Een hersteld vaatwasser ...

Milieu-impact van afgedankte producten: plastics, chemicaliën, voertuigen, agri-food marketing. directe recycling en hergebruik (upcycling of upcycling) en hergebruik van goede items voor de prullenbak!
Avatar de l'utilisateur
RV-P
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 158
Inschrijving: 27/09/12, 13:07
Plaats: Sainte-Marie (Réunion)
x 10

Een hersteld vaatwasser ...




par RV-P » 30/08/16, 10:51

- Eerst een stukje geschiedenis...
— De vader van mijn schoonzoon belde mijn vrouw met de vraag of ze een vaatwasser wilde, in plaats van hem op de vuilnisbelt te gooien… Mijn vrouw is het daarmee eens.
— Ze brengen ons de vaatwasser. De persoon vertelt me ​​dat hij geen water meer opneemt en dat er een zwarte markering op de elektronische besturingskaart zit...
- Ik demonteer de betreffende elektronische kaart, maak de zwarte vlek schoon met een beetje WD40 en een oude tandenborstel, en wat zie ik? Een component die eruitziet als een transistor, maar eigenlijk een triac is, “geëxplodeerd”:
20160830_105719.jpg
Een kleine 600V 1A triac, triggerstroom: 3 mA.

— Ik ben op zoek naar de belangrijkste leveranciers van componenten op mijn eiland... Helaas, niets in het verschiet! Zelfs de twee Chinese leveranciers van een van hen maken dit soort componenten niet… :frons: !
— Ineens herinner ik me dat ik de elektronische module uit een wasmachine had gehaald die mijn aanrechtblad opblies na een isolatiefout in de trommelaandrijfmotor... Ik opende hem meteen en ik zie andere triacs van hetzelfde type, maar verschillend:
20160830_110008.jpg
Triac 800V 1A, activeringsstroom: 5mA.

— Daarnaast is er parallel op de triac een varistor die de triac beschermt tegen te hoge spanningen als gevolg van het onderbreken van de voeding van een inductieve spoel:
20160830_110102.jpg
De varistor, parallel geschakeld tussen T1 en T2 van de triac.

— Dus na zorgvuldige overweging leek het me nuttig om de nieuwe triac te monteren in plaats van de oude. Hier is hoe :
Vaatwasser module.jpg
Detail van de montage van de nieuwe triac.

— Omdat het ATMEL-regelcircuit over het algemeen op 5V wordt gevoed, bereken ik snel de triac-stuurstroom:
— I = U / R, 5000 mV / 300 ohm = 16,67 mA. Meer dan genoeg om de nieuwe triac met zijn 5 mA triggerstroom te triggeren!
— Ik heb mezelf zelfs de luxe gegund om de triac-beveiligingsvaristor daar ook te monteren!
— Na testen werkte de montage nog steeds niet... :x ! Weer in elkaar zetten van de module, testen… Er was een kleine SMD-weerstand van 300 ohm doorgesneden. Omdat er een vrij slot was voor een triac die niet was gemonteerd, heb ik daarom de snijweerstand vervangen door... zijn buurman!
- Probeer het nog eens... : Idee: :) Eeeeeennnnfin, het werkt! Ik laat een volledige cyclus passeren (3 waterinlaten en 3 afvoeren), het lampje "Ende" gaat branden, "Goed voor service"!
— Het helpt enorm om de belangrijkste datasheet-sites te kennen! Je vindt er de kenmerken van veel componenten. Aarzel niet om er een paar in je favorieten te zetten!
- Met vriendelijke groeten. @ +!
2 x
Het is makkelijker om gewoon dingen ingewikkelder dan compliceren eenvoudige dingen te maken!
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Vaatwasser gerepareerd...




par izentrop » 30/08/16, 13:17

Het is niet aan iedereen gegeven om jouw kennis te hebben.
Fabrikanten bieden geen elektronische kaartschema's in huishoudelijke apparaten, we kunnen niet alle storingen oplossen.
Je wist dat de pomp waarschijnlijk zou worden bestuurd door een triac en je hoefde alleen maar de draden te volgen om hem te vinden. Bovendien kon je door het barsten het nog gemakkelijker ontdekken. Nog een kans om de referentie op de printplaat te laten noteren, wat zelden het geval is.

Toch bravo, een knappe prestatie, maar niet voor iedereen toegankelijk.
0 x
Avatar de l'utilisateur
RV-P
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 158
Inschrijving: 27/09/12, 13:07
Plaats: Sainte-Marie (Réunion)
x 10

Re: Vaatwasser gerepareerd...




par RV-P » 30/08/16, 21:33

'Dank je, Izentrop. Maar deze kennis heb ik als autodidact verworven! Dat wil zeggen door 'lijken' van elektronische apparaten te ontmantelen en componenten te recupereren die zeer nuttig kunnen blijken te zijn.
— Maar de referentie van de geëxplodeerde triac stond ook op de twee naburige triacs, niet op de printplaat! En door de andere triacs uit de regelmodule van de wasmachine te halen, zag ik dat ze "bijna" hetzelfde waren!
— Het is waar dat dit soort “specialiteit” niet voor iedereen toegankelijk is… Maar ik geniet er tenminste van!
— Natuurlijk heb ik geen toegang tot alle soms exotische datasheets van componenten, maar ik red me wel met degene die ik vind!
- Met vriendelijke groeten.
* PS: datasheet van de gebruikte triacs:
Z0103M.pdf
1 A triacs met verschillende poortstromen.
(192.72 KB) Downloaded keer 992
0 x
Het is makkelijker om gewoon dingen ingewikkelder dan compliceren eenvoudige dingen te maken!
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Vaatwasser gerepareerd...




par Obamot » 30/08/16, 22:29

Ik vind het geweldig, gefeliciteerd!

Veelvoorkomende storing bij een wasmachine wanneer ze aan gaan maar niet meer centrifugeren. Je moet op zoek naar het grote appartement dat de motor start, het is vaak degene die buiten gebruik is. (Pas op voor elektrische schokken, bij alle hacks...)

Je zorgt ervoor dat ik terug wil naar elektronica, oude passie! Ik wil een cd-speler "oplichten". : Cheesy:

Dus je hebt je "veiligheidslamp" niet gebruikt voordat je opstartte?
0 x
Avatar de l'utilisateur
RV-P
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 158
Inschrijving: 27/09/12, 13:07
Plaats: Sainte-Marie (Réunion)
x 10

Re: Vaatwasser gerepareerd...




par RV-P » 31/08/16, 19:18

- Niet nodig, want het was de elektronische kaart die was gevallen! Het behoeft geen betoog dat ik de magneetklep van de waterinlaat heb getest, want dat is wat de "ontplofte" triac aanstuurde, gezien de kleur van de draden! Weerstand: ~3,5 kilo-ohm, zo goed (ik bedoel als je een magneetventiel voor een wasmachine of vaatwasser wilt testen!)!
— En nu ik de beveiligingsvaristor parallel aan de triac heb aangesloten, is het niet meer hij die het risico loopt te falen, maar misschien wel de buren! 'We zullen er ook over moeten nadenken om ze uit te rusten...
- Jij zegt :
„„Veelvoorkomende storing bij een wasmachine wanneer ze aan gaan maar niet meer centrifugeren. Je moet op zoek naar het grote appartement dat de motor start, het is vaak degene die buiten gebruik is. (Pas op voor elektrische schokken, bij alle hacks...)““
*** Oudere wasmachines waren uitgerust met enkelfasige asynchrone motoren met condensatorstart. Maar nu zijn moderne motoren uitgerust met universele commutatormotoren, zoals boormachines! Daarnaast is er een toerentellergenerator aan het uiteinde van de motoras, om de wassnelheid en de centrifugeersnelheden te regelen, allemaal elektronisch geregeld! ***
- Met vriendelijke groeten !
1 x
Het is makkelijker om gewoon dingen ingewikkelder dan compliceren eenvoudige dingen te maken!
Avatar de l'utilisateur
RV-P
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 158
Inschrijving: 27/09/12, 13:07
Plaats: Sainte-Marie (Réunion)
x 10

Re: Vaatwasser gerepareerd...




par RV-P » 04/09/16, 19:42

— Hier zijn de foto's van de reparatie van de elektronische module:
Vaatwasser module2.jpg
De koperen zijmodule en SMD-componenten.

* In (1): de nieuwe triac Z0107NA (1A 800V, Ig=5mA) gemonteerd in plaats van de opgeblazen triac.
* In (2): de kleine 300 ohm SMD-weerstand verplaatst.
* In (3): de parallel gemonteerde varistor op de triac, waarvan we alleen de soldeerpennen zien.
— Maar je ziet andere lassen naast de andere triacs, nietwaar!?… Maak je geen zorgen:
20160904_125517.jpg
De varistoren parallel gemonteerd op de andere triacs

… is dat ik van de gelegenheid gebruik heb gemaakt om de andere varistoren parallel op de andere triacs te monteren : Mrgreen: ! Zo zijn ook zij beschermd (de blauwe is origineel)!
*** Bovendien had ik van mijn schoonzoon vernomen dat dit niet de eerste kaart is: deze was al gewijzigd! Maar nu is er geen sprake meer van grillen!
- En wat meer is, ik heb nog 2 andere triacs over op de regelmodule van de wasmachine als de andere triacs op hun beurt willen doorbranden!
- Met vriendelijke groeten. @ +!
0 x
Het is makkelijker om gewoon dingen ingewikkelder dan compliceren eenvoudige dingen te maken!
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Vaatwasser gerepareerd...




par Obamot » 04/09/16, 20:56

Salut!
Indrukwekkend!
Hoe soldeer/desoldeer je zo dicht bij een CI zonder dat het "heet" wordt, welke soldeerbout heb je?
► Show text


@+
0 x
Avatar de l'utilisateur
RV-P
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 158
Inschrijving: 27/09/12, 13:07
Plaats: Sainte-Marie (Réunion)
x 10

Re: Vaatwasser gerepareerd...




par RV-P » 05/09/16, 14:16

— Een Philips 25/50W die ik heb teruggevonden en aangezien de originele punt zwaar beschadigd was, heb ik een Japanse soldeerboutpunt aangepast met hetzelfde gat!
— Het is natuurlijk een dunne, ronde punt, perfect voor het solderen van een breed scala aan componenten! Het stelt me ​​zelfs in staat om, zoals je hebt gezien, SMD's te (ont)solderen, echter niet te klein!
- Met vriendelijke groeten.
— PS: voor je zwarte schakelkabel, het is zeker een massakabel!
0 x
Het is makkelijker om gewoon dingen ingewikkelder dan compliceren eenvoudige dingen te maken!

Terug naar "afval, recycling en hergebruik van oude voorwerpen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 62-gasten