"Citizen's humus": Compostering van stedelijk bioafval

Milieu-impact van afgedankte producten: plastics, chemicaliën, voertuigen, agri-food marketing. directe recycling en hergebruik (upcycling of upcycling) en hergebruik van goede items voor de prullenbak!
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

"Citizen's humus": Compostering van stedelijk bioafval




par Grelinette » 23/03/18, 12:44

Hallo,

Ik open dit onderwerp los van andere discussies over hetzelfde onderwerp, omdat het onderwerp groot en actueel is. Dit onderwerp moet worden vergeleken met dat van moinsdewatt waarin hij meldt dat de CEO van Veolia zegt: "Afval is de grondstof van de XNUMXste eeuw"...

In maart was er in de 12 in de PACA-regio een grote dag van informatie en bijeenkomsten over het composteren van bioafval van stedelijke oorsprong. Een artikel verscheen in het maartnummer van 13 van de krant La Provence onder de voorjaarstitel " Composteren floreert dankzij de humusburger " https://www.laprovence.com/article/edition-aix-pays-daix/4876562/le-compostage-fleurit-grace-a-lhumus-citoyen.html

Ik stuur de volgende kleine tekst in de hoop dat het probleem een ​​constructieve reflectie oproept, het mogelijk maakt om oplossingen voor te stellen en preciezere cijfers te vragen over de kosten van herstel door lokaal composteren. (zie de cijfers in de volgende paragraaf, in blauw).

"The Humus Citizen"

Tegenwoordig wordt stedelijk bioafval, voornamelijk voedsel en plantaardig afval van de bevolking, kantines, restaurants, winkels, bedrijven in de groene ruimte en andere lokale actoren, slecht beheerd en zeer weinig gewaardeerd. Er is nog steeds geen aparte sortering op populatieniveau voor overgebleven voedsel, en hout en planten moeten in bulk worden gestort bij de vuilstort, wat niet erg motiverend is als je een eenvoudige zak met dode bladeren hebt, gras maaien of een vervaagde kerstboom gemakkelijker in de vuilnisbak op de hoek van de buurt.
Dus, al aan het begin van de keten, is de inzameling van bioafval nog niet ontwikkeld en een groot deel van dit afval komt terecht in de bakken en vervolgens in de verbrandingsinstallatie.

Toch zijn de volumes kolossaal, niet-vervuilend en gemakkelijk genoeg om te recyclen door anaerobe vergisting, warmtekrachtkoppeling of compostering en sommige voorlopers beginnen het probleem te bestuderen.

Om het eenvoudig te stellen,

- aan de ene kant is er de industriëlen die globale en grootschalige oplossingen bestuderen, maar met een lokale impact die vaak negatief is: groot vrachtverkeer, vervuiling, installatie van een zuiveringsinstallatie, uitputting van lokale bio-hulpbronnen ten koste van andere activiteiten,

- aan de andere kant wel enkele kleine lokale actoren die lokale oplossingen bieden en voorstellen om deze bio-afvalstoffen om te zetten in compost om de lokale bodem te verrijken, vooral als een alternatieve oplossing voor landbouwers die kunstmest gebruiken.

Het is om dit probleem te bestuderen en te bespreken dat de 12 afgelopen maart een dag van " Regionale bijeenkomst van het PACA Compost-netwerk Is in Aix-en-Provence georganiseerd door een aantal actieve verenigingen over dit onderwerp (GESPER, GERES, Citizens Compost NetworkEnz.).

We zijn begonnen met het bestuderen van een inzameldienst van bioafval, voornamelijk voedsel, op een gemeente van 10000-inwoners. Het varieert sterk per stad en regio, maarADEME beoordeelt dat de gemiddelde hoeveelheid bioafval (plantaardig goud) rond is 100 kg / jaar per inwoner .

Een veelgebruikte 10 000 hab. produceert daarom 1000 Ton per jaar (dwz 19 T per week) en aan het einde van de keten kan men een productie van 300-toncompost evalueren. Er wordt ook aangenomen dat gemiddeld 10 ton compost per jaar op een hectare land kan worden weggegooid. (Hoeveelheid afhankelijk van de aard van de bodem en het type landbouwproductie).
De geproduceerde 300-ton compost kan daarom sommige 30-hectaren grond verrijken. (Het zijn de regenwormen die gelukkig zouden zijn!)

Content trash.jpg
Inhoud poubelle.jpg (31.83 Kio) 6428-tijden bekeken

Het doel is om effectieve oplossingen te vinden om een ​​deel van dit afval te verzamelen om compost te produceren dat lokaal kan worden gebruikt door particulieren, gedeelde tuinen en lokale boerderijen.

Het is geen kwestie van concurreren met industriële vuilniswagens, maar van het testen van lokale behandelingsoplossingen en het evalueren van de capaciteiten van lokaal zelfhergebruik door composteren. Maar eerst is er de kwestie van het verzamelen van afval van de bevolking vanwege de regelgeving (goedkeuring), de organisatie, de logistiek, de Metropolen (die de competentie van het afvalbeheer hebben overgenomen), en goed zeker de menselijke en materiële kosten van een dergelijke dienst, en dan, de kosten van het composteren van afval.

Vandaag is het moeilijk om lokaal een haalbaar 'businessmodel' voor deze service te vinden omdat de opbrengsten nauwelijks kosten dekken (*), en er zijn maar weinig voorbeelden van winstgevende en autonome lokale kmo's die op deze markt actief zijn.

(*) Enkele onvermijdelijke cijfers: (te corrigeren als u meer precieze cijfers hebt)

- de verzameling van 1 ton van bioafval is gefactureerd 100 € gemiddeld voor producenten (restaurant, supermarkten, kantines, enz.)
- 1 ton bioafval gecomposteerd geeft ongeveer 300 kg compost, dus een derde van de oorspronkelijke massa (zonder rekening te houden met verwaarloosbare "additieven" in termen van massa)
- The verkoopprijs Professionele compost is rond 30 € per ton. Vergeet niet dat het ongeveer 3 T van bioafval kost om 1 T van compost te krijgen, dus uiteindelijk heeft 1 T van bioafval opbrengsten gecompenseerd rond 10 €
- Je moet een aantal kosten toevoegen om deze compost te verkopen:
- Verplichte chemische analyse van compost om te voldoen aan de "standaard", of over 1000 € per jaar (kosten afhankelijk van het aantal gemeten vervuilende stoffen)
- Koolstof toegevoegd voor breng de compost in balans in stikstof / koolstof : voornamelijk het toevoegen van "schone" houtsnippers.

Uiteindelijk verzamelt 1 ton bio-afvalopbrengsten, in het beste geval 110 € omzet.
Rest nog om de menselijke en materiële kosten voor de inzameling van 1 T bioafval te berekenen
.


Voor de collectie kan het een vrijwillige act van de bevolking zijn die zijn bioafval gesorteerd in containers in de wijken deponeert voor papier, karton en glas, of rechtstreeks naar een compostplaats gaat gemeente of een ophaaldienst rechtstreeks van de inwoners.
Voor professionals (restaurants, kantines, winkels, etc.) is het noodzakelijk om een ​​incassoservice "aan de deur" van het bedrijf te hebben.


Er zijn veel vragen te stellen, maar wat denk je en heb je ideeën?
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: "De humus van de burger": Compostering van stedelijk bioafval




par dede2002 » 24/03/18, 07:30

Grelinette schreef:
...
De geproduceerde 300-ton compost kan daarom sommige 30-hectaren grond verrijken. (Het zijn de regenwormen die gelukkig zouden zijn!)

[/ b]


Hallo,

Regenwormen voed niet compost, maar niet afgebroken organisch materiaal.

Op het niveau van deze berekening:
"1 ton gecomposteerd bioafval levert ongeveer 300 kg compost op, dus een derde van zijn oorspronkelijke massa (zonder rekening te houden met de verwaarloosbare" toevoegingen "in termen van massa)
- De professionele verkoopprijs van compost ligt rond de € 30, - per ton. Vergeet niet dat er ongeveer 3 T bioafval nodig is om 1 T compost te krijgen, dus uiteindelijk levert 1 T gecomposteerd bioafval ongeveer € 10 op "

Ik vind een ander resultaat: 1 ton compost is 30 euro waard, maar kost 300 euro om op te halen (3 ton afval, vrachtwagens vervoeren veel water), dus een ton compost "kost" 270 euro ... ?

Waar is de fout?

A+ :)
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2657

Re: "De humus van de burger": Compostering van stedelijk bioafval




par sicetaitsimple » 24/03/18, 12:19

dede2002 schreef:
Ik vind een ander resultaat: 1 ton compost is 30 euro waard, maar kost 300 euro om op te halen (3 ton afval, vrachtwagens vervoeren veel water), dus een ton compost "kost" 270 euro ... ?
Waar is de fout?


Ja, ik denk dat dat de manier is om na te denken.

De inzameling en verwerking van afval (inclusief dat van ons huishoudelijk afval) zijn activiteiten die kosten met zich meebrengen voor de gemeenschap, ongeacht of deze rechtstreeks door bedrijven worden betaald of door lokale belastingen, met inbegrip van de vuilophaalvergoeding voor huishoudelijk afval. particulieren.

- kosten van inzameling: vrachtwagens, brandstof, lonen van vuilnismannen, ... (wees voorzichtig als ik "kosten" spreek, ik probeer gewoon feitelijk te zijn, ik neem vuilnisophalers niet de schuld voor het krijgen van een salaris!)
- behandelingskosten: storten, sorteren en terugwinning van materialen, verbranding met of zonder terugwinning van energie, methanisering van organische materialen, compostering, exploitatiekosten van afvalverwijderingscentra, ......

Tot deze opgelopen kosten behoren enkele inkomsten, maar deze blijven over het algemeen zeer marginaal:

- materiaalterugwinning (glas, papier / karton, kunststoffen, compost, ...)
- energieterugwinning (verkoop van warmte, elektriciteit of gas).

Het is natuurlijk meer de verlaging van de kosten dan de mogelijke terugwinning van producten dat een "andere" manier van verzamelen en behandelen zijn plaats kan vinden.

Opmerking: ik heb het alleen over directe kosten, ik kan zeggen dat ik niet over externaliteiten praat, het is volkomen accuraat, maar als je in een redenering wilt verdwalen, begin dan met praten over externaliteiten.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: "De humus van de burger": Compostering van stedelijk bioafval




par Ahmed » 24/03/18, 12:47

Ik ben me vooral bewust van de kwestie van groenafval, wat erg duur is voor de gemeenschap, zowel voor stort- als vervoerskosten. Takken zijn meestal lucht (lage dichtheid door de elasticiteit en conformiteit van de takken) en water, dus springt in werkelijkheid niet mee.
Ik was betrokken bij een bijkantoorverwerkingsproject op de site van het recyclingcentrum, met het idee dat wat sommigen hindert, een hulpmiddel voor anderen zou zijn; Helaas was het vrij complex als we rekening houden met de investering, de veiligheid en vooral de bedrijfslogica die niet echt "blijft" bij de administratieve perceptie: het idee werd daarom verlaten.
Dit geldt echter ook voor andere afvalstoffen. Wat we in de eerste plaats moeten kunnen doen, is het concept afval verwijderen, wat een aberratie is: de natuur produceert het niet. Dit kan gemakkelijk worden gedaan voor groenafval, zoals hierboven te zien, en voor anderen, hetzij door niet te produceren wat hen uiteindelijk genereert, hetzij door een ontwerp dat rekening houdt met deze aspecten van dingen.
Het segmenteren van domeinen laat echter weinig hoop voor deze alomvattende aanpak.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2657

Re: "De humus van de burger": Compostering van stedelijk bioafval




par sicetaitsimple » 24/03/18, 14:03

Ja, en toch is groenafval niet per se het duurste voor de gemeenschap, vanwege de "vrijwillige" bijdragen aan afvalontvangstcentra (de transportkosten worden rechtstreeks betaald door de persoon die produceert) en de selectieve inzameling in stedelijke gebieden. tijdens het productieseizoen zijn de collecties over het algemeen "schoon", in die zin niet gemengd met andere producten.

En herstel kan worden gediversifieerd (verwarmingspads, BRF, compost) met een in het algemeen zeer lokaal gebruik.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: "De humus van de burger": Compostering van stedelijk bioafval




par Ahmed » 24/03/18, 18:12

Ik denk dat een zeer lokale behandeling van groenafval de beste oplossing zou zijn: dit is wat ik persoonlijk doe en de energiekosten van slijpen zijn veel lager dan die van transport naar de stortplaats: dit is een van de redenen * voor het enthousiasme van mijn buren!

* Een andere is het verlies aan vermeden tijd; er is ook wekelijks de beperking van volume: vaak produceert de afmeting punctueel grote volumes en hoewel de rest van de tijd er geen vertakking is, is de hoeveelheid die kan worden geëvacueerd beperkt.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: "De humus van de burger": Compostering van stedelijk bioafval




par Did67 » 26/03/18, 18:01

Onthoud dat ik nog steeds droom van een "fenocultuur" -model (de term is daarom niet correct) bestaande uit een aparte verzameling van "fermenteerbare biomassa" en "koude oppervlakte-ontbinding" ... om te produceren groenten in een zeer kortsluiting (op de schaal van een gemeente) ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Re: "De humus van de burger": Compostering van stedelijk bioafval




par Gaston » 26/03/18, 18:27

sicetaitsimple schreef:Ja, en toch is groenafval niet per se de duurste voor de gemeenschap, vanwege de "vrijwillige" bijdragen aan het recyclingcentrum (de transportkosten worden rechtstreeks betaald door de producent)
Het is nog steeds noodzakelijk om het transport van aanzienlijke volumes tussen afvalverwijderingscentra en de potentiële vindplaats (en) van valorisatie te financieren.
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: "De humus van de burger": Compostering van stedelijk bioafval




par dede2002 » 26/03/18, 19:26

Did67 schreef:Onthoud dat ik nog steeds droom van een "fenocultuur" -model (de term is daarom niet correct) bestaande uit een aparte verzameling van "fermenteerbare biomassa" en "koude oppervlakte-ontbinding" ... om te produceren groenten in een zeer kortsluiting (op de schaal van een gemeente) ...


In de groepering van gemeenten rond mijn huis is er bijna, de ontbinding gebeurt aan de rand van de velden in grote zwaden die vervolgens worden verspreid, men zou zich direct kunnen verspreiden op het veld voor een ontbinding van het oppervlak, men zou het stadium van de brouwende zwaden ...

https://acade-agro.ch/projets/gcbc/compostpanneau1.pdf
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2657

Re: "De humus van de burger": Compostering van stedelijk bioafval




par sicetaitsimple » 26/03/18, 22:09

Gaston schreef:
sicetaitsimple schreef:Ja, en toch is groenafval niet per se de duurste voor de gemeenschap, vanwege de "vrijwillige" bijdragen aan het recyclingcentrum (de transportkosten worden rechtstreeks betaald door de producent)
Het is nog steeds noodzakelijk om het transport van aanzienlijke volumes tussen afvalverwijderingscentra en de potentiële vindplaats (en) van valorisatie te financieren.


Ja, natuurlijk, voor wat betreft de rest van wat verzameld wordt in afvalverwerking. Maar het wordt gedaan door het uitwisselen van volle / lege bakken, het is nog steeds zeker effectiever dan een verzameling thuis.
0 x

Terug naar "afval, recycling en hergebruik van oude voorwerpen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 54-gasten