Deze Man dat de economie is voorstander om het leven, de biodiversiteit en de natuur ...

filosofische debatten en bedrijven.
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Analyse van antropogene opwarming van de aarde




par sen-no-sen » 20/10/16, 18:56

Christophe schreef:
Bin me, ik denk dat de degradatie van de natuur misschien is binnengedrongen ... in de "natuur" van de mens ... ik zal een verklaring proberen ...


Ik heb nog een andere hypothese: wat als alles wat er gebeurde in feite volkomen logisch zou zijn, en slechts een passage (test? voor dichters!) van de geschiedenis zou zijn?
Toen de eerste mensachtigen de eerste technische beginselen begonnen te ontwikkelen, brachten ze een keten van causaliteit op gang die heel moeilijk te stoppen lijkt.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Analyse van antropogene opwarming van de aarde




par Christophe » 20/10/16, 19:14

Ja, de monoliet heeft zijn effect gehad en gaat goed mee!! : Cheesy:

https://www.youtube.com/watch?v=ypEaGQb6dJk

Mmmm, het is niet echt een zaak die je daar naar voren brengt... maar eerder zoiets: is het "de bestemming van de mensheid"? En moeten we ons er dan bij neerleggen? Middelmatig...

Ik denk dat we serieuzer moeten kijken en inspiratie moeten putten uit theorieën als de Fermi-paradox en de Kardashev-schaal wetenschap-en-technologie/kardashev-scale-quantity-of-energy-of-a-civilization-t8166.html om een ​​betere visie op de mensheid te hebben op de middellange en lange termijn... en eerlijk gezegd te zien hoe de dingen gaan, het is rot... : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Analyse van antropogene opwarming van de aarde




par sen-no-sen » 20/10/16, 19:27

Christophe schreef:Mmmm, het is niet echt een zaak die je daar naar voren brengt... maar eerder zoiets: is het "de bestemming van de mensheid"? En moeten we ons er dan bij neerleggen? Middelmatig...


Er is geen lotsbestemming, maar er zijn eerder determinismen aan het werk die zeer moeilijk te vermijden zijn, waarbij laatstgenoemde onvermijdelijk ‘beheersingsdrempels’ (of kwantitatieve sprongen) passeren.
EX:
Een kleine objectieve analyse: was het gemakkelijker voor de mensheid om thermonucleaire fusie of de verbranding van koolwaterstoffen onder de knie te krijgen?
...Is het gemakkelijker voor een baby om op handen en voeten te lopen of een salto te maken?
: Roll:
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Analyse van antropogene opwarming van de aarde




par Christophe » 20/10/16, 19:40

Ik vind het moeilijk om een ​​drempel van meesterschap te zien (technologisch, filosofisch, maatschappelijk...???) die binnenkort de situatie met betrekking tot de domheid van de huidige mensheid zal veranderen!

Je moet dit gewoon zien forum: verre van het succes te hebben dat het zou moeten hebben, omdat onze actie zo belangrijk is!

sen-no-sen schreef:Een kleine objectieve analyse: was het gemakkelijker voor de mensheid om thermonucleaire fusie of de verbranding van koolwaterstoffen onder de knie te krijgen?


Eh, ik denk dat we het een en het ander niet beheersen, omdat het in beide gevallen verre van perfect is :D

Nou, ik geef toe dat ik deze 2 voorbeelden niet echt begrijp...
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Analyse van antropogene opwarming van de aarde




par Janic » 20/10/16, 20:07

Er is geen lotsbestemming, maar er zijn eerder determinismen aan het werk die zeer moeilijk te vermijden zijn, waarbij laatstgenoemde onvermijdelijk ‘beheersingsdrempels’ (of kwantitatieve sprongen) passeren.
taalkundige subtiliteit. In de mate dat deze determinismen aan het werk zijn en moeilijk (ik zou zeggen onmogelijk) te vermijden zijn
Het lot duidt op dit moment de toekomstige geschiedenis van een mens of een samenleving aan, zoals deze vooraf is gedefinieerd door een autoriteit die ofwel als superieur aan de mens (mogelijk goddelijk) wordt beschouwd in finalistische opvattingen over de wereld, ofwel als immanent in het universum (mogelijk de filosofie van de geschiedenis of de natuur) in deterministische opvattingen.
Zijn lot onder ogen zien. De zee dient vaak als metafoor voor het concept: het zou net zo moeilijk zijn om je lot door de wil te veranderen als om door te zwemmen aan de zeestromingen te ontsnappen.
In deze opvattingen wordt het vaak als zeer moeilijk – zelfs onmogelijk – beschouwd voor een mens of een samenleving om aan haar lot te ontsnappen, althans in grote lijnen. Het begrip lot is dus tegengesteld aan dat van de vrije wil.
wikipedia
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Deze man die de economie ten goede komt aan het leven, de biodiversiteit en de natuur ...




par Ahmed » 20/10/16, 20:37

Christophe, Je schrijft:
Het is de basis van de econologie die ecologie wil enten op de economie, om heel snel samen te vatten: mens <-> economie <-> natuur ...
Dat wil zeggen door geld gaan (aangezien de mens dat natuurlijk "alleen" begrijpt) om het milieu en de natuur beter te respecteren!

Het volstaat te zeggen dat "het dood is", want de directe oorzaak van de degradatie van de natuur willen transformeren in zijn tegendeel ... : Roll:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Analyse van antropogene opwarming van de aarde




par sen-no-sen » 20/10/16, 20:53

Christophe schreef:
Eh, ik denk dat we het een en het ander niet beheersen, omdat het in beide gevallen verre van perfect is :D

Nou, ik geef toe dat ik deze 2 voorbeelden niet echt begrijp...


Integendeel, het is onze buitensporige controle (extractie, transformatie, valorisatie) op het gebruik van koolwaterstoffen die tot de huidige ecocide leidt.
Elke ontdekking is gebaseerd op een ander antecedent, en ik zie niet hoe de technologische ontwikkeling andere wegen had kunnen inslaan.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Analyse van antropogene opwarming van de aarde




par sen-no-sen » 20/10/16, 21:02

Janic schreef: taalkundige subtiliteit. In de mate dat deze determinismen aan het werk zijn en moeilijk (ik zou zeggen onmogelijk) te vermijden zijn
Het lot duidt op dit moment de toekomstige geschiedenis van een mens of een samenleving aan, zoals deze vooraf is gedefinieerd door een autoriteit die ofwel als superieur aan de mens (mogelijk goddelijk) wordt beschouwd in finalistische opvattingen over de wereld, ofwel als immanent in het universum (mogelijk de filosofie van de geschiedenis of de natuur) in deterministische opvattingen.


Behalve dat het lot niet voldoet aan de criteria van weerbaarheid.
Het wordt [i] a posteriori bepaald
en het is daarom onmogelijk om zelf het tegenovergestelde aan te tonen a priori en dan is hij een voorafschaduwing van een zichzelf vervullende profeet...
Het is juister om te praten over determinismen, want zodra die worden begrepen, is het dan mogelijk om te handelen *, maar zoals je terecht opmerkt, is dit erg moeilijk.

* Dit is het geval op het gebied van ongevallen, meer voertuigen in omloop = meer ongelukken, maar het begrip van de laatste laat toe om hun frequenties te verminderen.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Deze man die de economie ten goede komt aan het leven, de biodiversiteit en de natuur ...




par Christophe » 20/10/16, 21:08

Ahmed schreef:Het volstaat te zeggen dat "het dood is", want de directe oorzaak van de degradatie van de natuur willen transformeren in zijn tegendeel ... : Roll:


Rohhh die ondeugende! : Cheesy: Ik heb niet gezegd dat het van de ene op de andere dag zou gebeuren...

sen-no-sen schreef:Integendeel, het is onze buitensporige controle (extractie, transformatie, valorisatie) op het gebruik van koolwaterstoffen die tot de huidige ecocide leidt.
Elke ontdekking is gebaseerd op een ander antecedent, en ik zie niet hoe de technologische ontwikkeling andere wegen had kunnen inslaan.


Mmmm, we moeten niet hetzelfde gevoel van ‘meesterschap’ hebben… als we een technologie beheersen, is dat omdat we die perfect beheersen: dit is niet het geval met koolwaterstoffen, gezien de rampen (van alle soorten… inclusief oorlogen) die hun vroegere EN toekomstige uitbuitingsoorzaken...

Ga door met je analogie, alstublieft, want ik heb nog steeds niet het rapport met de 2-voorbeelden en dit onderwerp ... (Ik ben een kleine vlieger ...)
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Deze man die de economie ten goede komt aan het leven, de biodiversiteit en de natuur ...




par Ahmed » 20/10/16, 21:31

Het probleem is dat hoe meer we een technologie beheersen, hoe meer we erdoor worden gecontroleerd... Omdat technologie in wezen (geen woordspeling bedoeld!) collectief is, zodat determinismen volledig tot uitdrukking kunnen worden gebracht.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 222-gasten