Photovoltaic Resistive Cost Effective

Milieu-impact van afgedankte producten: plastics, chemicaliën, voertuigen, agri-food marketing. directe recycling en hergebruik (upcycling of upcycling) en hergebruik van goede items voor de prullenbak!
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Photovoltaic Resistive Cost Effective




par izentrop » 10/03/18, 00:44

lilian07 schreef:In jouw geval is Izentrop ja, het is relevant en naar mijn mening is het grotendeels mogelijk om 500 kWh/jaar/m2 te produceren met een onttrekking tot 30° in de winter.
Oké, bedankt Lilian07, we zitten niet in dezelfde regio. Deze winter hebben we niet veel zon gezien, alleen tijdens de periode van grote kou. Ik zou in de verleiding komen door viervoudig polycarbonaat van 8 mm, plus isolatie aan de onderkant van de behuizing, en als ik er 250 kon krijgen, zou ik al blij zijn.

Ik heb gewerkt aan de PWM-regelaar voor resistieve belasting. Ik gebruik een ingang van de Arduino om de spanning over de PV-terminals te meten en een uitgang om een ​​mosfet aan te sturen. Het principe is om de duty-cycle te variëren, zodat de PV dicht bij de nominale spanning blijft, in mijn geval 12 V. Ik test met 2 PV van 6 V 1 w in serie.

Ik heb de zon deze week niet gezien, maar bij testen met een voeding waarvan ik de interne weerstand fictief varieer, werkt hij.
Het ideaal zou zijn om te spelen om altijd het optimale vermogen te verkrijgen, maar de meetnauwkeurigheid lijkt niet voldoende en het is mij niet gelukt met zo'n eenvoudige montage.
toebehoren
IMG_20180310_000443.jpg
IMG_20180310_000443.jpg (171.07 KB) keer bekeken 5715
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2485
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 359

Re: Photovoltaic Resistive Cost Effective




par Forhorse » 10/03/18, 08:01

Op een vermogen van slechts 1W vereist het echt veel finesse, ik weet niet of dit het gemakkelijkste geval is om te experimenteren. Maar het maakt het mogelijk om het principe te valideren, het is al een stap voorwaarts.
0 x
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
x 56

Re: Photovoltaic Resistive Cost Effective




par lilian07 » 10/03/18, 08:07

Izentrop Ik kan een snelle pre-simulatie voor u doen, uitgaande van mijn paneel: EPDM + poly van 4 mm zonder isolatie aan de onderzijde (als u ook het totale verlies van het aldus gevormde paneel kent, zal het mogelijk zijn om de vermindering van het verlies door de isolatie te berekenen die je gaat plaatsen). De 8mm poly is duurder en levert niet echt veel meer voordeel op (het vangt minder licht op maar isoleert aanzienlijk meer) Isoleren in de achtergrond levert in jouw geval een dubbel voordeel op muurisolatie van buitenaf + isolatie van de achtergrond van paneel.
Voor de pre-simulatie: ik heb je stad nodig.

Voor de PV is het een goed begin, maar in dit geval lijkt het mij een compromis. Ik zou liever gaan spelen met gelijkspanning dichtbij 230V door meerdere panelen te plaatsen om deze waarde te bereiken. Vervolgens varieer je je vermogen volgens hetzelfde principe met een vermogenstransistor die deze keer zonder aanpassingen rechtstreeks in de cumulus gaat. Wat denk je?
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Photovoltaic Resistive Cost Effective




par chatelot16 » 10/03/18, 11:24

om een ​​pwm te maken met een constante ingangsspanning en uitgangsspanning aangepast aan het vermogen is er geen Arduino nodig: het wordt gedaan met elk geïntegreerd circuit voor het schakelen van de voeding

de functie van dit soort geïntegreerde schakelingen is om iets te meten, en om de duty-cycle te variëren om het juiste resultaat te verkrijgen... ze kunnen op verschillende manieren worden aangesloten om de uitgangsspanning of de uitgangsstroom te regelen... en natuurlijk we kunnen ze ook bedraden om de ingangsspanning te regelen

het voordeel van een speciaal pwm-geïntegreerd circuit is dat het de nodige veiligheidsfuncties biedt: de transistors beschermen tegen overmatige stroom, zelfs in het geval van kortsluiting... om volledig af te sluiten bij een te hoge ingangsspanning sterk.. en omdat het allemaal analoog is, kun je nooit bugs veroorzaken

heel lang geleden ontwierp ik schakelende voedingen alleen met discrete transistors ... nog geen geïntegreerd circuit beschikbaar tegen lage kosten, en de geïntegreerde circuits voor schakelende voedingen waren destijds minder efficiënt dan een circuit met goed geoptimaliseerde transistors
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2485
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 359

Re: Photovoltaic Resistive Cost Effective




par Forhorse » 10/03/18, 18:27

Ik denk dat het aan een ander ligt forumhad iemand een MPPT-regelaar gemaakt vanaf een MC34063
Een MPPT is meer dan een simpele regeling, er is een zoekfunctie voor maximaal vermogen en daarvoor helpt een "intelligent" onderdeel zoals een microcontroller veel.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Photovoltaic Resistive Cost Effective




par izentrop » 10/03/18, 19:53

chatelot16 schreef:om een ​​pwm te maken met een constante ingangsspanning en uitgangsspanning aangepast aan het vermogen is er geen Arduino nodig: het wordt gedaan met elk geïntegreerd circuit voor het schakelen van de voeding
Waarschijnlijk, maar er is het plezier om het te ontwikkelen en het kost me echt niets met dit universele beest dat het tegelijkertijd aankanhet opladen van een batterij en vele andere functies, zolang we maar de sensoren toevoegen die goed werken. De hindoe-enthousiasteling die ik citeerde, voorzag niet in PWM-beheer van een resistieve belasting.
Ik heb condensatoren toegevoegd en het programma verbeterd, het is nu erg stabiel.
Een test rond 16 uur op een mistige zonnestraal, bijna horizontaal, die slechts een paar minuten duurde. Ik behaalde een maximum van 30 W met een spanning over het paneel, vrij constant op 0.6 V.
lilian07 schreef:Izentrop Ik kan een snelle pre-simulatie voor u doen, uitgaande van mijn paneel: EPDM + poly van 4 mm zonder isolatie aan de onderzijde (als u ook het totale verlies van het aldus gevormde paneel kent, zal het mogelijk zijn om de vermindering van het verlies door de isolatie te berekenen die je gaat plaatsen). De 8mm poly is duurder en levert niet echt veel meer voordeel op (het vangt minder licht op maar isoleert aanzienlijk meer) Isoleren in de achtergrond levert in jouw geval een dubbel voordeel op muurisolatie van buitenaf + isolatie van de achtergrond van paneel.
Voor de pre-simulatie: ik heb je stad nodig.
Moreuil het dichtst bij, zo niet Amiens.
nanoPWM.gif
De NPN-transistor en 5V-regelaar zijn bedoeld voor gebruiksspanningen hoger dan 12V
nanoPWM.gif (20.08 KiB) 5618 keer bekeken

Het programma

Code: kiezen

/*
  Interface PWM entre panneau solaire et résistance de cumulus eau chaude.
  Adaptation à la puissance optimale en variant le rapport cycliqueet en maintenant
  la tension constante aux bornes du PV
  test sur PV 12 V 2 w
  Rapport pont diviseur 8.2 k/4.4k : 2.863
  Pas de lecture analogique : 5/1024 = 0.00488
  Tension optimale vPVopt : 859 (12 v), correspondant à 4.19 V en A2
  Variation du rapport cyclique :
  Si la tension est supérieure  12.1 V
  Si la tension est inférieure  11.9 V

*/
//broches
int vPVpin = 2; // mesure tension aux bornes du PV
int pwmPin = 9; // sortie PWM

//variables
float vOpt = 12.08; // tension optimale du panneau 12 V
float pasLecture = 0.00488;
float division = 2.863; //= 2.863  pont diviseur 8.2 k/4.4k
float pasPwm = 0.047 ; // = 12/255
int mesurePV; //0 à 1024
float vPV;
//float vpvMem;
float vRc;//tension aux bornes de la résistance de charge
float rCyc; //rapport cyclique 0 à 255 en byte= problème sur les limites
float cycMem;//

void setup() {
  TCCR1B = TCCR1B & 0b11111000 | 0x05 ; // réglage pour 61.03Hz pwm
  Serial.begin(9600); // opens serial port, sets data rate to 9600 bps
}

void loop() {
  mesurePV = analogRead(vPVpin);
  vPV = mesurePV * pasLecture * division;
  vRc =  vPV / 255 * rCyc;//

  if (vPV > 12.1) rCyc += (vPV - vOpt) / pasPwm;// exclut les faibles variations < 0.1 V
  if (vPV < 11.9) rCyc -= (vOpt - vPV) / pasPwm;
  // garde fou
  if (rCyc > 254)rCyc = 255;
  if (rCyc < 2)rCyc = 0;
  analogWrite(pwmPin, rCyc);

  //affichage
  Serial.print("rapport cyclique : " );
  Serial.println(rCyc);
  Serial.print("tension PV : ");
  Serial.print(vPV);
  Serial.print(" V / tension sur Rc : ");
  Serial.print(vRc);
  Serial.print(" V ");

};

Het vinden van het maximale vermogenspunt op een weerstand is niet moeilijk, bepaal gewoon de waarde van de interne weerstand van de PV en simuleer dezelfde waarde en ik denk niet dat er meer wordt gedaan in MPPT.
Omdat het nodig is om een ​​DC/DC-omzetter te gebruiken, zijn de verliezen in dit geval groter.

Ik denk ook dat je een speksteenweerstand eenvoudig kunt aanpassen, zodat deze op dubbele spanning kan werken. : Lol:
0 x
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
x 56

Re: Photovoltaic Resistive Cost Effective




par lilian07 » 10/03/18, 21:02

De Arduino, ja, het is nu een essentieel hulpmiddel voor elke zelfbouwer en dan zijn er een heleboel middelen en sensoren beschikbaar die hem uiterst effectief maken in het besturen van alles...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2485
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 359

Re: Photovoltaic Resistive Cost Effective




par Forhorse » 11/03/18, 08:44

Diode D1, afgezien van het verlies van vermogen, zie ik niet waar het voor dient.
De F2-zekering is nutteloos
0 x
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
x 56

Re: Photovoltaic Resistive Cost Effective




par lilian07 » 11/03/18, 08:52

Izentrop hier is een pre-simulatie:
Hier zijn de parameters:
Stad Reims, hellingshoek 60° (limiet van vóór de simulatie, we konden het aanpassen, maar ik heb niet gegraven), geen isolatie aan de onderkant (warmteverliezen): 15 W•m-2•°C-1 (ongunstig toestand zonder isolatie aan de onderkant) verlies 15

izentrop.jpg
izentrop.jpg (132.21 KiB) 5578 keer bekeken


We zitten op 470 Kwh per jaar met een 12 Kwh in januari, toch niet slecht. De helling van 90° zou de winterwaarden aanzienlijk moeten verbeteren en de zomerwaarden behoorlijk moeten verlagen, maar het is nog steeds heel erg correct.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Photovoltaic Resistive Cost Effective




par izentrop » 11/03/18, 09:00

Goed gezien Forhorse : Lol:
D1 en F2 zijn voor uitbreiding van de acculader Beeld
Zolang je dat doet, kun je net zo goed een batterij opladen en de overloop in de cumulus plaatsen : Wink:

Zoals ik hierboven heb uitgelegd, dit project beheert de belasting in PWM, maar niet de "belasting" -uitvoer, dus ik hoef alleen maar te kopiëren voor het ladergedeelte.

Bedankt Lilian07,
Ik zal iets minder tellen, want thuis is het vaker gedekt dan in Reims en zeker dit jaar. Beeld

Welke materialen gebruik je voor de paneeldoos?
Dernière édition par izentrop de 11 / 03 / 18, 09: 14, 1 keer bewerkt.
0 x

Terug naar "afval, recycling en hergebruik van oude voorwerpen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 76-gasten