Het onderschatte risico op uitsterven door mensen?

filosofische debatten en bedrijven.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79353
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059

Het onderschatte risico op uitsterven door mensen?




par Christophe » 13/03/12, 20:32

Onderschat de mensheid het risico van haar eigen uitsterven?

Voor een keer zal dit bericht geen ontdekking beschrijven die onlangs in een tijdschrift is gepubliceerd. In de loop van mijn verschillende lezingen van de afgelopen weken, pakte ik een paar puzzelstukjes op en besefte dat ze redelijk goed in elkaar pasten, dat er een leidend idee achter zat. Het begon eind 2011 in Durban, toen de internationale gemeenschap er opnieuw niet in slaagde overeenstemming te bereiken over de beperking van de uitstoot van broeikasgassen (BKG). Dan was er eind december de aankondiging van de creatie door onderzoekers van gemuteerde vogelgriepvirussen, die waarschijnlijk gemakkelijker tussen geïnfecteerde mensen kunnen worden overgedragen. Aankondiging gevolgd door eerst een debat om te weten of het echt relevant was om de methodes te publiceren waarmee de biologen de H5N1 hadden aangepast, daarna door de meer pragmatische vraag: kan de gemiddelde terrorist dit makkelijk voor elkaar krijgen?

Toen was er nog een aankondiging, op 12 januari, meer ritueel deze, maar ook discreter: die van het Bulletin van de Atomic Scientists die aankondigde dat de klok van het einde van de wereld die sinds 1947 de mensheid symbolisch waarschuwt wanneer ze stappen zet in de richting van haar uitsterven of haar geruststelt wanneer ze maatregelen neemt om ervan weg te gaan, een minuut vooruit werd gezet tegen middernacht. Het is nu 23:55 uur op deze klok en deze progressie van de grote wijzer is gerechtvaardigd door het gebrek aan vooruitgang bij het beperken van zowel de nucleaire proliferatie als de uitstoot van broeikasgassen. "De wereldgemeenschap zou een omslagpunt kunnen naderen in haar pogingen om catastrofes te voorkomen als gevolg van veranderingen in de atmosfeer van de aarde. Het Internationaal Energieagentschap voorspelt dat de wereld gedoemd is tot een warmer klimaat, stijgende zeespiegels, het verdwijnen van eilandstaten en toenemende verzuring van de oceanen, tenzij samenlevingen in de komende vijf jaar beginnen met het ontwikkelen van alternatieven voor energietechnologieën die koolstof uitstoten." Het is niet zonder enige ironie dat er een paar dagen geleden nog een stukje informatie uitkwam dat hier rechtstreeks mee te maken had en ik gaf het, rauw als gieterij, in een van mijn wekelijkse selecties: nooit, in de afgelopen 300 miljoen jaar, zijn de oceanen zo zuur geweest als nu. Ondanks het belang leek het nieuws niemand te raken...

Juist op het moment dat er veel boeken worden gepubliceerd over het thema "2012, jaar van het einde van de wereld voorspeld door de Maya-kalender" (ik was stomverbaasd toen ik bij de FNAC een hele lijst met boeken over dit onderwerp zag), speelden de mannen op bang zijn terwijl we heel goed weten dat het onzin is, vegen we de echte redenen om ons zorgen te maken onder het tapijt. Vandaar de vraag die de titel van dit bericht vormt: onderschat de mensheid het risico van haar eigen uitsterven door de problemen die haar bedreigen niet aan te pakken of door het risico te lopen dat technologieën voor massavernietiging in kwaadwillende handen terechtkomen? Ik heb natuurlijk het antwoord niet en ik laat het aan iedereen over om erover na te denken, maar ik wilde, om dit bericht als geen ander af te sluiten, wijzen op het interview in The Atlantic van de Zweedse filosoof Nick Bostrom, die doceert aan de universiteit van Oxford, leidt daar het Institute for the Future of Humanity en staat bovenaan deze pagina afgebeeld.

Met een achtergrond in natuurkunde, neurowetenschap en wetenschapsfilosofie heeft Nick Bostrom niet noodzakelijkerwijs het typische profiel van de filosoof zoals we hem gewoonlijk voorstellen. Hij heeft uitgebreid gewerkt aan het concept van "existentieel risico", in de zin van een rampscenario dat leidt "ofwel tot de totale vernietiging van al het intelligente leven op aarde, ofwel tot een permanente verlamming van zijn ontwikkelingspotentieel". In dit interview is hij daarom niet geïnteresseerd in de verre gevolgen van de opwarming van de aarde, maar gezien het feit dat deze XNUMXe eeuw cruciaal zal zijn voor de mensheid vanwege de snelle ontwikkeling van nieuwe technologieën, in de risico's die deze technologieën in een zeer toekomstige toekomst met zich meebrengen. dicht bij ons: "Op korte termijn, zegt hij, denk ik dat verschillende ontwikkelingen op het gebied van biotechnologie en synthetische biologie nogal verontrustend zijn. We zijn bezig met het verwerven van de mogelijkheid om gemodificeerde pathogenen en de blauwdrukken van verschillende pathogene organismen te creëren zijn in het publieke domein: u kunt de genetische sequentie van het pokkenvirus of het Spaanse griepvirus van internet downloaden. Tot nu toe heeft de gewone burger alleen zijn grafische weergave op het computerscherm, maar we ontwikkelen ook steeds capabelere DNA-synthetiserende machines die een van die digitale blauwdrukken kunnen nemen en echte RNA- of DNA-strengen kunnen maken. Binnenkort zullen deze machines krachtig genoeg zijn om deze virussen opnieuw te maken. Dus je hebt al een soort voorspelbaar risico, en als je deze ziekteverwekkende organismen op verschillende manieren begint te modificeren, zie je een gevaarlijke nieuwe grens verschijnen. Op de langere termijn denk ik dat kunstmatige intelligentie, als het eenmaal menselijke en vervolgens bovenmenselijke capaciteiten heeft verworven, ons in een zone van grote risico's zal brengen. Er zijn ook verschillende soorten bevolkingscontrole die me zorgen baren, zaken als toezicht en psychologische manipulatie met behulp van drugs."

Als de journalist die hem interviewt hem vraagt ​​waarom het risico van een grote ontsporing in de loop van de eeuw wordt geschat op een of twee kansen op tien, wat veel is, heeft Nick Bostrom het volgende antwoord: "Ik denk dat wat hiertoe leidt, het gevoel is dat mensen deze zeer krachtige gereedschappen ontwikkelen (...) en dat er een risico bestaat dat er iets mis zal gaan. Als je teruggaat in de tijd met kernwapens, merk je dat je voor het maken van een atoombom zeldzame grondstoffen nodig hebt, zoals verrijkt uranium of tonium, die erg moeilijk te vinden zijn. er was een techniek waarmee je een nucleair wapen kon maken door zand te koken in een magnetron of iets dergelijks. Als dat het geval was geweest, waar zouden we nu zijn? Vermoedelijk zou de beschaving gedoemd zijn geweest als die ontdekking eenmaal was gedaan. Elke keer dat we een van deze ontdekkingen doen, steken we onze hand in een grote urn vol kogels en trekken we een nieuwe kogel: tot nu toe hebben we zowel witte als grijze kogels vrijgegeven, maar misschien trekken we er de volgende keer een zwarte kogel uit, een vondst die een ramp betekent. Op dit moment hebben we geen goede manier om de bal terug in de urn te doen als het ons niet bevalt. Zodra de ontdekking is gepubliceerd, is er geen manier om de publicatie ongedaan te maken."

Nick Bostrom is absoluut niet tegen technologie, integendeel, hij is een groot voorstander van het transhumanisme. Simpelweg pleit het voor ons om de controle te houden. Controle over onze technologieën, onze planeet, onze toekomst. Omdat het uitsterven van mensen niet het enige risico is dat we lopen. Het andere gezicht van het existentiële risico is de totale verdwijning van vrijheden op planetaire schaal: "Je kunt je het scenario voorstellen van een totalitaire dystopie in de wereld. Nogmaals, het houdt verband met de mogelijkheid dat we technologieën ontwikkelen die het veel gemakkelijker zullen maken voor onderdrukkende regimes om dissidenten uit te roeien of hun bevolking te controleren om een ​​stabiele dictatuur te bereiken, dan degene die we in de geschiedenis hebben gezien die uiteindelijk omvergeworpen werden." George Orwell en zijn 1984 zijn niet ver weg.

Pierre Barthélemy


Bron: http://passeurdesciences.blog.lemonde.f ... xtinction/
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 13/03/12, 21:05

Het is vooral 75000 jaar geleden, na de uitbarsting van Toba, dat de mensheid bijna was uitgestorven, met ongeveer duizend overlevenden, dat de mensheid met uitsterven dreigde, in plaats van nu met 7 miljard mensen.

De mens verzette zich 15000 tot 8000 jaar geleden tegen sterke opwarming met een stijging van de zeeën van 120 meter, en daarom zal hij weerstand bieden aan een stijging van 70 meter in de oceanen, waardoor heel Antarctica smelt en alle fossiele brandstoffen verbranden volgens zijn afspraak !!

We lopen meer risico op het uitsterven van veel dier- en plantensoorten dan het uitsterven van de mens!!

We hebben het valse idee de mensheid te kunnen vernietigen met massavernietigingswapens, zoals virussen en microben, aids, pokken, verschillende griepsoorten enz., die overal rondslingeren, terwijl de mensheid zich daar al met veel minder mensen tegen heeft verzet.
Dernière édition par dedeleco de 13 / 03 / 12, 21: 09, 1 keer bewerkt.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 13/03/12, 21:05

Vrij verbijsterend document, om te beoordelen: de auteur vraagt ​​zich af wat het gebrek aan helderheid van zijn tijdgenoten is over een mogelijke verdwijning van de mensheid als gevolg van stijgende CO2-niveaus of vrijwillig veroorzaakt virusgevaar!
Ongetwijfeld is de toename van broeikasgassen zorgwekkend, vooral omdat de media-aandacht waarover het gaat, omgekeerd evenredig is aan de maatregelen die zijn genomen om het te verhelpen, ongetwijfeld de opkomst van een virus, waarvan de oorzaak al dan niet natuurlijk is, is een ernstige mogelijkheid ... deze focus is echter een afgeknotte en zeer reductieve visie van de werkelijkheid.
Het suggereert impliciet een harmonieus algemeen functioneren, alleen in gevaar gebracht door slecht gecontroleerde, geïsoleerde en "parasitaire" factoren.
Wat de echte dreiging vormt, is veel groter: de religie die ons verblindt met haar verlossende eschatologie bevat in haar excessen (dwz haar perfecte realisatie) de redenen voor onze vernietiging.
Elke kleine prestatie, elke nieuwe toewijding vormt weer een stap in de richting van de afgrond: vergeleken hiermee lijkt het CO2-niveau nogal belachelijk voor wie weet hoe hij redelijk moet blijven.
Het is natuurlijk ondenkbaar om al onze overtuigingen in twijfel te trekken, dus de strijd tegen de opwarming van de aarde, hoe belachelijk die ook is, blijft de enige mogelijke showcase... om afleiding te creëren. :frons:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 13/03/12, 21:47

dedeleco schreef:...De mens verzette zich 15000 tot 8000 jaar geleden tegen sterke opwarming met een zeespiegelstijging van 120 meter, en daarom zal hij weerstand bieden een stijging van 70 meter van de oceanen....

De mens zal zich verzetten, maar al onze kerncentrales zullen verdrinken? Een heel erg goed nieuws! :D
0 x
bidouille23
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1155
Inschrijving: 21/06/09, 01:02
Plaats: Groot-Brittannië BZH powaaa
x 2




par bidouille23 » 14/03/12, 01:35

de man zal zijn eigen onzin niet weerstaan!!! dat zou een andere titel kunnen zijn :)

Dedelco als "We riskeren het uitsterven van veel dier- en plantensoorten meer dan het uitsterven van de mens !!" ok maar als de verhouding dier- en plantensoorten dan zodanig is dat we niet meer kunnen eten of drinken, wat wordt er dan van de mens????


A ja, ik ken een wolf voor de man, dus hij at zichzelf op!

Ahmed je vat een beetje snel samen je bent een grappenmaker ;) je moet een grappenmaker nooit geloven ;) . niet zonder verwarring, "een mogelijke verdwijning van de mensheid als gevolg van een stijging van de CO2-niveaus of vrijwillig veroorzaakt virusgevaar" het is niet alleen dat, kijk naar de vooruitgang in de nanotechnologie, kijk naar IBM met hun kwantumcomputer die heel langzaam uit zijn neus begint te gluren maar die begint, kijk naar het verzwakken van de massa met een simpele telefoon genaamd phone (ik zag op arte een onderzoeker die scans deed van iPhone-bezitters, beoordeling op het niveau van de hersenen zijn er dezelfde reacties als wanneer we verliefd zijn :schok: ), kijk naar onze transgene planten, kijk naar de tarwe die gemuteerd is evenals vele andere granen, de nucleaire ongelukken, al dan niet verborgen (ongeluk van 1957 in Kychtym in de USSR bijvoorbeeld), kijk naar de processors met 12 kernen geloof ik, waarvan er één is om de andere te repareren, enz. enz., nou ja, dit alles bij elkaar zie ik meer dan genoeg om helaas het uitsterven van het menselijk ras te realiseren.

als we Asimov, aldous huxley (de dappere nieuwe wereld) lezen, zijn er veel dingen die we nu actueel vinden, kijk bijvoorbeeld naar Nautilus, het lijkt op de basis van de psychogeschiedenis, de verschillende en gevarieerde postzegels zullen uiteindelijk leiden tot medicijnen die de feestdagen kunnen vervangen;), enz.
De mens is heel goed in staat om zijn eigen uitsterving te veroorzaken, hij heeft het vermogen en de macht om dat te doen, alleen de vonk of de zwarte bal zoals dat wordt gezegd.

stel je even voor, onderzoekers hebben nanodeeltjes gemaakt waarvan de functie is om te reproduceren (ze doen dat natuurlijk alleen, maar dat doen ze), een kwantumcomputer zal uiteindelijk het daglicht zien, hij zal worden begiftigd met capaciteiten die de menselijke geest te boven gaan en van verre beginnen cyborgs op te duiken, het net is er al, dat miljoenen computers met elkaar verbindt, alles samenvoegt en alles leest met een zwarte bal, er is genoeg om een ​​film te maken die 'we waarschijnlijk allemaal hebben gezien op tenminste een keer, nietwaar?

deze kleine tekst doet me denken aan een andere tekst, ook al is het gewoon onzin als het vandaan komt, ik denk dat het het waard is om gelezen te worden omdat het ondanks de religieuze kant stof tot nadenken kan geven :)

http://www.syti.net/Prophetie.html

Ik hou van het einde :) .
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 14/03/12, 13:17

mensen hebben geruststelling nodig om depressie te voorkomen. De vraag is: bereiken we een point of no return of is dit punt al gepasseerd?
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 14/03/12, 13:59

Het verdwijnen van de mensheid is niet noodzakelijkerwijs synoniem met rampen.
Het zou kunnen dat we vrijwillig een einde aan de mensheid hebben gemaakt.
De wetenschappelijke verleiding om de mens te willen veranderen, en de steeds aantrekkelijker wordende technische vooruitgang zullen in de nabije toekomst tot een moeilijke keuze leiden: eenvoudige mens blijven of transmens worden met verhoogde vermogens.
Laten we ook niet vergeten dat elke keer dat een dier- of plantensoort verdwijnt, er een deel van ons uitsterft, omdat alles met elkaar verbonden is, staan ​​we dus aan het begin van het einde...
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
bidouille23
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1155
Inschrijving: 21/06/09, 01:02
Plaats: Groot-Brittannië BZH powaaa
x 2




par bidouille23 » 14/03/12, 15:37

We hebben altijd aan het begin van het einde gestaan, maar het einde is ook het begin van een ander mogelijk;), het einde is op zich dus geen noodlottig...
zijn we op het punt van geen terugkeer het punt is vaag, de terugkeer van wat naar waar???

Iedereen zal zijn antwoorden vinden als ze ernaar zoeken, en degenen die er niet naar zoeken, zullen die van anderen accepteren die waarschijnlijk niet bij hen passen, dus dit zal het einde zijn van geen keuze en het begin van reflectie voor hen...

De mens heeft alles in zich, en alle middelen, hij mist de wil, sommigen hebben meer dan anderen en passen die toe op het grote aantal mensen dat lijdt, misschien moet hij gewoon stoppen met lijden en beginnen te stoppen met geloven. , begon te zoeken naar informatie om bang te zijn, sommigen zullen ja zeggen, maar in dit alles leven we niet meer !!! Wel als we leven maar dan anders.

alles is met elkaar verbonden zonder tijd zijn we maar één verenigd.... ja maar één wat??? ;)
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 14/03/12, 17:49

Hallo, Bidouille23, Ik vat misschien een beetje snel samen, maar je leest niet alles!
Een grappenmaker, grappenmaker en een half! : Cheesy:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 14/03/12, 19:29

zijn we op het punt van geen terugkeer het punt is vaag, de terugkeer van wat naar waar???
deze uitdrukking wordt gebruikt wanneer bijvoorbeeld een trein dichtbij zijn halte arriveert en de afstand te kort is om op tijd te kunnen stoppen. of anderszins, te laat om terug te keren.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 92-gasten