Deze Man dat de economie is voorstander om het leven, de biodiversiteit en de natuur ...

filosofische debatten en bedrijven.
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Deze man die de economie ten goede komt aan het leven, de biodiversiteit en de natuur ...




par eclectron » 21/10/16, 20:01

Ahmed schreef:Eclectron, Je schrijft:
Mijn gevoel is dat het economisch schip op dit moment geen kapitein heeft.
De kapitein is de winst en men valt terug op de ego-egoïst, de egocentrische man op zijn persoonlijke interesses.

De analyse is vrij goed te zien, hoewel het (in mijn ogen) ontbreekt. Precisie: de economie is inderdaad zijn eigen kapitein (en dit, sinds het begin!) En de mannen zijn agenten, dus hij Het is ongepast om te spreken van egoïsme, omdat het individualisme dat wordt waargenomen in onze samenlevingen een gevolg is van de economie en geen oorzaak; het is noodzakelijk dat egoïsme de boventoon voert als men een maximum aan energie wil dissiperen, of als men er de voorkeur aan geeft, om meer abstracte waarde te verzamelen. We hebben dus te maken met een determinisme en niet met een morele wijziging.
De economie heeft twee functies, het eerste en het enige echte doel is om steeds meer abstracte waarde te vergaren, het tweede is dat alleen een middel om dit doel te bereiken bestaat in het bevredigen van behoeften (in de brede zin, aangezien de grote de meeste "behoeften" zijn sociaal). We kunnen zien dat het deel dat aan het middel wordt toegeschreven, alleen afhangt van de effectiviteit * ervan met betrekking tot het primaire doel, dat wil zeggen dat het zeer variabel is, tussen het tastbare en het symbolische. Deze ongelijke dualiteit (tussen finaliteit en middelen) komt voort uit een grote ambiguïteit, die haar voor de ogen van velen verbergt.
Et Janic is terecht erop te wijzen, zelfs als ik het niet in zijn bewoordingen zou doen, dat de gevolgen aanwezig zijn, dat ze impliceren, minder vanwege de fysieke beperkingen, maar van de groeiende moeilijkheid om aan deze uitbreiding van de abstracte waarde van opoffering te voldoen een groeiend deel van de mensheid. Dit is niet nieuw, maar het is wel dat de "selectie" ** nu plaatsvindt binnen de dominante landen (in plaats van alleen wat betreft de perifere landen).

* Dit betekent dat, net zoals water de gemakkelijkste manier is om de zee te bereiken, de tevredenheid van de behoeften zal worden gemeten aan de hand van de maatstaf van het minimum dat aan de voorwaarden van de waardevermeerdering kan voldoen: de marktuitwisseling .
**Dit was de term die in de nazi-vernietigingskampen werd gebruikt om degenen te sorteren die geëlimineerd zouden worden.


Ik sprak over het begrip ego-egoïsme, dat inderdaad misschien vaag lijkt.
Er is inderdaad in ieder van ons een psychologisch centrum dat zegt zelf = ego te zijn
Zelfs dieren beschikken in een andere mate over dit centrum dan wij.
Een dier verdedigt zijn bezittingen: zijn eigen leven, zijn territorium, zijn vrouwtje(s), zijn nakomelingen, zijn voedsel, enz.
Het is deze egoïstische, egocentrische basis die alle acties van het individu stuurt, door mogelijke keuzes te selecteren om te kunnen volhouden.
Dit is geen waardeoordeel van mijn kant, het is de beschrijving van een feit.
De mens heeft dit egoïsme verfijnd en de individualistische samenleving stelt hem in staat deze natuurlijke neiging beter tot uitdrukking te brengen, in tegenstelling tot het stammenleven waar delen de norm was.
maar de egoïstische bodem was er al, net onder het tapijt.
Over de mens kunnen we een waardeoordeel invoeren omdat de mens macht heeft over zijn natuurlijke egoïsme.
dit is wat wij beschaving noemen.
Kortom, egoïsme is de basis van de hele samenleving, inclusief de economie, en niet andersom.
De samenleving is slechts de som van egoïsme (individualiteiten)
We hebben het bedrijf dat we zijn.
Er valt niets anders te klagen dan jezelf veranderen om de samenleving te veranderen.
één element verandert en het geheel verandert. Het is zeker klein, maar ik zie geen andere oplossing.
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Deze man die de economie ten goede komt aan het leven, de biodiversiteit en de natuur ...




par eclectron » 21/10/16, 20:08

Janic schreef: We zijn er niet, we zijn er al en het zal erger worden met de bevolkingsgroei en het feit dat de planeet niet uitbreidbaar is. Maar het probleem is juist dat het ons niet mogelijk zal zijn om te voeden zoals momenteel, want afgezien van het wanbeleid dat dit vertegenwoordigt, zijn de keuzes om de landbouwproductie voor diervoederdoeleinden te bevorderen op zich een onzin omdat de We weten dat het niet mogelijk zal zijn om deze groeiende dierenpopulatie op dit model te voeden voor deze groeiende menselijke populatie die dit consumptiemodel ambieert. Ook hier is het een illusie om te geloven dat ondervoede populaties deze situatie voor onbepaalde tijd zullen blijven accepteren (lessen moeten worden getrokken uit het zich herhalende verhaal).


Ik ben het eens met deze intuïtieve perceptie die velen van ons hebben en die tot angst leidt.
De vraag is: zijn er tastbare, gekwantificeerde elementen die dit gevoel bevestigen, of maken we onszelf bang omwille van het ‘plezier’, aangezien de periode daarvoor bevorderlijk is? (opwarming, piekolie, overbevolking, vervuiling, vernietiging van het milieu)

Is deze perceptie, die tot angst leidt (of het tegenovergestelde), werkelijk gebaseerd op de feiten?
Bestaat er bijvoorbeeld een ‘IPCC’ voor ‘het leven op aarde als geheel’? en sceptici natuurlijk. : Wink:
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Deze man die de economie ten goede komt aan het leven, de biodiversiteit en de natuur ...




par Ahmed » 21/10/16, 20:31

De samenleving is slechts de som van egoïsme.

Deze gevolgtrekking is slechts de beledigende generalisatie van de observatie van een huidige toestand, die zelf wordt bepaald door de factoren die ik heb genoemd. Het is ook paradoxaal (op het eerste gezicht) dat egoïsme floreert in een soort samenleving waar de afhankelijkheid van anderen nog nooit zo groot is geweest...
Er is hier sprake van een zeker anachronisme, aangezien het individualisme pas opduikt als gevolg van de ‘Verlichting’-beweging in de XNUMXe eeuw. Ik heb het uiteraard over conceptueel, sociaal individualisme en niet over eerdere manifestaties, op de schaal van het intieme zelf. De samenleving, wat die ook mag zijn, kan niet worden samengevat als de som van individualismen: dat zou zelfs de ontkenning ervan zijn! Het geheel is noodzakelijkerwijs groter dan de som der delen.
De economie veronderstelt de vernietiging van solidariteit of gemeenschappen van het oude regime en het is deze beweging van de Verlichting die de leiding zal nemen over de metamorfose: het was nodig om de oude banden te verbreken om nieuwe te weven, volledig onderworpen aan economisch despotisme, en dit zal werken in naam van de vrijheid...de vrijheid om aan de markt te worden geleverd : Roll: . Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om de werkelijke redenen voor de afschaffing van de slavernij te verklaren, in plaats van via de gevoelens van mededogen die doorgaans als scherm dienen.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Deze man die de economie ten goede komt aan het leven, de biodiversiteit en de natuur ...




par Ahmed » 21/10/16, 20:38

Je schrijft ook:
Is deze perceptie, die tot angst leidt (of het tegenovergestelde), werkelijk gebaseerd op de feiten?

We kunnen cijfers of feiten laten zeggen wat we willen, het belangrijkste is om de logica die aan het werk is waar te nemen en dat is niet zo moeilijk. Velen zijn zich hiervan bewust, maar talloze freelancers proberen de kwestie te verwarren, zodat niets de fatale mars van absurde logica en een miserabel doel in de weg staat: het opofferen van wat de levensomstandigheden op aarde uitmaken, om 'de accumulatie van abstracte waarde te vergroten'. .
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Deze man die de economie ten goede komt aan het leven, de biodiversiteit en de natuur ...




par eclectron » 21/10/16, 20:48

Ahmed schreef:
De samenleving is slechts de som van egoïsme.

Deze gevolgtrekking is slechts de beledigende generalisatie van de observatie van een huidige toestand, die zelf wordt bepaald door de factoren die ik heb genoemd.

Nee, wat op de eerste plaats staat, is het individu, zijn ego en dus zijn egoïsme dat voortkomt uit het dierlijke instinct, dat bij de mens een gigantische proportie aanneemt dankzij zijn zelfbewustzijn en zijn ‘intelligentie’, laten we liever zeggen zijn intellectuele vermogen.

Ik weet niet zeker of ik mezelf goed begrijp?
Nou ja, kip of ei, jij kiest wat je wilt, ik zou er geen kaas van maken. : Wink:
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Deze man die de economie ten goede komt aan het leven, de biodiversiteit en de natuur ...




par eclectron » 21/10/16, 21:01

Ahmed schreef:Je schrijft ook:
Is deze perceptie, die tot angst leidt (of het tegenovergestelde), werkelijk gebaseerd op de feiten?

We kunnen cijfers of feiten laten zeggen wat we willen, het belangrijkste is om de logica die aan het werk is waar te nemen en dat is niet zo moeilijk. Velen zijn zich hiervan bewust, maar talloze freelancers proberen de kwestie te verwarren, zodat niets de fatale mars van absurde logica en een miserabel doel in de weg staat: het opofferen van wat de levensomstandigheden op aarde uitmaken, om 'de accumulatie van abstracte waarde te vergroten'. .

Ja, iedereen ziet hier de logica, nou ja, denk ik, en zelfs veel daarbuiten.
alleen logica is niet voldoende om onherroepelijk gelijk te hebben.
Zelfs de trends van vandaag kunnen veranderen om redenen die vandaag de dag nog onbekend zijn. Ik denk aan de overbevolking, waarvan ik een video met jullie heb gedeeld. als ik het vind, zal ik het daar terugzetten, niet op mijn pc :schok:

numerieke gegevens zijn belangrijke en nauwkeurige onderzoeken naar de systemen die macroscopisch de aarde besturen, en ook wij erop, om onze perceptie te bevestigen of te weerleggen.
onze waarneming kan irrationeel zijn, het is goed om hier zeker van te zijn: Grootschalige vlek!
Ik ben het ermee eens dat alles onleesbaar is en dat het moeilijk is om het signaal te horen.
Als iemand studies over het aardsysteem als geheel kent, ben ik geïnteresseerd, tenzij je het zelf moet doen met meerdere bronnen?
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Deze man die de economie ten goede komt aan het leven, de biodiversiteit en de natuur ...




par sen-no-sen » 21/10/16, 21:03

Ahmed schreef: Het is ook paradoxaal (op het eerste gezicht) dat egoïsme floreert in een soort samenleving waar de afhankelijkheid van anderen nog nooit zo groot is geweest...
Er is hier sprake van een zeker anachronisme, aangezien het individualisme pas opduikt als gevolg van de ‘Verlichting’-beweging in de XNUMXe eeuw.


In feite is de paradox slechts schijn.
De kracht van de energiestromen die door een samenleving stromen, is het gevolg van technologisch meesterschap (door feedback), dat een mate van abstractie vereist die noodzakelijkerwijs de proletarisering van individuen zal bevorderen.
In een dergelijk systeem is de neiging tot egoïsme zeer sterk (de stabiliteit van het systeem maakt het mogelijk dat men “zonder” anderen kan), maar de afhankelijkheid (van anderen met betrekking tot de productie) is maximaal...

eclectron, je schrijft:

Nee, wat op de eerste plaats staat, is het individu, zijn ego en dus zijn egoïsme dat voortkomt uit het dierlijke instinct, dat bij de mens een gigantische proportie aanneemt dankzij zijn zelfbewustzijn en zijn ‘intelligentie’, laten we liever zeggen zijn intellectuele vermogen.


Ik denk niet dat dieren strikt genomen over een ego beschikken.
Het ego is het resultaat van neuropsychische processen die specifiek zijn voor onze soort en verklaart gedeeltelijk ons ​​hypergeweld.
Hypergeweld zelf als gevolg van de dichotomie tussen onze drie hersenen.

Planetaire ecocide houdt echter niet alleen verband met een simpele kwestie van egoïsme, maar eerder met een proces van “technologisering"Het is onvermijdelijk dat er rekening mee moet worden gehouden.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Deze man die de economie ten goede komt aan het leven, de biodiversiteit en de natuur ...




par eclectron » 21/10/16, 23:02

sen-no-sen schreef:eclectron, je schrijft:

Nee, wat op de eerste plaats staat, is het individu, zijn ego en dus zijn egoïsme dat voortkomt uit het dierlijke instinct, dat bij de mens een gigantische proportie aanneemt dankzij zijn zelfbewustzijn en zijn ‘intelligentie’, laten we liever zeggen zijn intellectuele vermogen.


sen-no-sen schreef:Ik denk niet dat dieren strikt genomen over een ego beschikken.

de definitie van het ego kan breed zijn, we moeten niet stoppen bij de restrictieve definitie van zus en zo.
voor mij is het deidée iemand zijn die er niets mee te maken heeft fait iemand zijn, ook al is er een connectie.

dat is niet wat ik zei: "Nee, wat eerst is, is het individu (de mens), zijn ego... van van dierlijk instinct"
het ego is een evolutie, een verbetering van het dierlijke instinct.
het dier verdedigt dingen zijn voordeel zoals ik hierboven al zei.
De mens doet uit principe niets anders.
Ik twijfel er niet aan dat het zowel voor de mens als voor dieren neuropsychisch is.

sen-no-sen schreef:Planetaire ecocide houdt echter niet alleen verband met een simpele kwestie van egoïsme, maar eerder met een proces van “technologisering"Het is onvermijdelijk dat er rekening mee moet worden gehouden.

technologisering die voortkomt uit het menselijk denken en die de primaire instincten versterkt die gecamoufleerd zijn door het polijsten van de beschaving.
In het nauw gedreven ontwaakt elke man (of bijna) zijn hypergewelddadige kant.
Aan de oorsprong van de technologisering ligt inderdaad het kleine egoïsme van ieder mens als drijvende kracht, gekoppeld aan de kracht van het denken die in staat is problemen op te lossen en die uiteindelijk bevrediging schenkt aan het kleine menselijke ego -> egoïsme als individuele drijvende kracht.
dit resulteert in ecocide door grenzeloos, gewetenloos denken en grenzeloze energie.
de energierisico's verdwijnen...
grenzeloos denken is het zwakke punt waar de mens aan moet werken om te groeien -> bewustzijnsverruiming.
word je ook bewust van de kwetsbaarheid van je leefgebied, het milieu, in het licht van je eigen huidige macht:
wat een prachtige eeuw, een eeuw van alle transformaties, mis de boot niet! : Lol:
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Deze man die de economie ten goede komt aan het leven, de biodiversiteit en de natuur ...




par Janic » 22/10/16, 08:28

Ik denk niet dat dieren strikt genomen over een ego beschikken.
mensen hebben de gewoonte zichzelf in alle dingen als referentie te beschouwen. Eeuwenlang is aangenomen dat het dier niet dit is, niet dat heeft, zoals wij “het superieure ras”. Deze clichés vallen als we andere levensvormen observeren, die ons nederigheid zouden moeten leren en niet de ijdelheid die dit ego juist in grote hoeveelheden voedt.
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Deze man die de economie ten goede komt aan het leven, de biodiversiteit en de natuur ...




par Ahmed » 22/10/16, 09:46

Het individu kan niet aan de oorsprong van de samenleving staan, aangezien de samenleving al vóór het individu bestaat: er kan geen conceptie bestaan ​​van een individu buiten de samenleving... (Ik heb het niet over biologie of evolutie...)
Sen-no-sen prachtig de tegenstelling tussen de mogelijkheid van individualisme en onze groeiende onderlinge afhankelijkheid geformuleerd...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 235 gasten