zie de advertenties, waaronder die van Free (cretin.fr) "Pepsi", "Zalando" die reageert op die van Heinneken en een paar anderen... Ze maken me aan het lachen, maar het zijn uitstekende indicatoren.. Niet meer inhoudelijke berichten...!

Vroeger, toen je het hof wilde maken, had je schatten van vindingrijkheid nodig, vandaag maak je in drie klikken een “speeddatingfeest”, en als brein zijn we verrast dat we lege omhulsels hebben : Mrgreen:

Dit leven in het momentane en de ‘gemakkelijke modus operandi’ heeft de manier waarop de jongere generaties zich uiten diepgaand veranderd (ja, ja… zie ook het gedrag…)

Heb je onlangs (~5 jaar) het gebruik van de volgende twee alibizinnen bijna als een litanie waargenomen in de toespraak van de meest hersenlozen.

- "alstublieft" (gebruikt in alle sauzen en om de weg vrij te maken voor elke reflectie: degenen die het gebruiken, zeg maar “Daar gaat, bla, bla, bla”, en iedereen voor het semantische voldongen feit plaatsen, het is de onfeilbare truc om hun gesprekspartner te muilkorven.)

- "het is gewoon dat" (wordt gebruikt om zichzelf te rechtvaardigen nog voordat ze ondervraagd worden, dus degenen die het gebruiken denken dat ze aan het inhoudelijke debat ontsnappen).

Maar het eerste voorbeeld is het meest treffend! Wat mij irriteert... Probeer daar eens aandacht aan te besteden aan de telefoon, vooral tijdens interviews... en je zult zien...

Ook hier informeert de advertentie ons over deze “algemene toestanden”, bijvoorbeeld het briljante “omdat ik het waard ben(waardoor de vrouw binnenkomt "aanname" en “totaal” van zijn eigen commodificatie...) Uiteraard, zeg ik "geweldig" door na te denken over de observatie van de feiten die worden onthuld door het scenario van de advertentie (en niet in de sociale uitdrukking ervan...)

Het internet houdt zich bezig met de “consumptie van kennis” en niet met de kennismaatschappij: dat is het (Verdomd, ik denk dat ik besmet ben... dit is het ^^)

Het was voor de "taal" (vanaf “de onderwijsrevolutie” ha, ha, ha) dat is een goed begin voor een topic, niet? : Mrgreen:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 26/05/11, 14:05

Kom op Twitter https://www.econologie.com/forums/econologie ... t8188.html
: Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen:

Nee serieus, we zouden een "Lijst" kunnen maken van econologieleden... we zijn met z'n drieën (bekend): Maloche, Pascal Ham en ik : Cheesy:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 23/11/11, 13:07

23 november 2011

SOCIAL MEDIA – De 6 graden scheiding tussen twee mensen daalt naar 4,74 graden

Het is een literaire uitdrukking, een sociaal-wetenschappelijk experiment, een populair spel met acteur Kevin Bacon en een gemeenschappelijk, min of meer vaag idee: we zijn allemaal op de een of andere manier met elkaar verbonden door een keten van sociale relaties van gemiddeld vijf mensen. Dit zijn de beroemde "zes graden van scheiding" waarmee je, via een vriend van een vriend van een kennis..., in contact kunt komen met wie dan ook op de planeet. Wetenschappers van het Facebook-bedrijf en de Universiteit van Milaan publiceerden maandag deze nieuwe beoordeling van onze sociale verschillen: precies 4,74 graden.

(...)


http://bigbrowser.blog.lemonde.fr/2011/ ... 474-degres
0 x
Avatar de l'utilisateur
thibr
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 723
Inschrijving: 07/01/18, 09:19
x 269

Re: Sociale netwerken op het web: vrijheid? Behandeling? Domheid?




par thibr » 15/11/20, 13:25


Sociale netwerken, privéleven en manipulatie: een democratisch schandaal? Door Maxime Dumenil (UMONS)

In eerste instantie was het een oude droom: mensen verbinden, afstanden opheffen, een mondiaal web van de mensheid weven! Zou deze utopie vandaag de dag volledig in een nachtmerrie zijn veranderd? Zijn we in een wereld waar we vaak de indruk hebben digitaal bespioneerd te worden, permanent beluisterd te worden omdat gerichte reclame zo effectief is, nog steeds vrij om te kiezen? Alles wat we op sociale netwerken plaatsen, wordt in realtime opgehaald, verwerkt en aan onze identiteit gekoppeld. We hebben het over digitale profilering… en deze tool kan zelfs presidentsverkiezingen beïnvloeden!
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: Sociale netwerken op het web: vrijheid? Behandeling? Domheid?




par Christophe » 15/11/20, 13:31

Wauw, dat is een goede opgraving!! Dankjewel

Ten tijde van mentale oponthoud en ultracrepidarisme (verdomme, ik kan dat woord moeilijk onthouden)!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 160-gasten