China verbiedt de import van 24-soorten afval en zorgt voor paniek!

Milieu-impact van afgedankte producten: plastics, chemicaliën, voertuigen, agri-food marketing. directe recycling en hergebruik (upcycling of upcycling) en hergebruik van goede items voor de prullenbak!
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: China verbiedt de import van 24-soorten afval en veroorzaakte paniek!




par Ahmed » 06/02/18, 19:21

Wat vooral opmerkelijk is in het aangehaalde artikel is dat het bestaan ​​van afval nooit in twijfel wordt getrokken, maar alleen het alternatief wordt gepresenteerd tussen het ergens anders 'duwen' of het verdragen ervan (en hopen er voordeel uit te halen). : Roll: ) ...
De analogie met de petrischaal suggereert dat micro-organismen, slachtoffers van hun succes, uiteindelijk ten onder gaan door een gebrek aan voedingsstoffen, maar ze zijn ook slachtoffers van de opeenhoping van hun metabolische afvalproducten.
De Chinezen bevinden zich in deze moeilijke situatie: ze hebben een dwingende behoefte aan grondstoffen, maar het winnen ervan uit afval is slechts een tijdelijke oplossing, omdat deze optie op haar beurt bergen afval genereert (in brede zin) die niet langer acceptabel zijn, tenzij we accepteren dat het land in afval verandert... Kortom, de lage directe kosten van afval verliezen hun kansstatus wanneer de massale verwerking ervan leidt tot de opeenstapeling van exorbitante negatieve externe effecten.
Het Chinese model moet zichzelf reorganiseren in een structuur die steeds minder gunstig is voor zijn oorspronkelijke project, en deze evolutie was vervat in de initiële vooronderstellingen van dit project. Omdat ze willen kopiëren en evolueren volgens westerse economische criteria, stuiten ze regelrecht op hun tegenstrijdigheden. Dit bevestigt het lokale karakter, in tijd en ruimte, van deze criteria.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: China verbiedt de import van 24-soorten afval en veroorzaakte paniek!




par sicetaitsimple » 06/02/18, 20:24

Ahmed schreef:Het Chinese model moet zichzelf reorganiseren in een structuur die steeds minder gunstig is voor zijn oorspronkelijke project, en deze evolutie was vervat in de initiële vooronderstellingen van dit project. Omdat ze willen kopiëren en evolueren volgens westerse economische criteria, stuiten ze regelrecht op hun tegenstrijdigheden. Dit bevestigt het lokale karakter, in tijd en ruimte, van deze criteria.


Ik wil geen debat beginnen over het ‘Chinese model’, achter onze kleine computer, en wat onze intellectuele genialiteit en onze visie op de toekomst ook zijn, we moeten een beetje bescheiden blijven. 1,4 miljard inwoners ‘beheren’ is niet niets. Vooral omdat ze behoeften of verlangens hebben, maar dat is niet mijn onderwerp.

Aan de andere kant vind ik het heel nuttig dat zij (de zogenaamde ontwikkelde landen) ons verwijzen naar onze afvalproblemen. Omdat dit, afgezien van bepaalde verstoringen op de korte termijn, er onvermijdelijk toe zal leiden dat wij (de zogenaamde ontwikkelde landen) deze “economie” van afval gaan heroverwegen, en omdat het steeds duurder zal worden, zal het ons aanmoedigen de productie ervan te beperken en de afvalproductie te beperken. recycleer ze beter.

Dat zal niet binnen 1 of 2 jaar gebeuren, zoveel is zeker.

Het ‘westerse’ model van de afgelopen vijftig jaar is zo duur dat het alleen maar vooruitgang kan boeken. Maar je moet het stap voor stap doorzetten. De jongere generaties, die over een paar jaar de leiding zullen hebben, hebben dit denk ik begrepen, zelfs achter hun smartphone.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: China verbiedt de import van 24-soorten afval en veroorzaakte paniek!




par Ahmed » 06/02/18, 21:28

Gunstig, het is verre van zeker: als ons ‘dure’ model en de daarmee gepaard gaande verspilling zichzelf hebben opgelegd, is dat geenszins toeval en afgezien van een paar eenvoudige maatregelen (die nu beginnen te worden ingevoerd) zal deze enorme injectie van negatieve externe factoren de rekeningen zwaar belasten en snel hun grenzen laten zien. Zonder de enorme plundering van buitenaf en het afschuiven van onze inconsistente daden op anderen, zal het minder ‘glamoureus’ zijn!

Het feit dat China zeer bevolkt is, speelt alleen maar een rol (als ik het zo mag zeggen!) op het versterkende effect van zijn initiële keuzes, namelijk het kopiëren van het westerse ‘ontwikkelingsmodel’. Japan had het geprobeerd, op een meer bescheiden demografische schaal, met de evolutie die we kunnen zien...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: China verbiedt de import van 24-soorten afval en veroorzaakte paniek!




par sicetaitsimple » 06/02/18, 22:39

Het is niet nodig om verder te gaan, dialoog is onmogelijk (behalve over het draadje "de luie moestuin").

In al je interventies, heel goed geschreven maar vaak onbegrijpelijk voor gewone stervelingen, zie ik maar één ding dat systematisch naar voren komt: je zou de wereld graag zien ‘instorten’ voordat je sterft, zodat je kunt sterven terwijl je zegt: ‘Ik zei het. ”

Ik volg deze logica niet, en ik hoop te sterven in een betere wereld, omdat "mijn kinderen", maar niet alleen de mijne, er iets van zullen hebben gemaakt dat misschien niet perfect is, maar wel evenwichtiger en vooruitstrevend.

Het is niet nodig om te antwoorden, het is een probleem van visie en van hoop in de mensheid.

Hallo.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: China verbiedt de import van 24-soorten afval en veroorzaakte paniek!




par Ahmed » 06/02/18, 23:02

U begrijpt mijn motivaties ernstig verkeerd: ik wens op geen enkele manier een ineenstorting en het zou op dit punt mijn grootste wens zijn om het bij het verkeerde eind te hebben*: dit is wat ik zoek met deze waarschuwingen. Ik denk dat ik goed onderbouwde boodschappen produceer die (?) substantiële veranderingen aanmoedigen, zonder er echt in te geloven, maar is dat wel nodig?
Wat ik hopeloos vind, is dit potentiële vermogen om een ​​leefbare wereld voort te brengen en toch te volharden in het vernietigen ervan.
Het is een kwestie van realisme die de analyse van de oorzaken vereist en die zich niet tevreden stelt met een moreel standpunt, zoals optimisme of vage hoop.
Gelooft u werkelijk dat een positieve kijk of geloof voldoende is?

* Hiermee bedoel ik dat als er voldoende oplossingen zouden worden aangebracht, dit de ineenstorting ongeldig zou maken, maar niet mijn analyse, integendeel!
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: China verbiedt de import van 24-soorten afval en veroorzaakte paniek!




par sicetaitsimple » 06/02/18, 23:27

Ahmed schreef: Dit is waar ik naar op zoek ben met deze waarschuwingen.


Realiseert u zich dat "uw waarschuwingen" wellicht door 20 mensen hierop worden gelezen forum (inclusief ikzelf) en dat er misschien 10 (of 5, of 15) zich hieraan houden? Zal het de wereld veranderen?

Het voorwerp van een forum lijkt mij een dialoog, een uitwisseling van ideeën en gegevens. Om zijn diepe overtuigingen of zijn apocalyptische visie op de toekomst niet voortdurend te verspreiden.

Als we het hebben over de dikte van het hooi of de training van tomaten in ‘de moestuin van de luiaard’, delen we dat.

Als je met Janic en Sen-no-sen "in de war raakt" op bepaalde speciale draden, geen probleem, je zit tussen jezelf en het zorgt ervoor dat je neuronen werken, maar de anderen geven er niets om.

Minder 10 of 20% verspilling in Frankrijk in vijf jaar, het is veel minder glamoureus, dat geef ik toe, maar zo zal de wereld vooruit gaan.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: China verbiedt de import van 24-soorten afval en veroorzaakte paniek!




par Christophe » 07/02/18, 03:03

Ahmed schreef:Wat vooral opmerkelijk is in het aangehaalde artikel is dat het bestaan ​​van afval nooit in twijfel wordt getrokken, maar alleen het alternatief wordt gepresenteerd tussen het ergens anders 'duwen' of het verdragen ervan (en hopen er voordeel uit te halen). : Roll: ) ...


Als je het over mijn artikel hebt, denk ik dat je tussen de regels door leest of te snel...ik heb het over verminderen aan de bron en om ze hier beter te promoten...vooral in Frankrijk, waar we er nog steeds te veel van verbranden!

Vooral in Frankrijk, waar ‘energieterugwinning’, inclusief verbranding, al tientallen jaren de voorkeur geniet in vergelijking met onze directe Europese buren (België, Duitsland, Zwitserland, enz.). Natuurlijk zou het ook nodig zijn om aan de bron te werken: proberen de hoeveelheid afval te verminderen!
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: China verbiedt de import van 24-soorten afval en veroorzaakte paniek!




par Ahmed » 07/02/18, 18:03

@ SicetaitsimpleIk pretendeer niet de wereld te veranderen, ik ben op dit punt behoorlijk helder. Helaas heb ik geen effectievere mogelijkheid... maar mijn standpunt is in wezen moreel.
Als er een kleine vermindering van de verspilling optreedt (wat zeer waarschijnlijk is), zal ik daar blij mee zijn, maar het zal niets veranderen in de algemene richting van de huidige doelstellingen: het is slechts een aanpassing om deze niet op te geven. Het gevaar schuilt juist in deze weigering van een visie op de toekomst, gereduceerd tot middelen die op zichzelf hun eigen doel zijn.

ja, Christophe, Ik heb deze formule goed opgemerkt. Ik ben overtuigd van uw oprechtheid, maar het is een verplicht argument van dit soort teksten, een soort morele toevoeging die nooit tot noemenswaardige effecten leidt, omdat het in tegenspraak is met de nagestreefde doeleinden. Hoe kan de verspilling die inherent is aan het functioneren van de economie worden verholpen, zonder de economie op te geven?
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: China verbiedt de import van 24-soorten afval en veroorzaakte paniek!




par Christophe » 07/02/18, 18:32

Ahmed schreef:ja, Christophe, Ik heb deze formule goed opgemerkt. Ik ben overtuigd van uw oprechtheid, maar het is een verplicht argument van dit soort teksten, een soort morele toevoeging die nooit tot noemenswaardige effecten leidt, omdat het in tegenspraak is met de nagestreefde doeleinden. Hoe kan de verspilling die inherent is aan het functioneren van de economie worden verholpen, zonder de economie op te geven?


Stem op mij en we kijken of het geen merkbaar effect heeft! : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen:
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: China verbiedt de import van 24-soorten afval en veroorzaakte paniek!




par Ahmed » 07/02/18, 19:11

Ik wil je echt niet dood hebben! :D
(Het is een merkbaar effect, nietwaar?).
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "afval, recycling en hergebruik van oude voorwerpen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 89-gasten