François Roddier, thermodynamica en de samenleving

filosofische debatten en bedrijven.
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: François Roddier, thermodynamica en de samenleving




par moinsdewatt » 29/04/19, 23:10

En wat zegt Nostradamus voor 2023?
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: François Roddier, thermodynamica en de samenleving




par Janic » 30/04/19, 10:23

De theorie van onderbroken evenwichten - 28 april 2019

We hebben de observatie van de Amerikaanse paleontoloog Stephen Jay Gould en zijn collega Niles Eldredge te danken dat de evolutie van soorten niet uniform is in de tijd, maar verloopt met plotselinge sprongen in bepaalde perioden. Dit is de zogenaamde ‘punctuated equilibria’-theorie. De natuurkundige Per Bak liet zien dat dit een gevolg is van het algemene proces van zelfgeorganiseerde kriticiteit volgens hetwelk dissipatieve structuren worden georganiseerd.

Dit betekent dat de evolutie van een menselijke samenleving een proces volgt van hetzelfde type als dat van dier- of plantensoorten. Het is interessant om hun respectievelijke ontwikkelingen met elkaar te vergelijken. De verschijning van een nieuwe dier- of plantensoort zou het equivalent zijn van de geboorte van een nieuw georganiseerde samenleving. We hebben gezien dat dit laatste evolueert door vier opeenvolgende fasen te doorlopen die worden gekwalificeerd als een fase van depressie, expansie, stagflatie en crises. Dit zijn de fasen van de Turchin- en Nefedov-cycli. Het lijkt erop dat we deze zelfde fasen in de evolutie van een soort ook daadwerkelijk tegenkomen.


Gould is een soort Darwin van zijn tijd. Hij merkt op, maar is niet de enige, dat evolutie zoals onderwezen botst met logica en observatie, gegeven de complexiteit van de betrokken natuurlijke elementen; en wanneer hij bijvoorbeeld van mening is dat bepaalde veranderingen niet denkbaar zijn binnen de immense tijdsduur die gewoonlijk wordt aanbevolen, moet hij terugvallen op kortere duur (een paar duizend jaar, wat feitelijk niets verandert aan de mechanismen zelf). het komt dichter bij een breder creationisme.
Wat betreft het nemen van dit theoretische model van onderbroken evenwichten, dat slechts een theorie is, als model van onze samenlevingen: Het eet geen brood om de formule te gebruiken.
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: François Roddier, thermodynamica en de samenleving




par chafoin zijn » 30/04/19, 10:54

Ahmed schreef:Nieuw bericht van François Roddier:
140 – De theorie van onderbroken evenwichten – 28 april 2019
... / ...
Vooruitgang op het gebied van transport en communicatie betekent dat de culturele evolutie verder is versneld. Het huidige Frankrijk leeft in een samenleving waarvan de cultuur zich aan het einde van de Eerste Wereldoorlog ontwikkelde en waarvan de fasen slechts dertig jaar duurden. Gekenmerkt door de Grote Depressie van 30, strekte de depressiefase zich uit van 1929 tot 1918. Er volgde een fase van expansie, bekend als de ‘glorieuze jaren dertig’, die duurde van 1948 tot 30, daarna een fase van stagflatie die ook wel ‘1948 jaren’ wordt genoemd. zielige”. Deze strekt zich uit van 1978 tot 30. De bankencrisis van 1978 markeert het begin van een crisisfase die logischerwijs tot 2008 zou moeten duren.
... / ...
Ik heb mijn mening over dit soort theorie al gegeven. Maar waarom zouden we bijvoorbeeld 1918 als uitgangspunt voor onze cultuur nemen? Dit lijkt mij nogal kunstmatig en zeer subjectief. Ik heb de indruk dat hij het verhaal in zijn model wil persen, zoals knoflook in een knoflookpers.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: François Roddier, thermodynamica en de samenleving




par Ahmed » 30/04/19, 13:02

Dit is niet precies wat er wordt gezegd, hoewel ik grif toegeef dat de uitdrukking tamelijk onhandig is: er wordt een verband gelegd tussen de maatschappelijke fase en de culturele fase, wat niet ongepast is als we hier een betekenis aanvaarden die beperkt is tot 'cultuur'. Met andere woorden: de bovenbouw wordt bepaald door de infrastructuur...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: François Roddier, thermodynamica en de samenleving




par sen-no-sen » 11/05/19, 14:59

moinsdewatt schreef:En wat zegt Nostradamus voor 2023?


Profetie en wetenschappelijke voorspellingen mogen niet met elkaar worden verward.
Het aankondigen van een economische ineenstorting in het komende decennium is geenszins een voorspellende praktijk, net zo min als het aankondigen van de komst van stormen in de zomer.

chafoin zijn schreef:Ik heb mijn mening over dit soort theorie al gegeven. Maar waarom zouden we bijvoorbeeld 1918 als uitgangspunt voor onze cultuur nemen? Dit lijkt mij nogal kunstmatig en zeer subjectief. Ik heb de indruk dat hij het verhaal in zijn model wil persen, zoals knoflook in een knoflookpers.


Een mening geeft geen vorm aan de werkelijkheid.
1918 komt niet overeen met het startpunt van onze cultuur (???), maar met het begin van de laatste mondiale economische cyclus, die ongeveer 120 jaar duurde.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: François Roddier, thermodynamica en de samenleving




par chafoin zijn » 11/05/19, 19:26

Maar waarom zou deze cyclus in 1918 beginnen (hij zegt dat de cultuur van onze samenleving zich ontwikkelde aan het einde van de Eerste Wereldoorlog...)? Waarom bijvoorbeeld niet in 1?
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: François Roddier, thermodynamica en de samenleving




par sen-no-sen » 11/05/19, 20:47

chafoin zijn schreef:Maar waarom zou deze cyclus in 1918 beginnen (hij zegt dat de cultuur van onze samenleving zich ontwikkelde aan het einde van de Eerste Wereldoorlog...)? Waarom bijvoorbeeld niet in 1?


Historisch gezien komt 1918 overeen met het begin van een grote economische depressie die de meeste grote industriële landen trof:

De recessie na de Eerste Wereldoorlog was een economische recessie die een groot deel van de wereld trof in de nasleep van de Eerste Wereldoorlog. In veel landen, vooral in Noord-Amerika, zette de economische groei zich voort en versnelde zelfs tijdens de Eerste Wereldoorlog, toen landen hun economieën mobiliseerden om strijd tegen de oorlog in Europa. Na het einde van de oorlog begon de wereldeconomie te krimpen. In de Verenigde Staten was er in de periode 1918-1919 sprake van een bescheiden economische teruggang, maar in de tweede helft van 1919 was sprake van een mild herstel. Een ernstiger recessie trof de Verenigde Staten in 1920 en 1921, toen de wereldeconomie zeer scherp daalde.


https://en.wikipedia.org/wiki/Post%E2%80%93World_War_I_recession
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: François Roddier, thermodynamica en de samenleving




par Ahmed » 11/05/19, 21:49

Oorlog komt overeen met een economisch optimaal omdat de productieve sector (hete bron) zwaar onder druk staat vanwege het feit dat de ‘consumenten’-pool (koude bron) beperkt is: de twee werken dan in fase, wat de stromen of de dissipatie van warmte maximaliseert. 'energie...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: François Roddier, thermodynamica en de samenleving




par sen-no-sen » 24/05/19, 20:49

141 – Het fenomeen van de condensatie van rijkdom
22 mei 2019 François Roddier

We hebben gezien dat wanneer een samenleving een fase van crisis doormaakt, haar economische productie instort langs wat wij de klif van Seneca hebben genoemd (figuur in post 93).

In de natuurkunde komt de Seneca-klif overeen met het plateau van het Van de van der Waals-oppervlak, waarlangs een vloeistof in twee fasen in evenwicht is: een dampfase en een vloeibare fase waarin de damp condenseert. In mijn boek Thermodynamics of Evolution (paragraaf 13.5) laat ik zien dat een samenleving ook in evenwicht kan zijn onder twee ‘fasen’ die uit verschillende bevolkingsgroepen bestaan: een bevolking van rijke mensen en een bevolking van arme mensen. Naar analogie met de condensatie van stoom kunnen we spreken van ‘condensatie van rijkdommen’.

Aanvankelijk verdeeld volgens een machtswet, bekend als de wet van Pareto, concentreert de rijkdom zich op een steeds kleiner deel van de bevolking. Een minderheid van de rijke mensen wordt rijker en rijker, terwijl een meerderheid van de arme mensen nog armer wordt. Een goede beschrijving van dit huidige proces is te vinden in het boek “Twilight” van Juan Branco. Naar analogie met de condensatie van vloeistoffen kunnen we de rijke bevolking vergelijken met de moleculen van een gasfase waarin ze een grote vrijheid genieten. Daarentegen zijn arme mensen onderworpen aan sterke beperkingen, zoals moleculen in een vloeibare fase.

Als je de Seneca-klif afdaalt, neemt de arme bevolking toe, terwijl de rijkdom zich in de handen van een steeds kleiner aantal individuen condenseert. Terwijl de totale consumptie de neiging heeft te dalen, stort de productie uiteindelijk in. Een dergelijke situatie kan slechts van korte duur zijn. In de biologie verdwijnt een soort wanneer zijn genen niet langer zijn aangepast aan de omgeving. In de sociologie stort een samenleving in als haar cultuur niet langer is aangepast aan de omgeving. We moeten daarom een ​​snelle verandering in de dominante cultuur verwachten. Hoe zal de nieuwe cultuur die uit de samenleving zal ontstaan ​​eruit zien?

We weten dat kleine zoogdieren al bestonden lang vóór de verdwijning van de dinosauriërs. We kunnen denken dat de toekomstige cultuur van onze samenlevingen er ook al is. Het is eenvoudigweg wachten tot de ineenstorting van onze huidige samenleving zich naar de samenleving als geheel zal verspreiden. Er is geen tekort aan kritiek op de huidige samenleving, maar die komt zelden van rijke mensen die misbruik maken van de situatie. Aan de andere kant groeien ze onder de achtergestelde klasse. Het is nog steeds erg ongeorganiseerd en probeert zichzelf te organiseren. Dit zien we bij het verschijnen van de gele hesjesbeweging. We spreken ook van een referendum op volksinitiatief.

Het voornaamste obstakel is het gebrek aan onderwijs voor de achtergestelde klassen. Ik beschreef de ineenstorting van het onderwijssysteem in mijn post 125. Een populatie van ongeschoolde individuen mist het vermogen om zichzelf te organiseren, terwijl degenen met voldoende kennis deze in hun voordeel gebruiken.

Het onderwijssysteem stortte niet per ongeluk in. In 1985 gaf de minister van Nationaal Onderwijs, JP Chevènement, instructies om “eerst onderwijs te geven”. Le Nouvel Observateur van 4 januari 1985 omschreef de reactie op deze instructie als die van een oorlogsverklaring. Waren we vergeten dat de ‘sociale lift’ alleen maar kon werken dankzij een school die onderwijs gaf, of wilden we simpelweg geen sociale lift meer?

Een vernieuwing van de samenleving is alleen mogelijk als deze gepaard gaat met een vernieuwing van het onderwijssysteem waarbij het onderwijs zich richt op een betere organisatie van de samenleving. Een dergelijke heropleving is alleen mogelijk na de ineenstorting van de huidige samenleving. In plaats van te dienen voor individuele verrijking moet onderwijs een betere organisatie van de samenleving mogelijk maken. Dan is het mogelijk om van een concurrentiemaatschappij naar een coöperatieve samenleving te gaan. Wat vandaag utopisch lijkt, zal mogelijk worden, maar zal pas mogelijk zijn na een ineenstorting van de huidige samenleving.

Ik sprak in mijn vorige berichten over de seculiere cycli van Turchin en Nefedov (zie post 90). Hetzelfde fenomeen doet zich opnieuw voor tijdens elk van deze cycli. Alleen de amplitude van het fenomeen varieert van cyclus tot cyclus. We spreken van een maatschappelijke ineenstorting als de crisis grootschalig is. Onze westerse samenlevingen maakten tijdens de Eerste Wereldoorlog een soortgelijke crisis door. We moeten nog steeds hopen dat de komende crisis niet tot een nieuwe wereldoorlog zal leiden. Wat er ook gebeurt, het zal leiden tot een grote reorganisatie van de samenleving, noodzakelijkerwijs vergelijkbaar met degene die ik zojuist heb beschreven.

http://www.francois-roddier.fr/
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: François Roddier, thermodynamica en de samenleving




par Ahmed » 20/07/19, 12:15

Sinds mei François Roddier heeft niet langer bijgedragen aan zijn blog en geen spoor meer van de zomerconferenties die hij gewoonlijk tijdens dit seizoen geeft... Ik heb in juni persoonlijk contact met hem opgenomen, via zijn redacteur, om rechtstreeks met hem te kunnen communiceren, wat hij had het heel graag aanvaard, maar sindsdien heb ik geen reactie meer van hem gehad...
Ik veronderstel dat gezondheidsproblemen de oorzaak zijn van zijn afwezigheid; Als dat zo is, hoop ik op een spoedige terugkeer...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 212-gasten