François Roddier, thermodynamica en de samenleving

filosofische debatten en bedrijven.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

François Roddier, thermodynamica en de samenleving




par Ahmed » 22/03/14, 12:50

Na besprekingen met Sen-no-sen en dankzij hem, theorieën F. Roddier blijken zeer conceptueel veelbelovend en dus verdienen een plaats op zich.

Waarschijnlijk te integreren met andere verklarende grids deze globale visie die enige aandacht hier om het potentieel te benutten en eventuele beperkingen of onduidelijkheden te bespreken verdient.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 22/03/14, 13:13

Een kleine introductie:

François Roddier werd geboren in 1936, is astrofysicus bekend van zijn werk op compensatie van de gevolgen van de atmosferische turbulentie bij het observeren van de sterren.
Hij studeerde in Frankrijk, waar hij creëert de Afdeling Sterrenkunde aan de Universiteit van Nice en de Verenigde Staten nationale optische astronomisch observatorium in Tucson, Arizona en aan het Instituut voor Astrofysica van de Universiteit van Hawaii.
Nu ging hij met pensioen is bezig met een enorme synthese werk om de verschillende interacties aan het werk in onze samenleving te verenigen:De thermo-bio-sociologie

Onthoud dat Henri Laborit had aangekondigd kwam na hem (de bio-sociologie) Een bredere leesrooster, dat is nu het geval is!

Een conferentie van deze grote man, zo weinig bekend is (!):
http://www.canal-u.tv/video/cerimes/la_thermodynamique_de_l_evolution_du_big_bang_aux_sciences_humaines.9530
(Ik u uit ook voor de andere U-kanaal videos kijken als je van de wetenschap!)

Zijn blog:
http://www.francois-roddier.fr/

Een artikel op de "olieman" -blog:
http://petrole.blog.lemonde.fr/2013/10/30/francois-roddier-par-dela-leffet-de-la-reine-rouge/

François Roddier buiten het effect van de Rode Koningin

Een Franse astrofysicus herinterpreteert de evolutie van het heelal, van het leven en de menselijke samenlevingen van de thermodynamica, en ontdekt de monsterlijke val ons gespannen. Revolutionair?

"Zie je, je moet hier zo snel mogelijk rennen om te blijven", zegt de Rode Koningin in Through the Looking Glass, het tweede boek van Lewis Carroll's Alice's Adventures in Wonderland.

Om te gaan met de uitputting van de olievelden in verval kwam, moet het zwarte goud industrie voortdurend ontwikkelen van de productie van nieuwe middelen intact: het equivalent van vier extra Arabies Saoediërs in slechts tien jaar te vinden na Shell bedrijf, is niets minder dan de helft van de huidige wereldproductie. duizelingwekkende uitdaging, misschien onmogelijk, in het centrum van de besproken onderwerpen op deze blog.

Ik heb gebruikt om deze niet aflatende behoefte om te draaien op een loopband te vergelijken. Min of meer hetzelfde noodlottige race is voor alle eindige hulpbronnen die we gebruiken. Het succes of falen hangt waarschijnlijk het lot van de groei economie.

Wanneer de omgeving sneller verandert dan een levende soort zich kan aanpassen, is die soort gedoemd uit te sterven. Dit is wat de Amerikaanse bioloog Leigh Van Valen in 1973 het "red queen" -effect noemde.

François Roddier, een Franse natuurkundige die bekend staat om zijn werk in de astronomie, maakte van dit effect van "de Rode Koningin" de kern van een opmerkelijk essay over de toekomst van de menselijke soort, gepubliceerd in 2012. De titel: Thermodynamics of evolution .


Hij is ook de auteur van verschillende boeken, waaronder de beroemde thermodynamica van de evolutie, ik boord diep Reading heeft al met al diegenen die willen een beetje duidelijker in de mechanismen die aan het werk zien in onze wereld neer: alle fundamentele aspecten worden tentoongesteld: evolutie van het heelal, van het leven, van de maatschappij, van economie ... zijn conclusies zijn zeer pessimistisch over de korte termijn ik waarschuw je ...
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 22/03/14, 14:45

Dankjewel. Sen-no-sen voor later herinnerend aan deze belangrijke schakels voor het begrip.

Van wat het lijkt, het is niet overdreven om te zeggen dat de thermodynamica is dialectisch in de zin dat de grondwet van complexe organismen, effectief in termen van warmteafvoer, worden bedreigd, een bepaalde fase van ontwikkeling door lawine-effect.
Dit is wat complexiteit introduceert in het mechanisme.

Veel van de dingen die ik hierover heb gezegd forum kan gemakkelijk worden "vertaald" in termen van thermodynamica!

Ik zou later terug te komen op beperkte plaatsen ben ik niet in volledige overeenstemming met de RoddierOmdat de mechanica zegt dat betreft.

Overweeg in plaats daarvan een breder perspectief. De economie fuseert met de energie, dus het is mogelijk om de recente evolutie transcriberen (2 / 3 eeuwen, toch!) Thermodynamisch.
Deel van Engeland, de industriële revolutie op basis van kolen uiteindelijk vervuilen Europa en vervolgens door kolonisatie, de rest van de wereld.
De periode in Frankrijk die de "glorieuze dertig" wordt genoemd, die ik al heb behandeld, komt overeen met een maximalisatie van thermodynamische dissipatie dankzij een keynesiaans * geïnspireerd herverdelingsbeleid, ten nadele van andere volkeren.
Het is duidelijk dat we in een open systeem, dat trekt externe bronnen (neokolonialisme) om intern te verdrijven.
Het beroep op Chinese productie kan worden verklaard door het verschil in potentieel tussen de levensstandaard in Europa en die van Aziaten. Het is in feite het verschil tussen de waarde van hetzelfde nominale teken, afhankelijk van of men rijk of arm is, dat de "spanning" die de stroming van de stroom begunstigt, afhangt.

Vandaag de globalisering is de laatste fase in deze ontwikkeling: tot nu toe een open systeem dat altijd balans (de Red Queen effect) kunnen handhaven, maar een keer rond de wereld gemaakt was er, we we ons nu in het equivalent van een gesloten systeem en daarom sluit de systemische shift (lawine).
Dat is de reden waarom de ommekeer in Europa, waar de afwezigheid van nieuwe externe outlets zorgt ervoor dat de daling van de levensstandaard van de middenklasse: de kracht dissipatie kan moeilijk om te groeien te worden, wordt het in beslag genomen in hun voordeel door degenen die controle het afspelen **.

Op dit moment zijn er slechts twee deterministische mogelijkheden over (die gezamenlijk kunnen voorkomen, in verschillende territoria): ofwel evolueert het bedrijf naar een oligarchie die het recht op "dissipatie" behoudt, beschermd door "waakhonden" die profiteren van kleine voordelen en op gespierde wijze een meerderheid van de uitgeslotenen weghouden (van dissipatie); ofwel vindt deze overgang te langzaam plaats en stort het geheel jammerlijk in elkaar.

Dit is om te waarschuwen tegen deze twee formidabele ontwikkelingen ik probeer waarschuwen niet tot wanhoop, maar om uit te leggen dat niets onvermijdelijk is, blijft er een mogelijkheid verschaft, in de woorden François Roddier elke act.

* Een voorbehoud dat Keynes had gelijk, terwijl ze linksen die achter deze verandering.
** Game dat ook vorm te geven!
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 22/03/14, 15:04

Jullie zijn allemaal goed!
Daarnaast kregen we er een paar maanden, misschien een jaar, een bespreking van de fusie (Z Machine) met onze vriend Cuicui, wordt de conclusie die werd gegeven in dezelfde termen getranscribeerd in het boek "thermodynamica van evolutie": het is utopisch om te geloven dat toegang tot een energiebron ons zou kunnen "redden", integendeel - het zou ons tot ons verlies leiden, met een snelheid die evenredig is met de uitgeoefende dissipatie!



Ik zou later terug te komen op beperkte plaatsen ben ik niet in volledige overeenstemming met Roddier omdat de monteurs zegt dat het betrokken is


Inderdaad zou het heel interessant zijn!
Zoals H.Laborit zei in zijn tijd, wordt elke leesrooster ingesloten in een grotere, kunnen we bedenken dat in een paar decennia nog breder verklarende rooster zal ontstaan:De thermo-bio-sociologie-quantum (Uw wensen!).

H.Bloom (die ik later te wijden) om ook de ontwikkeling van een spannende leesrooster:bio-sociologie-cybernetica(Uw liefde!), De twee geconvergeerde!
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 22/03/14, 16:14

ahmed hello
Dit is om te waarschuwen tegen deze twee formidabele ontwikkelingen ik probeer waarschuwen niet tot wanhoop, maar om uit te leggen dat niets onvermijdelijk is, blijft er een mogelijkheid verschaft, in de woorden die Francis Roddier elke act.
Het oplossen van problemen, het is de grote kloof tussen de snelheid van verandering van de technologische samenleving en dus tijdrovend en zeer gehecht aan hun culturen en mentaliteiten traditie dat ze heel langzaam veranderen.
Het is net als de race tussen de schildpad en de haas, maar ...! :?
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 22/03/14, 16:44

Ja, het is ook het standpunt dat ik verdedigde met betrekking tot "Désertec" en de fantasieën over vergroening van de woestijnen die (soms) daarbij horen.
Idem met speculaties over "gratis" energie ...

Het lijkt zeer vreemd dat deze bovenmatige vermogen beschikbaar en derhalve uitvoering daarentegen opgevat als een gebrek mogelijk (het is niet mogelijk, maar!) Die het einde van onze beschaving ondertekenen ... vreemd blindheid!

Nog een convergentie tussen de thermodynamica en mijn punt is dat ik verklaart graag dat de duurste projecten (en niet die met een kosten / baten interessant) en de meest inefficiënte zijn het meest waarschijnlijk worden geselecteerd: degenen die erin het maximaliseren van energie dissipatie, dus mogelijk persoonlijk voordeel (zoals in het geval van ITER).

Roddier bespreekt het geval van de Sovjet-Unie, zeggen dat het een meme mutatie die een nieuw veld Ising gecreëerd; Hij legt dan is dat het bedrijf heeft geweigerd omdat de liberale ideologie efficiënter is in termen van energieverspilling.
Dit is niet mijn analyse; Wat mij betreft, ben ik van mening dat de Sovjet-regime is de behoefte aan catch-up modernisering (energieverspilling) uit de vertraging ten opzichte van het Westen, inhalen was om een ​​geleide economie passeren (net als in Frankrijk na de tweede Wereldoorlog).
Het resultaat in termen van energie dissipatie lijkt vrij overtuigend te kunnen zeggen dat dit systeem in het algemeen toegestaan ​​deze catch: het was logisch dat de Sovjet-Unie effondrât na het spelen van haar rol.
Meer "Rodderian" dan ik, je gaat dood! 8)

Wat ik interessant vind in het bovenstaande voorbeeld is dat het rooster F. Roddier is niet eenduidig ​​en het moet op hun hoede van een te mechanische toepassing zijn.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 22/03/14, 18:43

Ahmed schreef:Wat ik interessant vind in het bovenstaande voorbeeld is dat het rooster F. Roddier is niet eenduidig ​​en het moet op hun hoede van een te mechanische toepassing zijn.


Helemaal!
Een voorbeeld met de krijger thermodynamica sinds het begin van de mensheid, heeft de mens niet langer wapens om de schade en het aantal doden onder de vijand te maximaliseren te ontwikkelen.
Dit gaat van eenvoudig tot de H-bom, het ultieme symbool van de macht dissipatie te lanceren!
Tijdens de Koude Oorlog (die kan heel warm voor zijn geweest!), Russen en de Amerikanen ingenieurs hadden de technische middelen om wapens van de macht 1000 megaton produceren, zelf 1000 miljoen ton TNT!

De tsaar bomba was "slechts" 57 megaton ... en de bom op Hiroshima "slechts" 12,5 ongelukkige kiloton!

Een explosie van 1000 megaton zou zo belangrijk dat het merendeel van de ontploffing zou worden afgevoerd in de ruimte zijn geweest ... dat is de reden waarom de MIRV (multiple nucleaire koppen) zijn ontwikkeld).

Rusland heeft op het hoogtepunt van de Koude Oorlog bijna 42 000 nucleaire koppen ontwikkeld, die zijn val zou hebben neergeslagen, gezien de astronomische plotselinge onderhoud!

Maar geen overtreding om de vrede, de vermindering overeenkomsten armen gestemd na de koude oorlog waren slechts een rookgordijn, omdat de supermachten nu werken aan het instellen van de bom punt een pure fusion neutron, waarvan het doel is niet de hoeveelheid energie te maximaliseren, maar het aantal sterfgevallen per hoeveelheid energie gedissipeerd maximaliseren Info Noot de schaduw!

Het maximale vermogen dissipatie mag daarom niet altijd in directe termen, maar in termen van de uiteindelijke rendement!
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 22/03/14, 19:44

Het maximale vermogen dissipatie mag daarom niet altijd in directe termen, maar in termen van de uiteindelijke rendement!

Natuurlijk! Zo verbruik (en vervuiling) motorvoertuigen geleidelijk af, terwijl hun verbruik (en vervuiling!) Over het algemeen stijgt onverbiddelijk. Er is geen tegenspraak met het beginsel van het maximaliseren van de distributie van energie in deze ontwikkelingen.

Op dezelfde manier, in lijn met de maatregelen om de vervuiling op het apparaat te beperken, is om te verblijven in de maximaal compatibel met de aanvaarde normen voor de volksgezondheid; normen die zij zelf ingesteld om het verkeer te maximaliseren ... zodat de energie dissipatie.

De thermodynamica stelt ons in staat de misvatting te begrijpen van de zogenaamde "afvoer" -theorie, volgens welke de rijkdom die in handen is van een klein aantal zich onvermijdelijk over de hele samenleving verspreidt.
Dit kan het geval in een gesloten systeem, entropie effect, anders thermodynamische nivellering bekend; dwz dat het uiteindelijk voor elke monade een gemiddeld fortuin in een stabiele toestand zou opleveren. Elke euro heeft in dit geval dezelfde waarde voor elke euro, de uitwisselingen zouden tot het strikte minimum worden beperkt (toch zou het raadzaam zijn om te weten wat een "minimum" is!).

In een open systeem, zijn er nog steeds getroffen bronnen van rijkdom differentieel want het is altijd mogelijk om agenten zo arm dat ze het eens zijn om hun energie af te voeren ten gunste van de rijkere dan hen en dus te behouden vinden differentieel: dit is een terugkoppellus die de energiedissipatie maximaliseert.
Deze demonstratie niet volledig in tegenspraak met de degene die ik geplaatst in een eerder bericht, namelijk dat een grotere gelijkheid een extra last zou opleveren met die van een kleine oligarchie het optimaliseren van de dissipatie te observeren als er bestaan ​​zowel een grote middenklasse en een zeer slechte klasse: het is mogelijk om de ideale proporties (bij wijze van spreken!) door middel van berekeningen volledig buiten mijn bereik te berekenen! :D

Waarschuwing! Maximaliseren energiedissipatie betekent niet verspillen de meeste energie in absolute termen, maar mogelijk afval relatief in een bepaalde context.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 22/03/14, 20:45

Ahmed schreef:Op dezelfde manier, in lijn met de maatregelen om de vervuiling op het apparaat te beperken, is om te verblijven in de maximaal compatibel met de aanvaarde normen voor de volksgezondheid; normen die zij zelf ingesteld om het verkeer te maximaliseren ... zodat de energie dissipatie.


Allemaal goed!
Dit is het doel van duurzame ontwikkeling: ervoor zorgen dat het systeem standhoudt door te flirten met de "grenzen" van het aanvaardbare en die om het bestaande model te kunnen bestendigen!



De thermodynamica stelt ons in staat de misvatting te begrijpen van de zogenaamde "afvoer" -theorie, volgens welke de rijkdom die in handen is van een klein aantal zich onvermijdelijk over de hele samenleving verspreidt.


Inderdaad deze theorie is verkeerd.
H.Bloom in het principe van Lucifer citeert Jezus Christus (een van de eerste cybernetische!):"Want wie heeft, zal hem gegeven worden, en hij zal overvloed hebben, maar van hem die niet heeft, zal zelfs wat hij heeft, weggenomen worden."

Cybernetica, neurowetenschappen en thermodynamica (! En de evangeliën van de tijd) convergeert: wanneer een neurale structuur, mens of stedelijke etc ... wordt niet gestimuleerd het definitief uit het systeem (biologie apoptose) worden verwijderd.
Omgekeerd, een structuur die wordt gestimuleerd uiteindelijk zijn netwerk invloed en daarmee de maximale vermogensdissipatie: synaptische verbindingen met een neuron, een ventilator groep voor een ster, wegennetten een plaats (als LA spreekt !).

Beeld

neuraal netwerk ....

Beeld

autosnelwegennet ... (LA)

Deze demonstratie niet volledig in tegenspraak met de degene die ik geplaatst in een eerder bericht, namelijk dat een grotere gelijkheid een extra last zou opleveren met die van een kleine oligarchie het optimaliseren van de dissipatie te observeren als er bestaan ​​zowel een grote middenklasse en een zeer slechte klasse: het is mogelijk om de ideale proporties (bij wijze van spreken!) door middel van berekeningen volledig buiten mijn bereik te berekenen!


Merk ook op dat een opschorting beetje verschijnsel waargenomen: in een utopische samenleving ultra egalitaire markt en we zouden een uitstel van de ellende van het buitenland, steevast het reproduceren van de klasse fenomeen, maar over een groter oppervlak! (Dit fenomeen is goed op het huidige model!).
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 22/03/14, 21:45

Over uw laatste reactie: dit is wat ik gemeld bij de Franse samenleving na de oorlog *, gedurende welke tijd een tijdelijke trend naar meer gelijkheid werd ten koste van andere landen populaties.
Dit is geen kenmerk van fractals?

* Trend begon kort voor de Tweede Wereldoorlog onderbroken door het conflict.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Remundo, sicetaitsimple en 174 gasten